Jump to content

Storlek På Batteri (kapacitet)


SteQve

Recommended Posts

Ungefär samma storlek som mitt Red Top, som jag hoppas ska räcka till... Visade inga som helst tecken på mattning efter att vi kört lite på starten, kört vattenpumpen på full sula (6.5 A) länge och väl för luftning, gjort några starter och så i höstas - och det var utan generator. Kör MS + EDIS samt elvattenpump. Startmotorn har ett överströmsskydd på 175 A, så den drar ju uppenbarligen mindre än det. (Utom när man lyckats skära ett vevlager...! :D)

Man ska ha i åtanke att sådana här batterier inte tappar spänning lika snabbt som vanliga bilbatterier! Dessa är mer "full kräm tills det är tomt", så man kan utnyttja mycket större del av kapaciteten i verkligheten. Kan dock ta skada om man drar ur dem helt, så man bör nog ge sig och hänga på laddaren så fort det börjar matta av.

Har f ö också V6:a (drar väl lite mer ström än en 4:a med 50% fler spridare och stift...), och så har jag en dator + skärm (för instrument, loggning mm) som drar runt 2A med full sula... Och så vattenpumpen då. Denso-generator på 45 A brukar ju funka i dessa bilarna, och ett par A mer eller mindre borde man ju ha marginal för. Det är väl egentligen mest den (generatorn) det handlar om. Batteriets kapacitet avgör ju mest hur länge man vågar krypköra med "underdrive" på generatorn, hur många startförsök man har och sådant.

EDIT: Det är förresten ett Red Top 30 jag har; alltså bara 26 Ah! Så länge du inte ska göra en massa kallstarter och korta turer på vintern så borde ju 37 Ah räcka, tycker man. :)

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Mja, är det samma storleksordning på effekten så borde ju inte cylinderantalet spela så stor roll... Tändningen borde väl iofs vara ungefär samma per tändning med motsvarande grejor, men spridarna blir ju lite mindre (och drar förhoppningsvis något mindre också) om man har fler på samma effekt. Sedan är ju frågan om det inte spelar större roll vad man råkar ha för grejor... (Typ av motorstyrning, motstånd och liknande hack istället för PWM för lågimpedansspridare osv.)

Link to comment
Share on other sites

Inget egentligt svar men jag har kört två veckor nu med Opel speedstern med bara 19amp (45 orginal)

(Biltema Gel batteriet tänkt till seven fick rycka in och än så länge funkar det. )

Troligtvis skall man INTE gömma bort ljusen.

Men jag lär väl veta i slutet av sommaren om det fungerar. Spara dock 9kilo ( om jag kommer ihåg rätt)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...