Jonte Posted August 29, 2003 Posted August 29, 2003 Hur mycket av bilen ska vara monterad vid första besiktningen. n00b Quote
Sonett7 Posted August 29, 2003 Posted August 29, 2003 Det skall vara ett rullande chassi som står på hjulen, helst skall även bromsrör och sånt vara monterat. Dock skall chassit vara omålat eftersom de vill kunna se svetsarna... Quote
krister Posted August 30, 2003 Posted August 30, 2003 Hej Vet att denna fråga varit uppe förr, men jag såg nog inget svar. Om det är omålat, hur får man fast bromsrören ?? Nitar man fast dessa så blir det ju lite krångligt att måla, eller ska man borra bort dessa nitar efter besiktningen..?? Locost i GÄVLE Quote
therealpinto Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej Använd skruvar? Anledningen till att vi brukar rekommendera folk att ha bromsrör etc. monterat är för att vi har lättare att kolla klamringen då - och det blir lättare för er att åtgärda. Vid nästan alla byggen som jag besiktar blir det anmärkning på bristfällig klamring av bromsrör - tumregeln är cirka 20 cm mellan klamringspunkterna, och att inga rör får hänga så att de vibrerar. Kör det ihop sig - ta en diskussion med din SFRO-man innan byggbesiktningen. /Gustaf Quote
svante Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Biltema har bromsrörsclips som man bara borrar ett hål trycker i en hylsa av plast och sen en hållare för röret.... ser enkelt ut... är det godkänt? bifogar bild. Den ser ut som man kan ta bort den för lackering annars kan man ju lätt värma röret och dra ut den, sen sätta nya när man lackerat... 10st för 19.90kr Quote
therealpinto Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej Visst är de godkända, bara rören sitter fast - och det är nog inga problem. Det där är en bra lösning, tycker jag. /Gustaf Quote
Sevenup Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej! För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål. Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen. M.V.H. Per-Erik Quote
svante Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Med tanke på att man perforerar nästan alla rören med popnitar så gör nog inte dessa 6mm:s hål var 20:e cm någon större betydelse... Hålen till popnitarna är 4.2mm om jag inte minns fel... Quote
Sevenup Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Hej! När du borrar för popnit tar du visseligen bort material men samtidigt sätter du dit en al-plåt som bidrar till att konstruktionen blir starkare. När du monterar bromsrörsclips tar du bara bort material. Men du har rätt i att det är stort avstånd mellan hålen för bromsrörsclipsen så i det stora hela borde det inte ha någon betydelse. M.V.H. Per-Erik Quote
svante Posted September 1, 2003 Posted September 1, 2003 Jag är helt med på din tankegång, här fyller du igen hålet med en plastplugg som iofs inte har riktigt samma hållfasthet som en metallplugg... Bromsrören sitter längs kardantunneln och framåt längs det övre sidorören.. dessa rör utsätts mest för drag/tryck belastning och inte så mycket böjning. Böjning är kanske inte bästa formen av belastning av ett perforerat rör.. Quote
svante Posted September 2, 2003 Posted September 2, 2003 Jag kom på ytterligare en lösning! Till första byggbesiktningen kan man klamra med plastclipsen för att sen efter lackering sätta metalclips med popnit... då borde det inte vara något problem. Quote
DIRAVI Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 visst borde det gå att borra hålen för clipsen, och sedan måla där clipsen skall sitta, för att slutligen måla hela ramen med clipsen kvar, efter besiktningen. Den färgen borde inte dölja några svetsar, och det var ju orsaken till att ramen skall vara omålad. Quote
Marcus a Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 Bara du har svetsarna synliga så får du måla vad som helst sa min besiktningsman. Quote
svante Posted May 18, 2004 Posted May 18, 2004 När jag gjorde min besiktning hade jag inga bromsrör på och det var okej så länge jag visste om att de skulle klamras med visst avstånd... Frihet under ansvar... Quote
leto Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål.Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen. Visst blir det svagare. Det man får se upp med är spänningskoncentrationerna som blir vid hålkanterna när kraften som går i röret måste "väja" för hålet. Om man jämför ett 4mm och ett 6mm hål genom mitten på ett 20mm plattjärn (en rörsida) så är skillnaden i spänningskoncentration ganska liten. 3.1ggr för 4mm hålet och 3,4ggr för 6mm hålet. Ett 8mm hål ger 3,7ggr och ett 2mm 3ggr. Ska nog pröva att limma mina paneler ;) Quote
Marcus a Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Har satt ditt nya rör 19*19 och svetsat ditt och borat håll i där rören ska gå! Blir lite tyngre med det kan det ju vara värt:) Marcus Quote
Baalzamon Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Jag kommer att göra små fästen av plattjärn att fästa bromsrör och kablar i tror jag Quote
leto Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Det var inte meningen att skrämmas. Det har borrats massor med hål i sådana här ramar i snart 50 år. Vad jag försöker säga är att storleken inte spelar så stor roll i det här fallet. Planerna på limmade paneler har mer med utseende och lathet att göra än hållfasthet. Quote
viggen Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 För att montera Biltemas bromsrörsclips fodras att man borrar ett 6 mm hål. Är det OK att borra dessa hål i de bärande ramrören. Spontant tycker jag att man tar bort mycket gods och att detta borde försvaga konstruktionen. Visst blir det svagare. Det man får se upp med är spänningskoncentrationerna som blir vid hålkanterna när kraften som går i röret måste "väja" för hålet. Om man jämför ett 4mm och ett 6mm hål genom mitten på ett 20mm plattjärn (en rörsida) så är skillnaden i spänningskoncentration ganska liten. 3.1ggr för 4mm hålet och 3,4ggr för 6mm hålet. Ett 8mm hål ger 3,7ggr och ett 2mm 3ggr. Ska nog pröva att limma mina paneler ;) hur hadde du tankt gå till väga med limningen? helt klart interesant lösning. :thumbup: Quote
leto Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Har inte gått på djupet i ämnet än, ska försöka få ihop en ram först ;) Finns en del på "engelska listan" (LocostBuilders.co.uk, länk under "Diskussionsforum") om det här, sikaflex funkar bra vad jag förstår men det verkar finnas ändå bättre grejor. Någon letade lim för bärande paneler men det verkar vara lite överkurs. Har sett bilder på byggen med sidor utan skarvar och nitar, läckert. Ny tråd? Quote
Superswift Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 3M har en svindyr dubbelhäftande "tejp" som bland annat används inom bil och flygplansindustrin. Den har en 1 mm kärna av nåt genomskinligt gummiliknande material. Jag har precis satt fast en aluminiumpanel bakom stolarna med den för att slippa fler nitar. Den sitter som berget! Vet inte vad den heter eftersom jag fått den av en monterbyggarfirma. Tommy kanske vet? Har röd skyddsfilm. Quote
3riksson Posted March 10, 2005 Posted March 10, 2005 (edited) vill ni veta kan jag kolla på jobbet imorn? vi änvänder den till att limma plexi (lexan) rutorna på båtarna. men limmar man fel får man skylla sig själv är ett rackarns as att sitta fast. Edited March 10, 2005 by 3riksson Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.