ezroller Posted August 3, 2008 Posted August 3, 2008 Styrväxeln har alltså en skena mellan ändarna där styrarmarna fästs i mitten av skenan istället för i ändarna. Har sett den här lösningen på ett par olika bilar... bla . har sena bubblor denna lösning. Den kombineras med att undre bärarmarna görs mycket långa så infästningarna hamnar i princip mitt i milen, ett par cm plus eller minus. Placerar man styrväxeln lågt så borde bump-steer bli minimal och man borde kunna få till även långa övre bärarmar... dvs. en framvagn med minimalt med geometriförändringar vid fjädringsrörelse. F1-bilar och liknande har liknande konstruktion på sina framvagnar.. styrväxeln ska jag inte uttala mig om för det har jag aldrig lyckats se... men de långa bärarmarna. Man kan ju gissa att de vet vad de sysslar med... tankar? Detta lär inte appliceras på mitt första bygge btw.. utan snarare på 2:an. När nu en sån kan bli av... ska ju löda ihop ettan först. :D :blink: Quote
Thomas Posted August 4, 2008 Posted August 4, 2008 om du gör övre och undre bärarm lika långa så får du ingen camberökning vid kurvtagning. Quote
ezroller Posted August 5, 2008 Author Posted August 5, 2008 Nja... de blir olika långa ändå pga spindelns utformning... i princip alla spindlar har en lutande linje mellan övre och undre leden. Dessutom innebär ju inte långa övre bärarmar att de måste vara LIKA långa somde undre ändå. ;) Quote
Gerhard Posted August 5, 2008 Posted August 5, 2008 Jag är ju tveksam till att F1:orna har så långa bärarmar av geometriska skäl, utan att det mest är en kosekvens av den smala nosen. Finns en tråd på rejsa om lång eller korta bärarmar. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2230...asc&start=0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.