Jump to content

Regbesiktning I Örebro?


Recommended Posts

Äntligen har jag fått godkännande från VV på ursprungskontrollen.

Dessvärre är det svårare att få tag i tider på SBP. Första tiden i Eskilstuna är 27 aug, alternativet är Örebro nästa vecka. Så är det någon som har någon erfarenhet av regbesiktning i Örebro - Bista?

Det går bra att skicka PM om ni inte vill diskutera det i tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde min reg. besiktning hos SBP i Bista Örebro, men det varför 4 år sen. Min seven gick igenom utan några problem eller diskussioner. Det enda besiktningsmannen sa var att han tyckte att jag kunde ha rundat kanten på u-profilen jag gjort rutsargen av, men det var utanför protokollet.

Jag tror att det finns flera besiktningsmän som har behörighet att utföra reg. besiktning av amatörbyggda fordon, så en viss skillnad kan väl förekomma. Tyvärr får man inte välja sin besiktningsman.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det var framblinkersen som var tvugna att sitta på skärmarna.

Har för mig att Kjelle monterade dessa med tejp eller liknande vid ombesiktningen.

Han var väl inte helnöjd. Men som Sevenup skrev så finns det säkert flera besiktningsmän.

Link to comment
Share on other sites

Blinkers och backspeglar tillhör nog "bilens lotteriutrustning" dvs regelverket och verkligheten kan vara svårt att få en röd tråd emellan. Jmf diskussion i annan tråd om kravet på inre backspegel.

För CealmSeven så är sidoblinkers köpta på Biltema för 99 kr. Paketet innehåller 2 st LED blinkers med långa sladdar och häfttejp. Placeringen är i nedre bakre kanten där scuttleröret är svetsat. Det rör som även fäster instrumentbrädan. Det blev en placering på millimetern inom minavståndet mot marken däremot finns det två mått att välja på i bilens längdriktning. CealmSeven och övriga Sevenbilar är så korta så oavsett mått framifrån eller bakifrån så klarar bilarna kraven.

Jonte: Rimligen borde du klara besiktningen placeringsmässigt. Jag såg i Kjula hur dina sidoblinkers var placerade. Är de sedan E-märkta korrekt då skulle jag bli förvånad om du skulle få ett nedslag vid regbes.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det var framblinkersen som var tvugna att sitta på skärmarna.

Har för mig att Kjelle monterade dessa med tejp eller liknande vid ombesiktningen.

Precis så gjorde jag med, hur nöjd besiktningsmannen var vet jag inte men det visade väl hur nöjd jag var med det byråkratiska beslutet att blinkersen var tvungen att synas för en motorcyklist som ramlat (alltså lägre än 50 cm) :thumbsdown: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...