Ferm Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 Jag undrar vad reglerna säger angående hur mycket det skall kunna fjädra upp och ned enligt SFRO? Har letat på forumet utan att hitta vad jag söker. Min plan är 14" fram och 13" tum bak. Skall ride hight ligga på ca: 1/3 ihoptryckt eller tänker jag helt galet då? Mvh Mange Quote
therealpinto Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 Det finns inga fasta regler på fjädringsväg, det är så olika beroende på bilens typ. Mindre än säg 60 mm in och 20-30 mm ut är knappast lämpligt för de flesta. Det är då mätt på hjulet och i många fall är man hjälpt av mer fjädringsväg. En god idé kan vara att se till att man har "utrymme" i konstruktionen för mer infjädring än vad man tror att man behöver, så kan man justera med genomslagsgummin om det behövs. Det som är mycket viktigt är att kolla att inga leder (spindelleder, styrleder etc.) bottnar innan genomslagsgummin stoppar rörelsen, eller innan något utfjädringsstopp (oftast dämparen själv) gör det. /Gustaf Quote
cealm Posted June 29, 2008 Posted June 29, 2008 En information i SFRO boken är "tillfredställande fjädringsanordning mellan hjulen och chassi", sid 27 spalt 3 rubrik Hjulupphängning. Möjligt att det nämns något ytterligare i SFRO boken. Det var inte det din fråga gällde utan hur du skall bygga. Lite blandat urval som jag hittade vid sökning. Trådlänk 1 Trådlänk 2 Trådlänk 3 Trådlänk 4 Det svarar inte direkt på din frågan men ger en del bra information på vägen. Personligen har jag valt 50 mm ut (drop). Sellholm Tuning, Köping, är mycket tydlig i sin rekommendation på drop. Aldrig under 50 mm. Av just den anledningen har jag 50 mm drop vid ride height. Alla bilar är olika så vad som passar just din kan inte jag svara på utan bara referera till CealmSeven och mina val. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.