Landy Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Hej! Jag planerar att sätta in en Suzuki GTI motor med en Samuraj låda. Vad kopplar man sen på denna? Vilken kardan och vilken diff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Ja se det kan du välja fritt som passar ditt ändamål bäst, och ang kardan så får man ändå tillverka en för det finns inga som passar rakt av på hembyggena vad det gäller längder och ev. olika medbringare fram o bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 tja tar du original samurai kardanen, så har den ett litet bultmönster som passar, i den lilla bultcirkeln på en sierra diff. kardanen går förövriga att använda genom att man sticker av svetsarna i en svarv och byter ur röret mot ett i rätt längd. sedan beror det ju på vad för bakaxel du tänkt dig att använda... en lätt och liten förslagsvis.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Hej! Tack för svaret! Då tänker jag så här: Suzuki GTI - Samuraj låda - Samuraj kardan - Sierra diff - Sierra "kardaner" från diffen till hubben som sitter "upper and lower wishbones" Vad säger ni om det? Funkar det? Heter det kardan när det går från diffen till hubben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 (edited) tja oftast säger man drivaxlar... men huvudsaken är ju att man vet själv vad man pratar om Och visst det fungerar säkert bra!! bara resten kvar.. :) och nu när du insett vilket fenomenalt forum detta är, e det ju smidigt att bli medlem i klubben... finns ju flertalet fördelar med det. :racesmile: Edited August 24, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Just det! Drivaxlar! Tackar! Är det nån speciell årsmodell när man letar diff till Sierran? Ja nu är det bara resten kvar. Men jag ritar chassiet just nu. Stöter på massa märkliga lösningar tycker jag men det kanske kommer förklaringar längre fram i konstruktionen. Vet nån var man hittar cad modeller på motorer? Gärna på en Suzuki GTI då=) Men andra kompponenter är oxå av värde. Jag letar cad modeller på följande komponenter: Motor: Suzuki GTI Växellåda: Susuki Samuraj Kardan: Suzuki Samuraj Diff: Ford Sierra Drivaxlar: Ford Sierra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 vilken bredd kommer du att ha på chassiet? om du kör bokmått upptäcker du snart att en sierraaxel blir i bredaste laget. Det går iofs att täcka med breda skärmar men det blir lite ladugårdsvägg av bakänden då. men det är ju en smaksak. Höger och vänster drivaxel är olika lång och skiljer 40 mm. med två vänster blir den smalare men behöver en bredare kardan tunnel eller en assymetrisk kardantunnel då diffen inte hamnar i mitten. Ett tredje sätt att lösa problemet är att ta nav från någon annan bil som har samma splines på drivaxlarna men bygger mindre på bredden. tex saab900OG. har för mig att alfa också har samma splines. Det finns vissa modeller av scorpio med 7,5" diff som har viscobroms men sierran har oftast 7" diff. när du kollar sierror så försök att ta en med skivbromsar för då får du samma drivknutar som scorpion. jag plockade min från en -87a och jag tror det var vanligare på de senare årsmodellerna med skivbromsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Det går ju att korta Sierrans drivaxlar också. Helt isärmonterad är det bara en stång med splines i ändarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Så man kan alltså bara sära och kapa och svarva til kanterna och sen montera ihopa igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 en drivaxel i valfri längd skapas som följer... kapa av ytter ändarna på drivaxeln..bygg bilen i lämplig bredd... montera ändarna.. svarva ringar som passar på drivaxeln med en kant.. montera ett rör likt en kardan påstuckit på ringarna.. svetsa fast ringar på axlar/rör med knutarna i halvt hopskjutet läge med bilen i ride hight.voila detta har INTE jag kommit på utan det är 2Fast4u som har denna konstruktion på hans ``ferrari´´ kommer själv att göra så... ett rör är ju starkare än en solid axel...... eller beställ svindyra axlar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 I vilken ände är det bäst att börja i? Svetsa chassit först eller jaga Motor-Växellåda-diff-etc först? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Det är ju bra att ha drivlinan klar så man vet var och hur man ska modda chassit. Men visst går det att börja med att svetsa chassie, man kan vänta med kardantunnel tills man har motorn. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Hej! Suzuki Swift GTI tycker jag verkar svåra att hitta. Vad är det för skillnad på den vanliga Swift motorn och DTI motorn? Hur ser det ut med Samuraj motorn? Eller är den tung och slö? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) DTI motorn? ???det är GTI 16 ventillaren som är den intressanta.. den ``vanliga´´ är en slö 8 ventilare... samurai... där brukar man byta ut original motorn mot en gti... annars finns ju hoj motorer... en värsting hoj brukar ju vara själv- förstörande :rolleyes: ..dvs finns på hojskroten ganska så kvickt.. måste ju inte vara den värsta... men motorer finns ju altid att få tag i... leta och du skall finna.. Edited August 26, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Jag mena GTI inte DTI=) Var hittar man det bäst tycker du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 tja man kan hitta dom på en del mindre skrotar ibland på blocket... just nu en i luleå 3000kr(med troligen blåst topplockspackning) och en i borlänge. i bitar.... som sagt sök.. jag bara sökte ``swift gti´´ jag köpte själv en motor i skåne för 1500kr och en annan häri blekinge för 500kr.. vet nog om några till... får c..kan ju var trevligt med någon i reserv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landy Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Hej! Jo jag såg dom oxå på blocket. Men dom är på tok för långt ifrån mig. Frakten skulle ju bli tokdyr! Säg till om du hittar nått=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.