martin.restin Posted July 4, 2008 Posted July 4, 2008 Vad är dom viktiga måtten att ha koll på när motorn skall placeras? Jag har för närvarande motorn i ramen uppallad på ett par plankor så att sprängkåpan sticker ut ca 20mm undertill. Efter att ha kollat lite hur växellåds fästet ser ut i boken (250£) får jag en viss lutning på motorn dvs att utgående axel lutar neråt. för att få motorn rätt i sedled har jag använd motorfästena för att centrera + utgående axel centrerad i kardantunneln. Jag skall lägga upp ett par bilder så fort jag hittar kabeln till kameran :) // Martin Quote
martin.restin Posted July 4, 2008 Author Posted July 4, 2008 Här kommer en länk till lite bilder: Bilder (restin.se/locost) Quote
Michael Th Posted July 4, 2008 Posted July 4, 2008 hej hopp ser mycket trevligt ut på dina byggbilder... tänkte på ditt växellåds fäste... kanske man kan sätta ett 4 kantrör framför och bakom, den nedstickande delen av växellåds fästet.. bara en tanke... sedan om du ,som du sa boxar motor fästena så blir det grejt... så tänker jag... ps gillar ditt/ert garage/ verkstad... ja jag är avundsjuk.. ds. over and out.. Quote
Michael Th Posted July 4, 2008 Posted July 4, 2008 förresten har du följt snacket om scrub radie i ford spindeln... dvs att dom e lite dumma i Sfro s ögon.. bara som en tanke sierra funkar bättre om ford grejer skall användas.. sök och du skall finna.. Quote
Thomas Posted July 5, 2008 Posted July 5, 2008 kapa sumpen längs med svänghjuylet så kan du kanske sänka motorn någon centimeter. utgående axel på motorn ska ha samma vinkel som bakaxelns ingående. Quote
martin.restin Posted July 5, 2008 Author Posted July 5, 2008 Tack för svaren, det får bli till att montera bakaxeln igen för att få vinkeln på motorn rätt. Skall även kolla upp scrub radie. Quote
Antas Posted July 5, 2008 Posted July 5, 2008 (edited) Alltid spännande att se bilder på andras "rörhögar" (som min hustru uttrycker det!). Vi har en Ford V6 2,9 som vi hade ungefär i samma läge som dej. Efter mycket funderande beslöt vi att försöka flytta motorn så långt bakåt det går, detta för att få bättre viktfördelning. Resultatet blev att vi fick "knåda" kardantunneln och göra div utbuktningar på den. För kopplingsarmen gjorde vi en "bula" som går in under gaspedalen. Mycket mätande och tänkande behövdes för att "bulan" inte skulle begränsa gaspedalens rörelse. Själva är vi nöjda med resultatet och tror att det ger mindre "framtunghet" på bygget. Edited July 5, 2008 by Antas Quote
martin.restin Posted July 5, 2008 Author Posted July 5, 2008 Då har vi nog kommit fram till en placering som skall fungera med följande parametrar: Utgående axel vågrät och sprängkåpan ca 15-20 mm under ramen. I längsled så att kopplingen går fri, är ju en lättare motor är en 2,9 så det kändes inte så viktigt att möblera om kardantunneln för att få bak motorn ytterligare. Antas: skulle gärna se lite bilder på bygget, klart intressant med en 2,9 i en locost. Borde gå att lägga fina donuts med den sen :). Nya bilder kommer imorgon, då med nya motorfästen. Dom gamla såg efter lite eftertanke lite klena ut + att dom nya tar mindre plats. Quote
Jörgen Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Vad är dom viktiga måtten att ha koll på när motorn skall placeras?Jag har för närvarande motorn i ramen uppallad på ett par plankor så att sprängkåpan sticker ut ca 20mm undertill. Efter att ha kollat lite hur växellåds fästet ser ut i boken (250£) får jag en viss lutning på motorn dvs att utgående axel lutar neråt. för att få motorn rätt i sedled har jag använd motorfästena för att centrera + utgående axel centrerad i kardantunneln. Jag skall lägga upp ett par bilder så fort jag hittar kabeln till kameran :) // Martin Hej, jag bygger också i thn och heter jörgen. Hör av dig så kan jag komma och kolla på ditt bygge, 0733-328258 Caper Quote
martin.restin Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 Här ligger bilderna: Visit My Website Jörgen: gärna, jag slår en signal imorgon Måndag eller på Tisdag. Är alltid bra att ha någon att bolla ideér med dock så sker bygget i Nossebro även om jag bor i Trollhättan. Jag har tillgång till mer plats där. Quote
Michael Th Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 med risk att vara gnällig... om du tittar på en original infästning av motorkuddar... så brukar dom vara vinklade snett mot motorn.. kan vara en tanke där eftersom biltilverkarna gör så... iofs håller nog dessa endå...men... din bil dina lösningar.. Quote
Jörgen Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Jag bygger i thn så du kan ju alltid titta på min bil. Jörgen Quote
Kilkenny Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Jäkla fint garage och bygge :thumbup: Sen så är jag nog också på michaels linje, jag hade ochså gjort "raka" fina motorfästen helt färdiga och monterade ( jättestolt) när det slog mig hur mycket stadigar det blir om man vinklar dom inåt bkåt, så det var bara att sätta kapen i dom, gick att återanvända det mesta av dom så det vart inte så stort jobb , men man är mycket nöjdare efteråt :gives: :icon_sleep: :icon_sleep: :icon_sleep: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.