Jump to content

Huvlås


Antas

Recommended Posts

Vilken typ av huvlås rekommenderas? Var köpa?

På "Svenssonbilar" ska motorhuven ha en hake eller liknande som förhindrar att huven öppnas ofrivilligt och blockerar sikten under körning, Hur är det med Locost, måste man ha någon form av spärr för att förhindra att huven blåser av?

Bifogar en bild på byggets nuvarande status. Lägg märke till att karossidorna och huven är gjorda av reklamskyltar. Fn håller jag på att knåda till scoopet över plenumkammaren (hålet är inte utsågat på bilden).

Jag behöver även två, helst fyra st, slangar (den som är böjd 90 grader)som går mellan EFI´n och luftfilterburken på Scorpio V6. Någon som har liggande?

Slangarna ska användas för att kunna montera luftfiltren på karossidan,

9,4 grader i Sveriges utpost i norr och öster,Luleå. Bör kanske tillägga att det är + grader.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Bra att det kommer in exempel på huvlåsningar.

Matz:Din huvframkant är den "bara" lagd ovanpå nosen eller finns det någon typ av glidlåsning under så när du tar bort huven måste den dras bakåt först någon centimeter därefter är den fri att lyfta av.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har ett par, möjligen två par, såna där gummilås på hyllan om det är någon som är i trängande behov. Det är ju liksom inte så jätteekonomiskt att beställa smågrejor från England, den som är nödig kan höra av sig.

Finns också ett par såna där spejsiga Aerocatch som inte ska användas ännu på ett tag.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Cealm: Min huv ligger "löst" på Scuttlen och noskonen,

det ända som håller den på plats är fyra huvlås samt mina

"förgasarfilter" som sticker ut på ena sidan genom huven.

Link to comment
Share on other sites

"förgasarfilter" som sticker ut på ena sidan genom huven"

Kan du skicka eller sätta in en bild på hur du har monterat filtren?

Jag skulle behöva ett "dubbelfilter" (tror att det heter så) eftersom jag har två insug till plenumet. Var köper man sådana?

Link to comment
Share on other sites

Till 2.9 finns det färdiga kit från K&N men det går också bra med två runda mindre filter, jag hade så på min Sierra. Tänk bara på att en 2.9 med öppna filter brölar ordentligt (ingen luftmängdmätare som dämpar ljudet), den klarar aldrig bullerprovet, speciellt inte om filtren sticker ut utanför huven.

Original luftburk eller en liknande lösning är nog ett måste.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Aj fan!

Det blir svårt att klämma in originallutburken. Ännu svårare blir det eftersom jag slängde den tillsammans med många "behövs ej" prylar.

Det måste alltså till någon form av "ljudfälla" för att klara besiktningen. Har du något förslag på konstruktion om man bortser från K&N-lösningen.

Vet du var man kan hitta nämnda K&N filter för 2,9 ?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Du kan använda vilken "luftburk" som helst egentligen, bara filtret är kapslat. Det är samma underdel på alla Sierra med insprutning, bara locket skiljer på 2.8-2.9-2.0.

Alla som säljer K&N-filter kan säkert ta hem "57i-kit" till 2.9, tänk bara på att det ska vara till modellen utan luftmängdmätare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt initierade svar.

Till Scorpions EFI går det två luftslangar från filterburkslocket men det tycks som om det inte finns någon skiljevägg i plenumet.

Kan man sammanföra dessa två slangar till en med lika stor tvärsnittsyta som de två, ungefär som ett Y ?

Det jag tänker på är om man kan använda filterburk med ett utlopp mot EFI´n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...