chriss Posted May 21, 2008 Share Posted May 21, 2008 (edited) Har lite funderingar kring hur man ska skydda sig om kardanen skulle gå av. Det är väldigt tajt där kardanen sitter på RH. Med sidoplåtarna på är det kanske 15mm till plåten. Ramen går endast ovanför kardanen, under är det endast plåt golv. Andra modeller har mycket mer av en tunnel där man kan bulta/svetsa fast något som sitter runt. Funderar om man kan hänga en bred rem som ett U som sitter fast i ovankant och hänger ner under och runt. Isåfall kan man ta en precis bakom första knuten och en precis framför sista. Eller en lång hela vägen? Det är fram man är mest orolig för, för hjulen driver då kardanen, bak kan man koppla ur motorn. Säkra före det osäkra men det känns inte som om de går av så ofta med soppas lätt bil. Försökte bifoga bild, men den ville inte, testar igen senare. Edited May 21, 2008 by chriss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 (edited) Jag köpte "Amazon-hängslen" från Agenturaffären i Örebro (sök på firmanamnet de har en sida på nätet) Bandet kostar runt hundringen eller kanske någon tia till metern). Samma typ av band som man använder på Volvo Amazon så den inte skall tappa bakaxeln (allt för lätt). Sedan svetsade jag in två extra trianguleringar i kardantunneln också och på dessa extra fyrkantrör svetsade jag plattjärnsfästen med 8mm borrat hål. Med en huggpipa från Clas O "borrade" eller bankade jag två 8 mm hål i varje Amazon-band del. Jag har en halvbåge neråt och en halvbåge uppåt båda sitter bultade i samma M8a bult. Trångt, JA men det gick att få dit även med kardantunnelplåtarna på. Det sitter ett likadant band paket framme vid växellådan och ett vid bakaxeln. Skulle något hända lär det bli ett oväsen och obalans utan dess like och man skräms väl ihjäl nästan av bara det men målet är att hålla kvar allt snurrande innanför kardantunneln tills bilen står still igen. Edited May 22, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 sök lite på forumet.. det har varit uppe innan.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted May 22, 2008 Share Posted May 22, 2008 Jodå, du får plats med byglar i plattjärn. Visst är det trångt, men kardanaxeln rör sig inte mycket i sidled. Jag fäste en "ram" under golvet tvärs över bilen där jag dels fäste sätena och dels byglarna för kardanaxeln. Funkar bra. Jarl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jckssn Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 Bygg ordentliga kardanringar, om kardanen går av på fel ställe så kommer den att fungera som en elvisp, några remmar kommer inte att vara särskilt långvariga som skydd. Valsa plattjärn i 10mm's godstjocklek, en fördel kan vara att köra dom bultbara i ovansidan av kardantunneln, för att förenkla eventuell service om man måste bort med kardan nån gång! /Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 "Min" SFRO-man, Uno, rekomenderade också att utforma kardanskyddet som en triangel eftersom kardan då vill lägga sig i ett hörn och snurra. Man ska inte göra den rund om man inte kan tillåta att stången kan vispa runt därinne. Man skulle kunna säga, rund = kraftigt material, triangelformad = inte lika kraftigt material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.