mjobålsta Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Hej Är det nån som har koll på skillnaden mellan en topp till en förgasarmotor och en insprutningsmotor ? Om det nu är nån skillnad :blink: Å just det vi snackar Pinto här. Jag behöver troligtvis en ny till en förgasarmotor, då den som sitter på i dag är helt slut i 2 st avgasventiler ( vet inte hur sätena ser ut, troligtvis brända dom med) är det nån som har en till övers ?? M v h Micke Quote
Michael Posted July 2, 2008 Posted July 2, 2008 Runda insug förgasare ovala på sprutmotorn enligt real pinto Michael W Quote
therealpinto Posted July 3, 2008 Posted July 3, 2008 Mm...EFI-toppen har urgröpningar i överkant av insugskanalerna för spridarna. Dessutom lite bättre grundform på kanalerna, i de flesta fall härdade/induktionshärdade ventilsäten (tål blyfritt bättre sägs det). I övrigt är det ingen skillnad av betydelse. Det går bra att köra förgasarinsug på en EFI-topp om man bara ser till att det blir tätt vid kanalens överkant. Packningsklister kan behövas. /Gustaf Quote
mjobålsta Posted July 3, 2008 Author Posted July 3, 2008 Kanon då är det ju lugnt, men du, sägs tåla blyfritt bättre !!! stämmer inte det eller är det en myt ? När jag renoverade min MGB motor så fräste vi in nya härdade ventilsäten för att kunna köra på blyfritt funkar perfekt, behöver man göra det samma på inprutningstoppen för att köra på blyfritt, eller är det bara att tanka och se glad ut ( det var precis det som förra ägaren till min donator hade gjort, åååå de gick ju bra :banghead: ) Ha de gott Micke Quote
therealpinto Posted July 5, 2008 Posted July 5, 2008 Jag skulle säga att åsikterna går isär om ventilsätena. Men en Pinto kan man normalt sett (enligt min erfarenhet) köra på blyfritt oavsett årsmodell. Det har ju funkat med samma motor i USA sedan 1974 eller nåt... /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.