Rogga Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 (edited) Hej! Är ny på detta medd Locost och är riktigt sugen att bygga mig en.. Passa även på att tacka för ett trevligt forum :) Vilket schassi anpassar sig bäst till MC motor, kommer använda mig av R1a motor. Vill inte köpa färdigt chassi, vill bygga ett eget , har sett att det finns en sjö av böker och tänkte beställa några vet ej vilken som tillämpar sig bäst, kanske ni vet? Har även sett denna sida http://www.mcsorley.net/locost/ nån som byggt därifrån med mc motor? Build Your Own Sports Car: On A Budget , Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and Race It!, 2nd Ed ( ska tydligen vara med mc motor i den) Rätt ny på detta å hoppas allt blev rätt nu :hypocrite: Redigerat: Ang Book Chassin är dom byggd i 1-1,5 mm gods? Tycker det verka lite klent.. Edited August 14, 2008 by Rogga Quote
atorp Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 (edited) Frågan är mer om hur stor du är och vad du tänker göra med bilen. Bokramen funkar i de flest fall - själv är jag 180 -85kg. R1 motorn är ett privärt alternativ - sikta på 2003 då de uppgraderade växellådan. Ang rör så skall man bygga med 25*22*2 enligt SFRO men det finns alltid undantag. Det är klokt om du letar rätt på din besiktningsman först och kollar av läget. "vissa lokala skilnader kan förekomma" som man brukar säga. Bygga själv är alltid kul men få som fullföljer pga tid. Gissar villt när jag säger att 50% gör klart sina byggen inom rimlig tid typ 2-3år -detta får man nog äta upp...... Det finns alltid något chassi till salu här eller på blocket. Ta en koll på forumets deltagare vi har många som varit på G i många år som gärna hade kört vid det här laget tippar jag eller vad säger MTH. Edited August 14, 2008 by atorp Quote
Rogga Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Trevligt med snabba svar :) Jag är 180 - 95kg.. Kommer åka gata samt mycke bana med den så vill ha den gatlegal. Jaså det är uppgraderad låda i 03, inga problem då det är insprut, lär väl vara nånsorts avgasrening på dessa byggen oxå. Jag har ca 18 mil till ösd 25 till ume, ska väl finnas SFRO på båda ställen tror jag, Kanske ska titta på säljes och blocket då innan man beställer massa gärn, kör du med bokramen atorp? motor? /mvh Quote
atorp Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Hej Sorry för mitt slarv med rör måttet 25*25*2 skall det givetvis vara. Avgas rening saknas men är helt ok - den dispans som man tidigare fick bet är borttagen. Den ställbara avgasporten är borttagen - jag har monterat en fjäder för återgången. Köpt en elektrisk back från england. Denna bygger man lätt själv om man har tid. Mc startmotor komplett med de två dreven var av det stora man sätter på kardanen vid klumpen bak. Jag har en Mk indy med mer eller mindre samma mått som bokramen - händlesevis en bok ram till salu med en massa prylar som gått igenom SFRO 1. Läs på tillsalu. Japp - gick i väggen med mitt projekt - hinner helt enkelt inte pga jobbet - snitt på 3 resdagar i vecka barn,hus etc skulle behöva 48h per dygn och 5 helgdagar i veckan för att få ihop det. Mvh Anders Quote
Rogga Posted August 14, 2008 Author Posted August 14, 2008 Aha bra du upptäckte det där ang måtten :) Har varit inne och kollat på http://www.mwsportbilar.se/bilar/bilar.html och där finns ju MK indy, verka ju vara ett bra schassi för mc motor.. Kanske ska sattsa på en bokram om dom nu är stortsett lika, även om den är SFRO bes 1 så tro jag att jag måste besa om den då den byter ägare fast man vet ju att den "borde gå igenom" Vet du om man bygger efter det där bokchassit kan man köpa nos, skärmar mm ffrån MK indyn lr skilljer det så pass? Där ser man, trodde väl aldrig att dom skulle ta bort betalningen ang avgasdispansen. Ja jag byggde en banbil för 3 år sen och det tog tid, är bara tre veckor kvar nu tills andra knodden kommer så tid finns väl inte så mycket men man vill ju ha lite terapi jobb :) Quote
atorp Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Hej Mk har ett plastkitt som skall passa bok chassit. Det finns ett antal lev till dock bör du undvika GTS tuning om du tänkte få ihop bilen inom 24månader. De är trevliga men helt opålitliga. Vill minnas att det dock inte var alla delar men jag kan har fel. Nos, shuttle, skärmar finns garanterat. Kittet som är till deras egen bli passar hyfsat- viss justering krävs. Ang SFRO så har du helt rätt - det följer med ägaren. Mvh anders Quote
Sonett7 Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Jag började glad i hågen med mitt chassi i december 2004 och har inte ens kommit till SFRO 1 pga att livet vid sidan om tar mer plats nu än när jag började. Med det jag vet idag om livets begränsningar så hade jag helt klart köpt ett kit - men samtidigt måste jag erkänna att det är enormt tillfredställande att konstruera bilen själv. Fråga dig själv vad du verkligen vill - är det bygga eller köra? Är det bygga - svetsa själv. Är det köra - köp ett kit. MNR har ett kit som ser riktigt välbyggt ut i mina ögon. Kolla här: http://www.mnrltd.co.uk/ Finns även en byggtråd här på forumet med vackra bilder av de nakna chassit... Quote
Guest rg500 Posted August 14, 2008 Posted August 14, 2008 Frågan är mer om hur stor du är och vad du tänker göra med bilen. Bokramen funkar i de flest fall - själv är jag 180 -85kg. R1 motorn är ett privärt alternativ - sikta på 2003 då de uppgraderade växellådan. Ang rör så skall man bygga med 25*22*2 enligt SFRO men det finns alltid undantag. Det är klokt om du letar rätt på din besiktningsman först och kollar av läget. "vissa lokala skilnader kan förekomma" som man brukar säga. Bygga själv är alltid kul men få som fullföljer pga tid. Gissar villt när jag säger att 50% gör klart sina byggen inom rimlig tid typ 2-3år -detta får man nog äta upp...... Det finns alltid något chassi till salu här eller på blocket. Ta en koll på forumets deltagare vi har många som varit på G i många år som gärna hade kört vid det här laget tippar jag eller vad säger MTH. Intresant berätta mer ............ Vad har dom gjort med vxl ? Varför ska man just välja en 03 motor,o inte en 04- eller varför inte en 98 - ? Quote
atorp Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Hallo Har fått veta att 2003 kom en uppdatering av lådan vilket gjorde den starkare vad de exakt gjort vet jag inte ? kanske någon annan har mer info. Andra fördelar är sprut jämfört med -98 Jag kanske skulle skrivit 2003 eller nyare.... Gissar att R1 forumet har koll - mvh Anders Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Men va e det som e bra med 03 ans sprut ? Är det mer hk än förgasarmotorn ? Quote
Gerhard Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Det är väl bara gamla Ford motorer från skroten som har förgasare :D http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=6762&hl= Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 (edited) Ok !! vart vill du komma ? Visst busa motorn har sprut ,men vad e det för mervärde med ett sprut ? på en fordon som inte är avgasrenat, körs på sommaren,bränsle ekonomin inte så viktig ? Men visst,har man ingen koll o vill ha sprut så ska man välja en 03 motor Edited August 18, 2008 by Acke onödig quotning /Acke Quote
Gerhard Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Det var väl mest en pik på ditt arroganta inlägg i tråden om torrsump till busan och en del andra som du förgyllt forumet med. Efter som du åker (åkte?) med R1 motor så är det väl bättre att du dela med dig av kunskapen. Nu låter du ju som att någon påstår att du har helt fel i dina svar. Quote
Guest rg500 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 (edited) Både Roger "trådskaparen" o "triggerhappy" har fått en del tipps. Jag stör mig bara lite på folk som skriver inlägg utan några egna erfarenheter. Det är så lätt att bla bla bla................... Edited August 15, 2008 by rg500 Quote
Gerhard Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Tyvärr missar jag dina tips till Roger och triggerhappy när jag läser trådarna. Quote
Guest rg500 Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Näe du har inte missat det,finns inga trådar. Quote
DaD Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 :lol: :lol: .. @ rq 500...ja tycker du e skitkul´!! Quote
Guest rg500 Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Ok tack ! Man gör så gott man kan för att liva upp stämmningen lite :D Quote
Triggerhappy Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Lite tips på R1 motorer och dess karaktärer (jag har kört roadracing med dem alla utom den sista): 1998-01 Förgasarmotoro, räkna med runt 125-135Hk bra mos i hela registret men saknar lite "topp". 00 uppdaterades en del interna saker i motorerna...inget som gav effekt men de bättrade på smörjningen i toppen bl.a. Kända typfel: 2áns växel är lite klen, och en löjlig liten fjäder som håller växelgaffeln kunde ge upp så lådan slutade växla....fjädern kostar 20:- men det är lite mek att byta den. Slickar i sig olja! 02-03 Insprutning 10 kusar till och maffigare register hela vägen...inga av mig kända fel. Det pratas om ändrad låda...inget jag känner igen från hojåkat?? 04-06 Insprutning ytterligare 10-12Hk väldigt toppig karaktär...älskar att varvas och har grymt yl på topp men känns lite tunn i mellanregistret. Tar man bromspapprena och lägger kurvorna över varandra så är den ändå starkare överallt. Inga kända typfel. 07-08 har ingen uppgift, då jag inte kört den. Quote
Guest rg500 Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 (edited) Pratar du bakhjuls ,bromsbänks hk ? Har du bromsat 98-01, 02-03, 04- ? Haru inget för dig ,kan du väl komma förbi /micke Edited August 17, 2008 by rg500 Quote
Triggerhappy Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 (edited) Det är bromsad effekt på bakhjulet på MC...innan seriösa modifieringar, jag har bromsat dem alla, sent i em kanske :) Edited August 17, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
atorp Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 (edited) Känns som att vi fick svar på tal.............och löste RG500 gåtan med sprutet. :notworthy: Du har ju själv monterat Motec sprut om jag inte tar fel !?!?!?! Har kollat med min motorcykel mek till ganne ang lådan. Det var tydligen just detta med 2.ans växel som de bla. har fixat på 2003. Skall man ha egna erfarenheter av allt man komenterar eller har åsikter om är nog livet väl kort och väldigt begränsat. Med andra ord kan du inte förmedla triggerhappys test resultat till någon annan "du har ju inte genomfört dem"..... Du måste leva ett rätt komplicerat liv............... Har du inte bilen kvar ?? den är ju i trafik!! - eller har frugan dragit - måste finnas någon förklaring - dock självupplevd.. :thumbsup: Ps instressant reggbevis - lite hk.... /Atorp Edited August 19, 2008 by atorp Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 19, 2008 Posted August 19, 2008 Jag har läst, inte upplevt själv, att tvåans växel ofta fick mer stryk än övriga eftersom det är svårare att göra snabb växling till tvåan när man drar i väg på bakhjulet och växlar samtidigt. Men som sagt, jag har inte ens mc-kort så vad vet jag? Quote
Guest rg500 Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 Känns som att vi fick svar på tal.............och löste RG500 gåtan med sprutet. :notworthy: Du har ju själv monterat Motec sprut om jag inte tar fel !?!?!?! Har kollat med min motorcykel mek till ganne ang lådan. Det var tydligen just detta med 2.ans växel som de bla. har fixat på 2003. Skall man ha egna erfarenheter av allt man komenterar eller har åsikter om är nog livet väl kort och väldigt begränsat. Med andra ord kan du inte förmedla triggerhappys test resultat till någon annan "du har ju inte genomfört dem"..... Du måste leva ett rätt komplicerat liv............... Har du inte bilen kvar ?? den är ju i trafik!! - eller har frugan dragit - måste finnas någon förklaring - dock självupplevd.. :thumbsup: Ps instressant reggbevis - lite hk.... /Atorp Intresant att du kollat upp min bil ! komplicerat nja inte specielt ! Frugan sitter i soffan,men man ska kanske kolla om hon har lagt in om skillsmässa. Åsikter får man ha. Lite hk , vad menar du ? Quote
Michael Th Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 kanske ni kan ta era tjabb över pm... om dom nu inte är av allmänt intresse... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.