Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har börjat samla delar till mitt bygge och fått tag i en 2L zetec. Har för mig att jag hört något om att man i England kör med andra topplock från någon äldre fordmotor (16v??) då zetec topparna inte skulle vara så hållbara??. Vilka toppar är det då, jag har även en 2L DOHC sierra, kan det vara denna man anväder isåfall kanske man skulle spara toppen innnan man skrotar bilen?

Posted

Du tänker nog på ZVH-motorer. Det är Zetecar med CVH toppar. CVH toppen kommer bla från den 1.6 liters motorn (8v) som satt i escort fram till 1992.

Sen kanske det finns andra lösningar också, men det är inget jag vet.

Posted

Aha då går man alltså från 16v till 8v, har du någon koll på effekt/vinst med denna mod

Posted

Det är egentligen ingen direkt vinst att gå från 16v Zetectopp till 8v CVH-topp. Många av ZVH-byggena är mer till för att få en 2-litersmotor som passar mot CVH-insug etc., eftersom man brukar bygga dem i Fiesta eller Escort med CVH från början. Kanske speciellt attraktivt för de som bygger på CVH turbo (Escort RS Turbo eller Fiesta RS Turbo), då man har insug och avgas anpassat för CVH-toppen.

I en sjua ser jag ingen som helst anledning att bygga så.

/Gustaf

Posted

Hmmm Turbo är ju alltid kul :D men i detta bygge tycker jag att karaktären skall vara en vrålande sugmotor :wub: så då kör vi på zetec "standardtopp"

och filar vidare. Tack för ett kanonforum med grym kunskap och snabba svar. :notworthy:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...