Jump to content

Motorhuvsvibrationer


Antas

Recommended Posts

Har funderat en del på om det är rekommendabelt att anbringa en 1-2mm gummiremsa på ytorna där motorhuven ligger mot övre chassirör, scuttle och noskon.

Jag antar att det borde minska ev "skrammel".

Om det behövs bör jag räkna med remsans tjocklek när jag formar huven, därav frågan.

Någon som har erfarenhet och åsikter?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill minska gnissel och skrammel från huven med en gummiremsa så borde du göra samma sak med nosen och ev scuttle beroende på hur du fixerar den. Detta borde rimligen innebära att du inte behöver inkludera remsan i beräkningen av formen på huven.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Noskonen sitter med 4 bultar, scuttlen med två bultar på vardera sidan och 4 bultar på tvärsidan. Tror inte att de kommer att gnissla eller röra sej. Huven utgör ju en större och mera flexande yta och det var därför jag antog att den borde gnissla och skrammla.

Passar på att fråga om ytterligare en detalj.

Har funderat på att limma band av aluminium tvärs huven, på insidan, för att få stadga. Är det rekommendabelt eller räcker aluminiumens styvhet (1,5 mm halvhård reklamskylt)?

Försöker bifoga en bild med pappmallen på huven.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en list av skummad polyuretan längs med min huvs anläggningsyta mot ramen.

Listen kan även sänka kraven för huven på exakt passform och döljer eventuella mindre ojämnheter

vilket kan vara praktiskt ibland......

Link to comment
Share on other sites

"Listen kan även sänka kraven för huven på exakt passform och döljer eventuella mindre ojämnheter

vilket kan vara praktiskt ibland......"

Japp,det var också en av anledningarna varför jag började fundera på "packning". Popnitarna som fäster karossidan ger även en ojämn anliggningsyta för huven. Får nog uppsöka Clas Olson och titta på deras sortiment av lämpligt packningsmaterial.

Har även funderat på att fästa ett fyrkantsrör av aluminium på huvens insida som vilar mot övre chassiröret, tänkte limma och popnita.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_31.html

Först gjordes en 90graders vinkel i bockmaskin. Sedan klistrades profilröret inuti den vinkeln på båda ytorna och popnitades underifrån. Sist så bockade jag upp innerkanten. Cellgummilisten som sitter på underkanten ska inte vara kvar sedan för den är för tjock. Jag trodde att huvfjädrarna på sidorna skulle orka att komprimera den men det gör dom inte. Så det får bli en antingen mjukare eller tunnare list...... Eftersom listen inte komprimeras så tenderar huven bli lite för "bred" i överkant. och det ser inte så kul ut på nära håll.

huvkant.jpg

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Så hade jag också tänkt mej konstruktionen.

Tyvärr saknar jag bockmaskin så jag tänkte spänna fast två brädor med skruvtvingar och därefter böja den horisontella kanten.

Vilken tjocklek har du på cellgummilisten?

När du bockade innerkanten, knackade du bara in den? Är den kanten också pop-nitad?

Tänkte ev. limma 2 st ”spant” av bandaluminium, 2-3 x 20-30 mm, på insidan av huven för att få den mera formstabil. Inbillar mej att huven i sej är ganska ”fladdrig”.

Har även funderat på att ”fixera” huven mot övre ramrören med uppstickande ”stift” av M5-6. Tanken är då att huven inte kan röra sej utanför/innanför yttre linjen på övre ramrören.

Är det ”to over-do it”?

Link to comment
Share on other sites

Cellgummilist saluförs i olika modeller av bland annat Agenturaffären.

sjlvhftande.gif

Om det är dyr frakt så kan jag köpa det du behöver vid nästa marknadstillfälle och skicka med posten eller leverera direkt nästa gång jag är hemma i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr saknar jag bockmaskin så jag tänkte spänna fast två brädor med skruvtvingar och därefter böja den horisontella kanten.

Så gjorde jag med...

Vilken tjocklek har du på cellgummilisten?

5mm tror jag

När du bockade innerkanten, knackade du bara in den? Är den kanten också pop-nitad?

bara knackad inte kitad men limmad med fogmassa

Har även funderat på att ”fixera” huven mot övre ramrören med uppstickande ”stift” av M5-6. Tanken är då att huven inte kan röra sej utanför/innanför yttre linjen på övre ramrören.

Är det ”to over-do it”?

beroende på vad du ska ha för huvlås så är det svårt att svara på. för min del ser jag inget behov iallafall på min bil

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...