Antas Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 (edited) Vilken typ av huvlås rekommenderas? Var köpa? På "Svenssonbilar" ska motorhuven ha en hake eller liknande som förhindrar att huven öppnas ofrivilligt och blockerar sikten under körning, Hur är det med Locost, måste man ha någon form av spärr för att förhindra att huven blåser av? Bifogar en bild på byggets nuvarande status. Lägg märke till att karossidorna och huven är gjorda av reklamskyltar. Fn håller jag på att knåda till scoopet över plenumkammaren (hålet är inte utsågat på bilden). Jag behöver även två, helst fyra st, slangar (den som är böjd 90 grader)som går mellan EFI´n och luftfilterburken på Scorpio V6. Någon som har liggande? Slangarna ska användas för att kunna montera luftfiltren på karossidan, 9,4 grader i Sveriges utpost i norr och öster,Luleå. Bör kanske tillägga att det är + grader. Antas Edited September 8, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Vet inte vad och om det finns några regler när det gäller huvlås. Men skickar med en insperationsbild på villken typ av lås jag har på min bil! Är av Typen "Spirallås". På Europa Specialist Spares & Motorsport finns det lite olika typer av huvlås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 (edited) Bra att det kommer in exempel på huvlåsningar. Matz:Din huvframkant är den "bara" lagd ovanpå nosen eller finns det någon typ av glidlåsning under så när du tar bort huven måste den dras bakåt först någon centimeter därefter är den fri att lyfta av. Edited May 28, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Jag har använt mig av CBS huvlås i gummi. Tyvärr finns de bara i england vad jag vet. LÄNK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 (edited) Jag tror jag har ett par, möjligen två par, såna där gummilås på hyllan om det är någon som är i trängande behov. Det är ju liksom inte så jätteekonomiskt att beställa smågrejor från England, den som är nödig kan höra av sig. Finns också ett par såna där spejsiga Aerocatch som inte ska användas ännu på ett tag. Edited May 28, 2008 by stigge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Cealm: Min huv ligger "löst" på Scuttlen och noskonen, det ända som håller den på plats är fyra huvlås samt mina "förgasarfilter" som sticker ut på ena sidan genom huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 "förgasarfilter" som sticker ut på ena sidan genom huven" Kan du skicka eller sätta in en bild på hur du har monterat filtren? Jag skulle behöva ett "dubbelfilter" (tror att det heter så) eftersom jag har två insug till plenumet. Var köper man sådana? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 28, 2008 Share Posted May 28, 2008 Till 2.9 finns det färdiga kit från K&N men det går också bra med två runda mindre filter, jag hade så på min Sierra. Tänk bara på att en 2.9 med öppna filter brölar ordentligt (ingen luftmängdmätare som dämpar ljudet), den klarar aldrig bullerprovet, speciellt inte om filtren sticker ut utanför huven. Original luftburk eller en liknande lösning är nog ett måste. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 28, 2008 Author Share Posted May 28, 2008 (edited) Aj fan! Det blir svårt att klämma in originallutburken. Ännu svårare blir det eftersom jag slängde den tillsammans med många "behövs ej" prylar. Det måste alltså till någon form av "ljudfälla" för att klara besiktningen. Har du något förslag på konstruktion om man bortser från K&N-lösningen. Vet du var man kan hitta nämnda K&N filter för 2,9 ? Edited May 28, 2008 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 29, 2008 Share Posted May 29, 2008 Du kan använda vilken "luftburk" som helst egentligen, bara filtret är kapslat. Det är samma underdel på alla Sierra med insprutning, bara locket skiljer på 2.8-2.9-2.0. Alla som säljer K&N-filter kan säkert ta hem "57i-kit" till 2.9, tänk bara på att det ska vara till modellen utan luftmängdmätare. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 29, 2008 Author Share Posted May 29, 2008 Tack för ditt initierade svar. Till Scorpions EFI går det två luftslangar från filterburkslocket men det tycks som om det inte finns någon skiljevägg i plenumet. Kan man sammanföra dessa två slangar till en med lika stor tvärsnittsyta som de två, ungefär som ett Y ? Det jag tänker på är om man kan använda filterburk med ett utlopp mot EFI´n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 30, 2008 Share Posted May 30, 2008 Jadå, det går utmärkt att använda bara ett filter och ett "byxrör". /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.