Toffe Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Hej Jag har en fråga ! Jag håller på att försöka para ihop en Peugeot Mi16 med en Ford typ9 låda. Den stilla undran är om lagret för växellådsaxeln i vevaxeln är superviktigt ? Motorn saknar det för pesjå-lådan men, kan det bero på att det är framhjulsdrivet ? för övrigt så är det samma diameter på kopplingslamellen 220mm samma diameter på axeltappen så när som på nån tiondel, medans hålet i vevaxeln är ett par tiondelar större. Är axeln i pesjå-lådan kraftigare lagrad och inte behöver lagret eller brukar det vara så på fler framhjulsdrivna bilar ??? /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Ja du har helt rätt det beror på att det är framhjulsdrivet. Glappet på axeln låter inget bra. Men jag er ingen expert :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 du får byta stödlager till något som passar för typ 9 lådan behöver stöd på ingående axel. de flesta framhjulsdrivna bilar har inte det behovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Jag har Saabmotor och Opel Omega växellåda, samma sak där, men vi med den kombinationen har tur då ett gammalt opellager passar (Ascona/Kadett/Manta/Rekord). Som jag förstod det så har du bara några tiondelar i spel, och då blir det svårt med kullager. Låter nästan som att du måste borra upp vevaxelhålet eller svarva ner växellådsaxeln så att ett kullager får plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 ett glidlager/bussning i lagerbrons väl inoljat kan du använd. eller svarva till ett av ettt ämne. Ford använde det på 60-talet på sina cortinor bl.a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Jag bygger med den kombinationen (XU9J4 och Ford T9)och tänker svarva ett glidlager för att stödja ingående axel i vevaxeln. Problemet är att om jag minns rätt (det är över ett år sen jag mätte) så är skillanden i diameter mellan axeln och hålet ca 1 mm och i minsta laget att få till en stödlagring av. Jag är inte säker på att det går att svarva ett så tunt glidlager då det bara blir ca 0,5mm. I värsta fall måste jag riva lådan och svarva ner axeln eller borra upp hålet i vevaxeln för att kunna få dit ett nållager. Någon som har någon bättre lösning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted June 25, 2008 Author Share Posted June 25, 2008 Har letat på Nomo Kullager's hemsida nu ikväll och de glidlager som finns för 15mm axel har 17mm YD och de lager som har YD 16mm som vevaxeln är borrad har 14mm ID :S /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 vad är det för mått på orginal stödlager på en sierra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 Det sitter kvar i svänghjulet på motorn, kan ju kolla det vid tillfälle om ingen annan hinner före ;) //Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.