Jump to content

saab motor


urstad

Recommended Posts

nu har jag läst det mesta gällande saab grejer här.

men jag har ett par frågor.

vilken är skillnaden mellan b234 och b235 motorerna liksom b204 och b205

förutom att 205 och 235 sitter i 95:an?

och från vilken bil är lämpligast att ta motorn? 900, 9000, 9-3 eller 9-5?

med avseende på utformningen på insug grenrör mm?

är dessa motorer fördelarlösa?

finns någon av dessa utan överladdning ?

Finns det några speciella fördelar med saab motorn över volvo dito?

undrar

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mellan B2X4 och B2X5 är styrsystemet. B2X4 har Trionic 5 medan B2X5 har Trionic 7. Fördelen med T5 är att det inte är så komplicerat att få att funka i ett hemmabygge, T7 däremot är klart mer komplicerat...

Utöver styrsystemet så skiljer det sig också i "hårdvaran" - B2X5 är byggd med lite "klenare" dimensioner på ventilskaft och sånt för att försöka minska den interna friktionen i motorn och därmed minska bränsleförbrukningen.

Alla motorer med turbo är fördelarlösa. Sugmotorer från 9000 har också fördelarlöst tändsystem, medan sugmotorer från ng900 94-98 har fördelare. 9-3 har bara turbo.

Problemet med insug är att ingen av motorerna har ett perfekt insug för vårt ändamål - det bästa (enligt mig) är 9000-insuget, men man bör svetsa om det så att spjällhuset kommer i framkant av motorn och inte i bakkanten. På avgassidan är det ng900/9-3 som (enligt mig) har den bästa utformningen eftersom inloppet till turbon pekar framåt och utloppet pekar bakåt.

Nu till sanningen ;) :

Har du ingen speciell dragning åt Saab utan lika väl kan tänka dig att köra med Volvo-motor så skulle jag valt Volvo - eller varför inte Ford? Anledningen till att jag har valt en Saabmotor är för att jag är insnöad på Saabar och tycker att en Se7en med Saabmotor är en lite lagom utmaning. Man måste vara beredd på att det kräver mycket mer tid och problemlösande med en modern Saabmotor med all den elektronik som hör till jämfört med en Ford-spis med förgasare.

Räcker det så här eller du vill ha mer info? :)

Link to comment
Share on other sites

beroende på effekten så ser det ut som det blir 2,0 turbon ( 204E tror jag kanske L men den har ju lite mer effekt 234E kanske är ngt? )

vad är skillnaden på 204 och 234 ? är lite v8 skadad vad gäller volym så?

eller skall jag inte bry mig om de 3 decilitrarna?

såg att 1988 saab 9000 talladega ev hade 204L motorn är det "rätt" motor för opellådan?

anledningen till att saabmotorn tilltalar är att den är insprutad, är fördelarlös, har starten på rätt sida.

och att jag gillat saabs grejer sen jag hade en gammal -81 900 turbo :D :blink: .

hur bred är opellådan om man mäter i bult"kransen" mot motorn?

ang detta med gm bultmönster passar tex chevrolet kopplingskåpa?

Hur mycket kostade kopplingskåpan hos SBD ?

Ang. utformnig på oljetråg. är de olika på 9-3 , 900, 9000?

tack för infon

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Okej - så du är redan Saab-skadad. Välkommen i gänget! :D

Skall du köra med 2,0-litersmotorn så satsa på B204E(150hk) - enda skillnaden mellan den och B204L(185hk) är programvaran i T5-boxen. Sedan finns det även en B204R(200hk) och den har ännu annat program i boxen plus en lite hårdare WG-dosa. Alltså duger B204E till lika höga effektuttag som de andra men har fördelen att den på pappret har mindre effekt vilket förenklar vid besiktningen. Efter besiktningen finns det många som kan hjälpa dig att höja effekten om det nu skulle behövas :whistling:

2,3-litersmotorn levererar klart mer vridmoment men samtidigt så tror jag inte att du har nytta av det i en Se7en eftersom de är så lätta. Dock går det bevisligen att besiktiga med 170 hk i en Se7en - se här: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9036

De motorerna du skall satsa på är från -94 eller nyare eftersom det var då "kortmotorn" kom. Alltså passar inte motorn från Talladega -88 :(

Vilka amerikanska växellådor som passar vet jag inte - dock vet jag att GM har vissa amerikanska modellar som använder Saablådor... Bredden på svepet där man fäster kan du se på bilder om du kollar på LUPUS:s sida.

Kopplingskåpan på SBD kostar ca 3-3500 kr och till detta kommer sedan kostnaden för hydraulisk slavcylinder. Omega-lådan av nyare modeller har redan hydraulisk slavcylinder så då kostar inte detta något extra. Själv velar jag fortfarande mellan Ford typ-9 och Omega när det gäller växellåda :icon_oops:

Oljetråget ser lika ut på både 9000, ng900/9-3 och 9-5 rent utseendemässigt - om det skiljer något på bultmönstret vet jag inte. Dock måste man få detta omsvetsat också eftersom det troligen kommer att hänga ner alldeles för långt. Även detta kan du se på LUPUS:s sida.

Varsågod för infon ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu när Saab är på tal. :wub:

Går det inte bara att byta den bakre gaveln på moton :blink:

Eller tillvärka en egen som passar till växel lådan :thumbup:

Det ser ut som en platt alu plåt ju .. :icon_blink:

Fast de två övre fästena går in i blocket men dom borde passa

Är det någon som vet att det inte går säg de så sliper jag fundera mer :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jodå - visst går det att tillverka en adapterplatta så man kan montera andra växellådor. En kille som kallar sig afaSTCS:s forum har tagit fram en adapterplatta för att kunna montera låda från BMW på Saabmotorn. Borde gå att göra likadant för nästan alla växellådor.

Link to comment
Share on other sites

hej på er nu e jag här å tjötar igen.

Nu när jag skall handla saab motor så skall man ju helst få med givare och boxar, vad skall jag tänka på att får med? jag frågar om priser på "komplett motor med styrdon och kablage" men komplett betyder ju inte samma för alla.

hur var det med svänghjul var det bättre att använda ett 9-5 hjul eller var detta endast tilsammans med opellådan detta var fördelaktigt?

Känns som en kåpa från sbd tillsammans med en fårdlåda blir bra, fårdlådan är ju så liten och smidig(om den nu håller, men det finns ju fler på skroten :icon_blink: )

sen var det detta med boxar utan startspärr? att en 97 box har starspärr gör det egentligen något? ligger detta i programvaran? sen detta med tcs?

ligger sånt med i mjukvaran?

jag vill ju inte köpa grejer som bara krånglar till det för mig men går det att ta väck i mjukvaran borde det ju inte vara några problem?

ha det gott.

~urstad

Link to comment
Share on other sites

Skall du ha den miljögodkänd (för det skall du väl?) så bör det följa med T5-box, kablage, lambdasond (räcker med den främre om det är en variant med två), kolkanister (för att ta hand om bensinångorna i tanken). Be dem också slänga med skruvarna som håller växellådan...

Angående startspärr så finns det lösningar på detta - skall kolla om jag kan få ett schysst pris för denna lilla modifiering av boxen. Har väldigt bra kontakt med Maptun och de kan väldigt enkelt modifiera boxar med startspärr så de funkar i våra byggen. Annars så är det startspärr i alla boxar från -96 så innan dess är det inga problem.

Svänghjulet/kopplingen (228mm) skall funka fint för dessa motorer upp till ca 260 hk i Saaben på 1500kg så jag tror inte att det är något problem i våra lätta Se7en. Annars finns ju Viggen-tryckplattan att köpa - eller ännu hårdare om man vill det (Sachs art nr: 883 082 999 747) båda går att beställa på Mekonomen ;) Om det är någon fördel med 9-5:s svänghjul ihop med Opellåda vet jag faktiskt inte - det kan ju inte vara svårare än att man måste lägga en distans för att få slavcylindern närmera tryckplattan...

TCS vill man nog undvika eftersom man då inte har det vanliga gasspjället!

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Riktigt saabskadad är man väl först då man börjar fundera på en sjua med framhjulsdrift. Funderar på motor och låda från en 9000. Kör man en viktfördelning på 60-40 borde man få bra grepp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Problemet med insug är att ingen av motorerna har ett perfekt insug för vårt ändamål - det bästa (enligt mig) är 9000-insuget, men man bör svetsa om det så att spjällhuset kommer i framkant av motorn och inte i bakkanten. På avgassidan är det ng900/9-3 som (enligt mig) har den bästa utformningen eftersom inloppet till turbon pekar framåt och utloppet pekar bakåt.

Nu till sanningen ;) :

Jag skruvade nyss bort mitt insug på min b204e från 9000 och helt sonika vände på det. Detta innebär att fuelrail + insprutare numera ligger under insugsröret och spjällhuset är framåt. Är detta ett problem? Bränslet är ju trycksatt så jag har svårt att tänka mig att gravitationen skulle spela roll..?

Jag startade dessutom (före jag flyttade insuget) min -97'a med originalbox enbart genom ett hemmagjort kopplingsschema. Inga problem med stöldskydd här inte. Det är betydligt mycket mera kablar att koppla än det där 900-schemat som finns. Om nån är intresserad av det så maila.

Edited by dlt
Link to comment
Share on other sites

Jag skruvade nyss bort mitt insug på min b204e från 9000 och helt sonika vände på det. Detta innebär att fuelrail + insprutare numera ligger under insugsröret och spjällhuset är framåt. Är detta ett problem? Bränslet är ju trycksatt så jag har svårt att tänka mig att gravitationen skulle spela roll..?

Jag startade dessutom (före jag flyttade insuget) min -97'a med originalbox enbart genom ett hemmagjort kopplingsschema. Inga problem med stöldskydd här inte. Det är betydligt mycket mera kablar att koppla än det där 900-schemat som finns. Om nån är intresserad av det så maila.

Hej,

största problemet kan bli att sprutet ifrån spridarna blir felriktat inne i insugskanalen och motorn kan komma att gå illa, du får väl prova så märker du väl hur den går :D

Caper.

Link to comment
Share on other sites

Jag skruvade nyss bort mitt insug på min b204e från 9000 och helt sonika vände på det. Detta innebär att fuelrail + insprutare numera ligger under insugsröret och spjällhuset är framåt. Är detta ett problem? Bränslet är ju trycksatt så jag har svårt att tänka mig att gravitationen skulle spela roll..?

Jag startade dessutom (före jag flyttade insuget) min -97'a med originalbox enbart genom ett hemmagjort kopplingsschema. Inga problem med stöldskydd här inte. Det är betydligt mycket mera kablar att koppla än det där 900-schemat som finns. Om nån är intresserad av det så maila.

Jag är mycket intresserad av det hemmagjorda kopplingsschemat! Jag har inte kommit så långt ännu att jag har funderat på att få igång min B204e 9000. Intresserad och se hur det fungerar med det bakvända insuget. Lycka till i forsätttningen.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket intresserad av det hemmagjorda kopplingsschemat! Jag har inte kommit så långt ännu att jag har funderat på att få igång min B204e 9000. Intresserad och se hur det fungerar med det bakvända insuget. Lycka till i forsätttningen.

m :D h

Janne

Sitter på ett schema oxå , har inte provstartat än , men tänkt en del :)

Skall lägga det i min tråd när den startar , men den finns nu på begäran ( 9000 94 års modell )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...