Jump to content

Skillnad Mellan Toppar ??


mjobålsta

Recommended Posts

Hej

Är det nån som har koll på skillnaden mellan en topp till en förgasarmotor och en insprutningsmotor ?

Om det nu är nån skillnad :blink:

Å just det vi snackar Pinto här.

Jag behöver troligtvis en ny till en förgasarmotor, då den som sitter på i dag är helt slut i 2 st avgasventiler

( vet inte hur sätena ser ut, troligtvis brända dom med)

är det nån som har en till övers ??

M v h

Micke

Link to comment
Share on other sites

Mm...EFI-toppen har urgröpningar i överkant av insugskanalerna för spridarna. Dessutom lite bättre grundform på kanalerna, i de flesta fall härdade/induktionshärdade ventilsäten (tål blyfritt bättre sägs det). I övrigt är det ingen skillnad av betydelse.

Det går bra att köra förgasarinsug på en EFI-topp om man bara ser till att det blir tätt vid kanalens överkant. Packningsklister kan behövas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kanon då är det ju lugnt, men du, sägs tåla blyfritt bättre !!! stämmer inte det eller är det en myt ?

När jag renoverade min MGB motor så fräste vi in nya härdade ventilsäten för att kunna köra på blyfritt

funkar perfekt, behöver man göra det samma på inprutningstoppen för att köra på blyfritt, eller är det bara att tanka och se glad ut ( det var precis det som förra ägaren till min donator hade gjort, åååå de gick ju bra :banghead: )

Ha de gott

Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att åsikterna går isär om ventilsätena.

Men en Pinto kan man normalt sett (enligt min erfarenhet) köra på blyfritt oavsett årsmodell. Det har ju funkat med samma motor i USA sedan 1974 eller nåt...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...