Jump to content

Bredbandslambda ?


Recommended Posts

Jag har kört lite med en LC-1 från HqTec (ej permanent monterad). Ganska enkel att hantera, både som fristående (dator-interface och programvara medföljer) och till MS. Förutom det digitala bus-systemet (går att använda för att koppla till loggers, instrument och annat från samma tillverkare) så finns två analoga utgångar som går att programmera på önskat sätt.

LC-1 översätter alltså avläst värde till spänning enligt en kurva man kan lägga in själv med medföljande program. Som standardinställning simulerar den ena utgången smalbandslambda, medan den andra ger någon form av AFR kodad som 0..5 V, har jag för mig. Den senare kopplade jag till MS och justerade kurvan i LC-1:an så att MegaSquirt och LC-1:ans program rapporterade samma värden. Man slipper alltså mixtra med MS för att få rätt avläsning; bara att hugga något som jobbar med 0..5 V och justera LC-1:ans utgång istället.

2041:- inklusive moms och frakt kostade den, inklusive sond med "bung" och plugg. (Ej rostfria saker, tyvvärr - men jag kanske är ganska ensam om att köra hela systemet rostfritt...?)

Link to comment
Share on other sites

En annan bra grej med LC-1 är att man kan ställa lambda 1 (AFR = 14,7) till 1,47 volt och koppla in en vanlig multimeter. Om man ställer multimetern på att visa 0-2 VDC så kommer den visa AFR i "klartext" fast med en decimal fel, alltså vid AFR 14,7 står det 1,47 på multimetern. Bra om man vill köra den tillälligt i en bil.

EDIT: Tänkte efter hur jag gjorde och jag ställde AFR 10 = 1 V och AFR 20 = 2 V i programvaran till LC-1. Då har man koll mellan AFR 10 och 20 vilket bör räcka...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Praktiskt att köpa från Sverige, priset verkat vettigt också.

Olofson: ---2041:- inklusive moms och frakt kostade den, inklusive sond med "bung" och plugg. --- är det samma som firman beskriver med texten --- LC-1 med Sensor ---

Det är en LC-1 jag skall köpa till mitt MS V3.0.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja bygga en "stealth-mätare" till min Cobra och vet att jag nånstans sett en tråd om en modifierad analog voltmätare som AFR-mätare. Nån som vet hur man gör för att modda eller kalibrera instrumentet så det passar. Eller nån som minns var den tråden fanns?

Link to comment
Share on other sites

Olofson: ---2041:- inklusive moms och frakt kostade den, inklusive sond med "bung" och plugg. --- är det samma som firman beskriver med texten --- LC-1 med Sensor ---

Det är en LC-1 jag skall köpa till mitt MS V3.0.

Det stämmer nog. Det enda andra alternativet jag hittar är utan lambdasond.

Här är den jag beställde: http://www.hqtec.se/t-lc1.aspx

Skulle vilja bygga en "stealth-mätare" till min Cobra och vet att jag nånstans sett en tråd om en modifierad analog voltmätare som AFR-mätare. Nån som vet hur man gör för att modda eller kalibrera instrumentet så det passar. Eller nån som minns var den tråden fanns?

LC-1 kan programmeras till att lägga ut praktiskt taget vad som helst mellan 0 och 5 V på de två analoga utgångarna, så du behöver bara koppla till ett instrument som ger vettiga utslag i det området. Behövs mer än 5 V så får man väl hänga på en OP-förstärkare...

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min BBlambda från WBO2.com och den modellen jag har heter "2EO". Seriös firma och bra produkter.

Det är några år sedan nu så min modell finns inte längre men kvaliteten på deras grejor består enligt vad man hör.

Har för utprovning stående i hallen innovates "nya" LM2 i singel channel utförande men har inte hunnit prova den än.

Den verkar annars vara något av det mest prisvärda på marknaden just nu tycker jag. Länk nedan:

http://www.innovatemotorsports.com/products/lm2.php

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Grejen är den att jag vill använda Autometers mätare för att få alla instrumenten lika. En Op-amp låter ju bra men hur? Skulle behöca ha ut 8-18 volt. Har för mej att det sitter ett motstånd i alla voltmeters men är det nån som vet eakt hur man gör? Kan ju alltid köra trial and error meoden med biltemas billiga mätare men jag vet att det är gjort tidigare och tänkte ta rygg. Bara jag hittar trådfan! :angry:

Link to comment
Share on other sites

18 V är ju ganska opraktiskt när man bara har ca 12 V garanterat... Får bli en liten step-up-converter också i så fall, så att man får en stabil 24 V eller så till OP-förstärkaren. (Finns billiga sådana kretsar som bara behöver några få kondingar och måtstånd.)

Förstärkaren blir en standardkoppling som förstärker spänningen t ex en faktor 4, så att du skalar upp LC-1:ans utgång till 0..20 V - sedan är det bara att justera kurvan på utgången i fråga tills instrumentet visar samma som Windows-programmet till LC-1:an i alla lägen.

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...