tobbus Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 vet inte om detta är rätt ställe i forumet att fråga men vi gör ett försök o ser om vi blir flyttade... :) Håller fortfarande på att "konstruerar" mitt eventuella framtida bygga i huvudet, så jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska välja för delar. Har varit inne på att bygga med en Volvo 1031-axel bak, men håller dörren öppen för alla eventualiteter... Om jag nu väljer att istället köra på ett par dubbla A-armar även bak, på villken bil av vilken modell hittar man lämpligast en drivlina/diff/bakaxel som passar för ändamålet? Finns det några uppenbara nackdelar med att bygga IRS, förutom att det kommer att ta lite längre tid. Fördelen är ju ändå att hjulen påverkar varandra i mindre grad än vad det annars skulle ha gjort om man bygger med 1031:an, även om man slänger med en antiroll-bar i receptet. Ni får ursäkta om jag framstår som okunnig eller dylikt, men det är faktiskt vad jag är egentligen, vill ju lära mig mer, det är därför jag hänger här och därför jag kommer att börja bygga om det blir av... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 (edited) Om du söker o letar lite finns det gott om trådar i ämnet. Men om man säger som såhär; vanligaste donatorerna är Volvo 740 för stel bakaxel (Taunus-brist råder) och Fårrd Sierra för delat. Om man tänkt köra stel axel så är 140-spindlarna bättre enligt SFRO än de från Taunus, då Taunus-spindlarna ger för mycket styrradie (man vill ha minsta möjliga) vilket kanske gör det närmare till 740-axeln. Bygger man med Sierra-delar norpar man ju spindlarna från Sierra-donatorn. Edited July 2, 2008 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobbus Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 det där om 140-spindlar o stel 740-bakaxel har jag koll på sedan tidigare, men det var just vart man finner en bra delad axel som var frågan. Sierra säger du är bra... Hur är det med scorpor då? Tror att jag kan få tillgång till en kasserad scorpa hyfsat lätt, mer osäker på sierra och taunus... :) Hur är det med övriga Fårrdar? Är det delat som är standard på de flesta fårdar av tidigare modell? I sånna fall får man kanske ta sig en funderare på om man inte ska bygga på Ford istället för Volvo som det var tänkt från början, har ev en Cosworth på gång som skulle kunna få vara donator istället i sånna fall... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 BMW har stabila delade bakaxlar. har du kollat på dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 Den stora fördelen med Sierra/Scorpio bakvagn som jag ser det är dels att hjulnaven/lagerhusen är bultade mot bärarmarna (extremt lätt att bygga egna bärarmar), dels att det finns en sådan otrolig mängd olika utväxlingar/diffhus etc. där i princip allt är mer eller mindre utbytbart om man bygger rätt. Du kan hitta utväxling mellan 3.14:1 och 4.27:1 som standard, det finns 5-6 olika längder på drivaxlar som standard etc. etc. Som donator av bakvagn är en Sierra Cossie egentligen helt onödigt, du kan hitta motsvarande delar på vanliga Sierra/Scorpio. Granada hade delad bakvagn men annars har det mest varit stelt på Ford. Det ÄR Sierra eller Scorpio som gäller, det finns ingen som helst anledning att titta på en annan delad bakvagn från Ford. Men, du ska inte använda hela bakvagnen utan bara diffklump, drivaxlar, lagerhus och oftast bromsar... När det gäller stel vs delad bakvagn finns det lika många åsikter som byggare. Men efter att ha kört en hyfsad mängd Sjuor kan jag säga att det är inte om det är stelt eller delat som avgör hur det lirar, det är hur klokt byggt det är. En VÄl upphängd stel axel funkar alltid bättre än en dålig delad bakvagn - och det är mycket lättare att få till en stel axel. Värt att tänka på kanske. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.