ejorris Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Skulle använda Opel spindel och fick veta att Boes 240 "ersättare" för undre spindelled, kolla in http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6440 egentligen var en Opel spindelled. Jag förstod det som man hade denna egentligen för att byta där man hade 140/164 spindlar. Den passade mina Opelspindlar gott, men nu lutar jag åt Volvo då jag har en Volvo bakvagn. Sagt och gjort så skickade jag efter två 164 spindlar eftersom jag tog för givet att den undre leden skulle passa.... och det gör den.... eller gör den det? Den sitter ganska bra men glappar en anings aning i överkant där muttern skall sitta. Har inte provat att dra åt muttern. Det finns lite beläggning i spindeln och jag skall försöka rengöra bättre. Borde detta passa, eller är det olika koning tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Kolla ex.vis med Sidem 164:ans nedre.... http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67180 Opeln vet jag inte vilken det är men den finns säkert där den åxå :) //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 23, 2008 Author Share Posted August 23, 2008 (edited) Kanonsida.... och visst katten är det olika koning, 1/10 på Volvon samt 1/8 på Opeln. Mycket lurigt då denna egentligen skall vara utbytes för Volvo och Boe själv har sagt att konstigningen är densamma. Kan inte se att det finns andra versioner av 142/164 som skulle stämma med 1/8 konstigning. Ser dock att 240 har samma konstigning som Opel, men jag har förstått att andra använd den till just 140 men det passar ju inte? För inte kan man bara dra fast den ändå trott att konstigningen inte stämmer riktigt? Finns ju alltid möjligheten att låta nån verkstad brotcha upp spindeln. Edited August 23, 2008 by ejorris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts