Jump to content

Hur Miljövänliga är Vi Sportbilsbyggare? ;)


ezroller

Kan du tänka dig att betala 1:- mer per mil för privatbilen för att körningsn ska bli c02-neutral?  

15 members have voted

  1. 1. Vad säger du?

    • Ja för tusan! En spänn e ju bara ett par % av milkostnaden!
      6
    • Kanske.. men egentligen borde ngn annan betala
      3
    • Nä.. jag skiter i miljön
      5
    • Vad är co2?
      1


Recommended Posts

Svaret att vi redan betalar ca 4 spänn mer per mil redan nu fanns inte :)

Sedan är våra bilar en spott i havet och de få mil min bil kommer rulla är däck och köra sönder delar klart den större kostnaden.

Min speedster som rullar ca 5-600 mil vill ha 4 nya däck + bra broms belägg per år :banghead: den kostnaden är inte försummbar när vi pratar

235-40-17 215-45-17

Föresten lär 7:an rulla på E85 vad det lider

Link to comment
Share on other sites

Svaret att vi redan betalar ca 4 spänn mer per mil redan nu fanns inte :)

Föresten lär 7:an rulla på E85 vad det lider

4 spänn för vad? Bränsleskatten på bensin & diesel är ju i storleksordningen 8 spänn. Moms oräknad.

Kanske skulle förtydliga med att om valet står mellan 2 likvärdiga bilar och den ena kostar 1:- mer per mil men är CO2-neutral. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi är ju verkligen miljövänliga med tanke på hur mycket grejor som vi återanvänder .....

avgaserna är ju det lilla ...

fast detta gäller ju privatbilen som rullar i genomsnitt 1500 mil om året (enligt SBP).

Link to comment
Share on other sites

4 spänn för vad? Bränsleskatten på bensin & diesel är ju i storleksordningen 8 spänn. Moms oräknad.

Kanske skulle förtydliga med att om valet står mellan 2 likvärdiga bilar och den ena kostar 1:- mer per mil men är CO2-neutral. ;)

Åker saab Bio PÖWER så jag är ju närmare neutral Co2x 0.15 --> närmare co2 neutral

och jag betalar omräknat till bensin 10.5 litern :racesmile:

Och nu skall vi inte ens börja prata om regnskogs skövling och var etanolen kommer ifrån för det kommer ta mååånga sidor och du lär få det svaret någon betalat forskarna att utreda.

Link to comment
Share on other sites

Kom föresten på att jag är - neutral , pengarna jag borde lägga på en thailands resa går till en bil som står på pallbockar och inte drar en liter bensin :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lupus: när det gäller brasse-etanolen så e den väl sådär... men om man producerar på överskott av olika slag, i Sverige så har jag svårt att se att det skulle ta ngt från någon. :P

Btw så kör jag själv hem-konverterat på E85. Budget! :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Intressant att se att 2 av 3 som svarat skiter i miljön.

Man kan hoppas att det e folk som bara vill provocera.. annars ser det mörkt ut för bilbyggarnas framtid...

Link to comment
Share on other sites

Kimmen: ungefär vad jag funderat på.. hehe.. dock vill nog Svensson ha betalt för att bli miljövänlig.

Har börjat inse att man e ngt av en miljö-extremist... köper Fair-Trade o Krav o grejor. O kör på sprit. *S*

Link to comment
Share on other sites

Jag struntar på sätt och vis i miljön såtillvida att jag kör bil utan att överväga andra transportsätt av miljöskäl. Men jag använder cykeln så ofta det är lämpligt bara för att det är skönt att röra på fläsket.

Och med tanke på att jag i mitt arbete levererar soppa till charterflyg och annat relativt onödigt resande kan mitt bilande knappast påverka vår värld varesig jag kör mer eller mindre.

I sjuan har jag sprit i tanken - blandningsförhållandet varierar - och dieselvolvon drar 0.53/mil så jag har inte dåligt samvete. Den drog hisnande 0.77 på senaste trippen med släp&sjuan lastad, snittfart 89 knyck över 170 mil.

Bara på lilla Arlanda pumpas det ut dryga två miljoner liter fotogen dagligen, och hur stor andel är egentligen berättigad och hur mycket är nöjes- och bekvämlighetsrelaterat?

Folket som beslutar om skatter, vägar och annat har dubbelt så mycket moral som oss andra. Slipper själva trängselskatt men verkar för att andra ska tvingas betala, flyger givetvis trots att tidsvinsten totalt sett är försumbar i många fall men propagerar för att valboskapet ska åka tåg.

Det vore en annan sak för mig om jag hade möjlighet att åka kollektivt till jobbet, då skulle jag kanske skämmas över bilandet. Men i nuläget tar det cirka två timmar på morgonen och enochenhalv på kvällen inklusive bussbyten och promenerande jämfört med en dryg halvtimme med bil.

Min fritid är mer värdefull för mig än känslan att få vara jätteduktig som miljövän. Globalt sett är våra bilutsläpp knappt mätbara, så att sluta köra bil stärker möjligen egot hos vissa - i eget tycke - moraliskt överlägsna medborgare.

Tycker jag alltså. Förresten körde jag gamla duetten på etanol och med katalysator redan för elva år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Jag till och med dricker sprit :)

För övrigt försöker jag dra mitt strå till stacken genom att få ut nästa gen växellådor från GM som skall spara bort några fina % soppa.

Sedan är vi människor så enkel spåriga att kostar det mer än en viss summa att vara miljö vänlig så gör vi inte det. Här är det troligtvis enklare att stifta lagar med morötter MEN ge bilindustin tid at ställa om. För som vanligt bygger bilindutirn vad folk vill till ett visst pris som de är beredda att betala och tyvärr med en minst 4 års tröghet.

Är nästan säer på att Tyota fortfarande skickar med en förlust på 10' ??? i varje prius de bygger. Än så länge ser det de som reklam värde, goodwill och kunskaps byggande. (de har lyckas ! med det tog 10 år)

Nu ser jag det nog som en plikt efter detta att köpa nya bränsle slangar med en gång som fixar E85 och inte byta senare som jag tänkte....

Link to comment
Share on other sites

Lupus; jag mejlade en gång i tiden Trelleborg och de svarade att alla deras slangar för bensin även klarar etanol.

Med tillägget "De blir spröda med tiden även av bensin och av bara luft också för den delen". ;)

Link to comment
Share on other sites

vad är syftet med denna debatt. alla har olika förutsättningar och har inte ekonomi att betala mer trots att man tänker på miljön.

bilkörning är redan sönderskattad så omfördela de pengarna istället och sänk priset.

och vi är många som inte har ekonomi att köpa den miljövänliga bil man vill ha. elbil har framtid tycker jag.

för hur ofta kör man mer än 15 mil om dagen???

se programmet där GM tog död på elbilen och hur man i USA subventionerar HUMMER? genom kraftiga skatterabatter.

Link to comment
Share on other sites

Den debatt som ibland förs om att bensinpriset behöver upp mer för att "sporra" folk att åka kollektivt i större utstreckning är ju ganska intressant........ Jag tror att den som tycker det är en bra idé behöver komma utanför stadsgränsen en gång och se verkligheten.

Där jag bor sträcker sej kollektivtrafiken till 3 bussar / dygn. Tåget slutade stanna 1986 om jag minns rätt... För att en sådan idé ska slå på något sätt som ger resultat så ska det ju vara där det finns kollektivtrafik till att börja med.... Annars blir det en kollektiv bestraffning i stället. Kanske skulle vi ha ett bensinpris på 25kr/L i STHLM GBG och Malmö samt dubbla trängselavgifterna i storstäderna??? Där finns ju iallafall alternativ. Fråga en norrlänning som kanske har 10 mil pendelavstånd till jobbet varje dag vad han tycker om bensinpriset idag......

På landsbyggden finns ingen tunnelbana, inget pendeltåg och inga SL bussar som går var 10 min.

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...