Zyxx Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 Kan någon hitta en snabbare omkörning på nätet än denna ??? länk: -----> 150 Km/t <----- ---------------------> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 swishh va ordet... :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 grymt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted July 3, 2008 Share Posted July 3, 2008 rent jä-la livsfarligt på allmän väg... :thumbsdown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Jag är glad att det inte var en 7:a... vi behöver inte fartmarodörer inom hobbyn, som fördärvar för almänheten.. det finns banor, där man kan utöva sådant..!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 Vetefan om jag skulle vilja köra i 320 i en sjua överhuvudtaget? Förresten finns dom?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 4, 2008 Share Posted July 4, 2008 (edited) Nej, så värst långt över 250 kommer man nog inte ostraffat med en sjua utan nosvinge. Om fysiken i RACE 07 är någorlunda rätt så är en Caterham CSR 320 på Ringen ingen bra idé alls...! Lyckades nästan volta baklänges över backkrönet vid Flugplatz, och i det snabba partiet efter det var det till att släppa gasen för att kunna korrigera riktningen. Inget jag vill prova IRL... :D Men... finns? Vilka...? :) EDIT: Caterham CSR 500 (RST V8 med Rotrex-kompressor) är förresten hastighetsbegränsad till 250, trots att den har en liten nosvinge. En ledtråd, kanske? ;) Edited July 4, 2008 by Olofson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Jag har åkt ca 240 i en MK och den hade inga otrevliga tendensar alls. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 En seven som sådan är allt för lik en tegelsten för att må bra i luftströmmarna över 200........ Och ska man nu köra betydligt fortare än så, då krävs det en hel del insatser. Många har experimenterat med det i roadsport och små små bagatellartade insatser kan göra stora skillnader. Men generellt sett ska man nog inte vara där uppe i hastighet några längre stunder i en sjua om man inte är bra påläst om vad man sitter i för bil eller inte har en extrem dödslängtan. Det jag upplever över 200 i min egen bil är att den blir otroligt lätt i framänden och det känns som att den "flyter ovanpå" typ vattenplanings feeling. Resultatet av sjunkande marktryck fram antar jag vara en bra gissning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Resultatet av sjunkande marktryck fram antar jag vara en bra gissning... med det menar Håkan under acceleration eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 (edited) Troligtvis inte det han menar - och det är knappast det det handlar om heller. Viktförskjutningen p g a acceleration i hastigheter över 200 lär ju vara minimal - men ligger man på gränsen till att tappa fästet helt så kan det naturligtvis räcka med gas/motorbroms för att göra märkbar skillnad. Det det handlar om här är att öppna hjul (med eller utan cykelskärmar) genererar lyftkraft, och det gör även den vinklade ytan under luftintaget som de flesta noskoner har (t ex Westfield), och framför allt all kylluft som pressas in i motorrummet och sedan ut under bilen. Diverse seven-varianter har skärmar med en "avsats" bakåt, en haka under luftintaget alternativt sänkt intag, slätt underrede + kylluft ut på huven och/eller sidorna, diffusor mm - och det verkar räcka upp till storleksordning 250, beroende på vikt och viktfördelning. Seriösa 7:or med "hundratals" hästar brukar alltid ha rejäla vingar, och jag tror definitivt inte det är för att "det ser häftigt ut"... Problem någonstans över 250 har nog praktiskt taget alla bilar som inte har seriös aerodynamik. Finns ju en anledning till att de flesta motorstarkare bilar har hastighetsbegränsning vid just 250. Edited July 5, 2008 by Olofson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Resultatet av sjunkande marktryck fram antar jag vara en bra gissning... med det menar Håkan under acceleration eller? ursäkta men det var ett skämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Ok! :doh: :D Man får ju alltid en viktförskjutning när man drar på, så helt långsökt är det ju inte. Det kan vara droppen, om "aerodynamiken" redan gör sitt bästa för att lyfta framhjulen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.