Antas Posted May 8, 2008 Share Posted May 8, 2008 Har funderat en del på om det är rekommendabelt att anbringa en 1-2mm gummiremsa på ytorna där motorhuven ligger mot övre chassirör, scuttle och noskon. Jag antar att det borde minska ev "skrammel". Om det behövs bör jag räkna med remsans tjocklek när jag formar huven, därav frågan. Någon som har erfarenhet och åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 8, 2008 Share Posted May 8, 2008 Om du vill minska gnissel och skrammel från huven med en gummiremsa så borde du göra samma sak med nosen och ev scuttle beroende på hur du fixerar den. Detta borde rimligen innebära att du inte behöver inkludera remsan i beräkningen av formen på huven. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 8, 2008 Author Share Posted May 8, 2008 Noskonen sitter med 4 bultar, scuttlen med två bultar på vardera sidan och 4 bultar på tvärsidan. Tror inte att de kommer att gnissla eller röra sej. Huven utgör ju en större och mera flexande yta och det var därför jag antog att den borde gnissla och skrammla. Passar på att fråga om ytterligare en detalj. Har funderat på att limma band av aluminium tvärs huven, på insidan, för att få stadga. Är det rekommendabelt eller räcker aluminiumens styvhet (1,5 mm halvhård reklamskylt)? Försöker bifoga en bild med pappmallen på huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 8, 2008 Share Posted May 8, 2008 Jag har en list av skummad polyuretan längs med min huvs anläggningsyta mot ramen. Listen kan även sänka kraven för huven på exakt passform och döljer eventuella mindre ojämnheter vilket kan vara praktiskt ibland...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 9, 2008 Author Share Posted May 9, 2008 (edited) "Listen kan även sänka kraven för huven på exakt passform och döljer eventuella mindre ojämnheter vilket kan vara praktiskt ibland......" Japp,det var också en av anledningarna varför jag började fundera på "packning". Popnitarna som fäster karossidan ger även en ojämn anliggningsyta för huven. Får nog uppsöka Clas Olson och titta på deras sortiment av lämpligt packningsmaterial. Har även funderat på att fästa ett fyrkantsrör av aluminium på huvens insida som vilar mot övre chassiröret, tänkte limma och popnita. Edited May 9, 2008 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 10, 2008 Share Posted May 10, 2008 (edited) http://seven_hmb.booksgarage.com/bilbygget_del_31.html Först gjordes en 90graders vinkel i bockmaskin. Sedan klistrades profilröret inuti den vinkeln på båda ytorna och popnitades underifrån. Sist så bockade jag upp innerkanten. Cellgummilisten som sitter på underkanten ska inte vara kvar sedan för den är för tjock. Jag trodde att huvfjädrarna på sidorna skulle orka att komprimera den men det gör dom inte. Så det får bli en antingen mjukare eller tunnare list...... Eftersom listen inte komprimeras så tenderar huven bli lite för "bred" i överkant. och det ser inte så kul ut på nära håll. Edited May 10, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 13, 2008 Author Share Posted May 13, 2008 Så hade jag också tänkt mej konstruktionen. Tyvärr saknar jag bockmaskin så jag tänkte spänna fast två brädor med skruvtvingar och därefter böja den horisontella kanten. Vilken tjocklek har du på cellgummilisten? När du bockade innerkanten, knackade du bara in den? Är den kanten också pop-nitad? Tänkte ev. limma 2 st ”spant” av bandaluminium, 2-3 x 20-30 mm, på insidan av huven för att få den mera formstabil. Inbillar mej att huven i sej är ganska ”fladdrig”. Har även funderat på att ”fixera” huven mot övre ramrören med uppstickande ”stift” av M5-6. Tanken är då att huven inte kan röra sej utanför/innanför yttre linjen på övre ramrören. Är det ”to over-do it”? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted May 13, 2008 Share Posted May 13, 2008 Cellgummilist saluförs i olika modeller av bland annat Agenturaffären. Om det är dyr frakt så kan jag köpa det du behöver vid nästa marknadstillfälle och skicka med posten eller leverera direkt nästa gång jag är hemma i Luleå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 14, 2008 Share Posted May 14, 2008 (edited) Tyvärr saknar jag bockmaskin så jag tänkte spänna fast två brädor med skruvtvingar och därefter böja den horisontella kanten. Så gjorde jag med... Vilken tjocklek har du på cellgummilisten? 5mm tror jag När du bockade innerkanten, knackade du bara in den? Är den kanten också pop-nitad? bara knackad inte kitad men limmad med fogmassa Har även funderat på att ”fixera” huven mot övre ramrören med uppstickande ”stift” av M5-6. Tanken är då att huven inte kan röra sej utanför/innanför yttre linjen på övre ramrören. Är det ”to over-do it”? beroende på vad du ska ha för huvlås så är det svårt att svara på. för min del ser jag inget behov iallafall på min bil Edited May 14, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.