BjW Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Hej allihopa, jag har precis köpt mig ett "nästan färdigt" seven chassi. Skall bygga klart hjulupphängning och stoppa i en motor. Till min fråga, på SFROs hemsida står det massa info om motorrestriktioner till ombyggt fordon men det står inte för amatörbyggt fordon, gäller samma regler? Mer exakt, kan man stoppa i en motor från efter 93 utan att behöva avgascertifiering? Jag ville ju haft en 940 lågtryckare i min men den kom efter 93 om jag inte e ute och cyklar. Tacksam för svar/tips etc. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Enda kravet är effekt. Inget krav på katalysator eller liknande. Max 15 kW / 100 kg tjänstevikt. Så i en Sjua på 736 kg tjänstevikt är det ok med 150 hk. EDIT: Kolla här http://www.sfro.com/besiktningsinfo.html Edited August 13, 2008 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Shit det gick fort. Tack för svaret. Då e det bara att ge sig på jakt efter motor nu då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 (edited) Jag har en sådan motor i min bil (B230FK) och det är inga problem.... Jo, lite trångt kanske.... Kolla: www.booksgarage.com Edited August 13, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Jag har svårt att hitta en vettig lågtryckare, finns det några andra motorer som e skapligt enkla att anpassa till volvo prylar? Hade vart trevligt med en alu motor, men som det ser ut nu e det väll jakt efter en lågtryckare som händer. Jäkligt sjyst lack Arrowsmith, det blir mkt motivlackering på min med när det kommer till den biten, antagligen fylla hela karossen (håller på med motivlackering) Tyckte att jag såg att man fick bygga eget grenrör och insug om det behövdes utan att nån skulle klaga men att motorn måste vara orginal förövrigt, vart det rätt uppfattat? Det blir ju sjukt mkt snyggare med rostfritt och alu istället för massa gjutgods + mkt mindre vikt. Tack för allt hittils och för det som förhoppningsvis kommer, verkar va ett grymt forum med mkt kompetenta människor Ska bli skitkul om nån månad när jag kan börja med projektet. // Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Du har antagligen sett det där med ändrat insug/avgas under motorbyte i ombyggt fordon, där det nästan är det enda som är tillåtet, plus modifiering av oljetråg. I amatörbyggt är det lite friare, man får t.ex. byta motorns styrsystem. Välkommen hit och börja bygg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 13, 2008 Author Share Posted August 13, 2008 Ska börja med att säga tack. Skall bli kul detta, fick lite ångest när jag gick igenom hela Arrowsmiths byggtråd, hel**** vilket jobb han lagt ner på el och annat bös för att göra som han ville med motorn, så extremt blir det inte. Men häftigt va d. // Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Välkommen! Ska du köra volvo motor kan du ju alltid kolla in min tråd, http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ic=6382&hl= Arriwsmiths bygge var anspiration till mitt eget bygge, även om det skiljer sig en del på tekniska lösningar mellan oss så är det samma grundtänkande B) Bra med pulver till liten kostnad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 13, 2008 Share Posted August 13, 2008 Det finns masssor man kan göra som faller inom kraven för en OK motor enligt SBP/SFRO. Det står inte i papprena men om man bygger sugmotor så är allt OK så länge det kan anses ha suttit orignalmonterat på motor med den motorkod du har på det som sitter inskruvat i din bil. Är man volvo-människa så är ju möjligheterna stora även inom volvo original regelmente. Tex. en B23E med M-stakar som är balanserad, viktad, försedd med rätt topp, moderat portad enligt R-sport spec (ej går att urskilja från R-sport), med en volvo racing-kam, gnistat sprut etc. går igenom VOC besiktning. Enligt SFRO och SBP skulle ovan nämnda motor fortfarande vara en B23E, men ska kanske i själva verket lämna 180-190hk iställer för 136hk. Lägg till lättat svänghjul (inte fler hk men bättre acceleration på låga växlar) och torrsump (+10hk typiskt) och du är fortfarande inom spec för amatörbyggt fordon baserat på 136hk minimivikt. Kör elektronikst programmerbart sprut/tändning, lite mer portning, vassare kam, plana och annan vev och ingen märker ett skit på SBP; sjuor rör sig rätt bra med 136hk, 230hk är svårt att bevisa... särskilt om man kör besiktningmapp som begränsar max varv till 5500 rpm och backar tändningen lite.... Vart ville jag komma??? Jo... sugis e skojigare att köra och lyssna på och tar lite mindre plats i motorrummet... samt väger mindre. Fast Volvo röd-spi e ju tung hur som haver.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Jag hade faktiskt redan kollat din tråd Kilkenny :D , den va bland det första jag gick igenom när jag blev medlem... det e väll också det som du har gjort jag har i åtanke att göra. Ezroller: Jag har jobbat volvo, familjen, vänner och dylikt jobbar också volvo, och hör och häpna alla e volvofreaks......inte jag :wacko: , jag e faktiskt såld på Alfa Romeo, men jag har redan haft erfarenheten av att jaga delar till en gammal alfa=inte det lättaste eller roligaste man kan syssla med. Min ända tanke med att stoppa i en lågtryckare istället för en sug är att det e lätt och billigt att trimma och få det att gå utmärkt. Dessutom vill jag ha turbo för att lära mig mer om det och pilla med det, bara haft sugmotor. Men visst jag håller med dig, om man bortser från svordomarna jag hade sagt under problemen (blir alltid såna) vid trimmningen av en sug så hade det vart mer mig. Men men, nu blir det turbo, iaf på denna. Får väll se framöver hur insatta folk är här på fiat motorer så vi kan få lite knuff i brorsans X1/9. Till alla :notworthy: , jag e lååångt bakom. // Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 Tjenare å välkommen.. :) Hade jag varit som dig hade jag letat reda på en Alfa Giulietta motor.. Jag hade en sådan en gång i tiden å det var en underbar motor... :) 2L, å ca 150 hästar vill jag minnas... Dubbla överliggande kammar me kedja å förknasare.. :D Giulietta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 14, 2008 Author Share Posted August 14, 2008 Ganska säker på att det e 140 hk, ska va samma som i bertone cupén tror jag, vi hade en sån i familjen förrut. Instämmer, mkt trevlig motor. Nu har inte jag haft en sån men jag har en gtv6a från 83, å jag kan lova att jaga delar till den e inte kul, ända roliga med det är att man är överlycklig när man får tag i prylen......det bekymret har jag svårt att se att jag skulle få med volvo delar. Därav volvo, smidigare ( självklart egentligen inte, väger as :blink: ) Nä volvo får det bli, vad hur när vart e en annan sak.....vill egentligen ha en hel 940 turbo jag kan strippa på delar. Behöver fram/bakbromsar.....motor, bakaxel....kommer inte på mer nu, men säkert massa andra delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 varför inte en s40 /v40 motor 2,0t turbo 165 hästar helaluminium motor . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 17, 2008 Author Share Posted August 17, 2008 Denna har jag faktiskt tänkt på....problemet jag ser e väll växellådan. Nån som vet nån låda som funkar utan att spendera 300 timmar på att få det att lira? Får man lov att "trimma" ner motorn i så fall för att få igenom den på besiktning? Om man ska gå på 15kw/100kg så måste bilen med den motorn väga dryga 780 kg, har väldigt svårt att se att min blir så tung. Men klart att det hade vart "bättre" med en 2,0t....iaf för mig. //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Man får inte trimma ner motorn inför besiktningen för att få en lägre vikt godkänd. Man använder effekten som motorn har enligt motornumret. Misstänks högre effekt kan man bli tvungen att bromsa motorn men det är vad jag förstår sällsynt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 finns ju vissa som host host B) ... lagt vikter i bilen vid besiktningen...som sedan av någon anledning försvunnit sedan... :whistling: säger inte att det är rätt....men... det sägs att vissa gjort så... :rolleyes: och då blir bilen ju lätt igen... iofs tänker jag inte göra så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 18, 2008 Author Share Posted August 18, 2008 Den tanken har slagit mig också beroende på vilken motor jag kör på.....men för en 2,0t blir det nog ganska mkt bly att lägga i. Sen kommer nog inte min bli det mest exklusiva bygget som gjorts, annars blir jag nog alldrig klar. Jag e ju student, så det flödar ju inte direkt över i kassan. Det hade vart bäst för mig att köpa en donator bil att slakta. 940 e ju inte den dyraste av bilar jämnfört med en s40. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 18, 2008 Author Share Posted August 18, 2008 Hittade mig en donator bil.....en 940 ltt -97 Min fråga: Denna e en automatare, blir det något knöl med elsystemet lr kan man bara smacka på en manuell, som jag har liggande utan något krångel? Tacksam för :eclipsee_steering: svar //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 (edited) passar inte 960 lådan ihop med s40 motorn ? Edited August 18, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 19, 2008 Author Share Posted August 19, 2008 ingen anning....men det blir nog lite dyrt och krångligare med en 2,0t......nu e väll problemet att hitta en billig 940 att köpa. Leta efter löning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted August 21, 2008 Share Posted August 21, 2008 KLracing har adapterplatter, alla vita motorer (helalluminium motorn) har samma bultmönster om jag förstod rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjW Posted August 21, 2008 Author Share Posted August 21, 2008 Ja det va ju smidigt får jag säga. Det e ju en pening men om man kör på 2,0t e d ju värt det. Har tänkt mer och mer på det, det ligger nog mer i min plånboks ögon att d blir en 940 donator. Får hitta en bra bil när den kommer upp, kan ändå inte dra igång på ett tag. Alla dessa projektbilar som ska va ivägen i garaget. Innan jul e målet att ha drivlina fastmonterat och klart i bilen, fin julklapp till mig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.