Jump to content

150 Km/t *2


Zyxx

Recommended Posts

Jag är glad att det inte var en 7:a... vi behöver inte fartmarodörer inom hobbyn, som fördärvar för almänheten..

det finns banor, där man kan utöva sådant..!!

Link to comment
Share on other sites

Nej, så värst långt över 250 kommer man nog inte ostraffat med en sjua utan nosvinge. Om fysiken i RACE 07 är någorlunda rätt så är en Caterham CSR 320 på Ringen ingen bra idé alls...! Lyckades nästan volta baklänges över backkrönet vid Flugplatz, och i det snabba partiet efter det var det till att släppa gasen för att kunna korrigera riktningen. Inget jag vill prova IRL... :D

Men... finns? Vilka...? :)

EDIT: Caterham CSR 500 (RST V8 med Rotrex-kompressor) är förresten hastighetsbegränsad till 250, trots att den har en liten nosvinge. En ledtråd, kanske? ;)

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

En seven som sådan är allt för lik en tegelsten för att må bra i luftströmmarna över 200........

Och ska man nu köra betydligt fortare än så, då krävs det en hel del insatser.

Många har experimenterat med det i roadsport och små små bagatellartade insatser kan göra

stora skillnader. Men generellt sett ska man nog inte vara där uppe i hastighet några längre stunder

i en sjua om man inte är bra påläst om vad man sitter i för bil eller inte har en extrem dödslängtan.

Det jag upplever över 200 i min egen bil är att den blir otroligt lätt i framänden och det känns

som att den "flyter ovanpå" typ vattenplanings feeling.

Resultatet av sjunkande marktryck fram antar jag vara en bra gissning...

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis inte det han menar - och det är knappast det det handlar om heller. Viktförskjutningen p g a acceleration i hastigheter över 200 lär ju vara minimal - men ligger man på gränsen till att tappa fästet helt så kan det naturligtvis räcka med gas/motorbroms för att göra märkbar skillnad.

Det det handlar om här är att öppna hjul (med eller utan cykelskärmar) genererar lyftkraft, och det gör även den vinklade ytan under luftintaget som de flesta noskoner har (t ex Westfield), och framför allt all kylluft som pressas in i motorrummet och sedan ut under bilen.

Diverse seven-varianter har skärmar med en "avsats" bakåt, en haka under luftintaget alternativt sänkt intag, slätt underrede + kylluft ut på huven och/eller sidorna, diffusor mm - och det verkar räcka upp till storleksordning 250, beroende på vikt och viktfördelning. Seriösa 7:or med "hundratals" hästar brukar alltid ha rejäla vingar, och jag tror definitivt inte det är för att "det ser häftigt ut"...

Problem någonstans över 250 har nog praktiskt taget alla bilar som inte har seriös aerodynamik. Finns ju en anledning till att de flesta motorstarkare bilar har hastighetsbegränsning vid just 250.

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Resultatet av sjunkande marktryck fram antar jag vara en bra gissning...

med det menar Håkan under acceleration eller?

ursäkta men det var ett skämt.

Link to comment
Share on other sites

Ok! :doh: :D

Man får ju alltid en viktförskjutning när man drar på, så helt långsökt är det ju inte. Det kan vara droppen, om "aerodynamiken" redan gör sitt bästa för att lyfta framhjulen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...