Jump to content

Starka Magneter...


Acke

Recommended Posts

Litet tipps från eder kvartersAcke.. :)

Jag köpte en verktygsmagnet på Biltema för ett tag sedan och den fungerar bra för de flesta verktyg.

Dock är den lite klen när det kommer till lite tyngre verktyg ( ex min 17 nyckel hänger knappt uppe )...

Har man då någon gammal Hårddisk till datorer som ligger och skräpar så finns det utmärkta och framförallt starka magneter i dessa.

Det finns i de jag öppnat hål i fästplattan till magneten så det är enkelt att skruva upp de på väggen och "Tada..." Så har man en bra magnet på väggen att hänga lite verktyg på.. :D

Nedan följer en liten "how-to" till hur man fixar dessa.. :)

Verktyg: liten torx samt rakbladskniv / vanlig kniv.

( Detta är generella förklaringar och kan givetvis variera beroende på version och märke på Hårddisken. :) )

Oftast sitter det klisterlappar över skruvskallarna, skär bort eller tryck bara torxen igenom..

2008-04-12_11-58-04.jpg

Lyft på locket, å se där... en fin HDskiva.. :)

2008-04-12_11-58-05.jpg

Om man som jag fått diskarna från en firma så kan det vara bra att se till att ingen information går att återskapa.. :D

2008-04-12_11-58-06.jpg

Lossa på skruven som håller skivan å ta bort den. ( detta är en "slimlinedisk" så det är bara en skiva och dessvärre bara en magnet. )

2008-04-12_11-58-07.jpg

Till denna disken så satt magneten och läsararmen fast med skruv från baksidan så lossa dessa.

2008-04-12_11-58-08.jpg

Tada ! ! ! ! en liten söt magnet.. :D

2008-04-12_11-58-09.jpg

Lyft bort magneten.. :)

2008-04-12_11-58-10.jpg

Detta är en "slimlinedisk" med bara en skiva och den magneten är lite mindre och svagare, men här ser ni vilket "lyftkraft" det är i en magnet från en "vanlig" dubbelskivig Hårddisk.. :)

Slägghamaren har jag inte vägt, men den väger nog mer än två vanliga hammare.. :D

2008-04-12_11-58-11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en motsvarande magnet från en seagate disk sedan länge sittande på min micro ugn att hämta vid behov.

Och det ska sägas att den är stark som f*n och det går faktiskt att klämma fingrarna ganska hyfsat med

den om man håller den på fel ställe.

typisk bra-att-ha-sak

Edited by Arrowsmith
stavfel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Är väl med största sannolikhet en Neodymmagnet. För de som inte har hårddiskar liggandes kan man köpa såna på bl.a. Clas Ohlsson. Min far har hur många som helst, brukar stjäla några nu som då. Alltid lika kul att se hur förvånade folk blir som inte sätt såna här magneter tidigare. Har för mig att de är rätt dyra, tyvärr. Och min känsla säger mig att hårddiskmagneterna är något starkare än de små, runda sakerna man kan köpa Clas Ohlsson. Har provat båda. :)

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har en hårddiskmagnet sedan tidigare och de är mer än ruggigt starka. På en plan plåt får man nästan spränga bort den för med fingrarna går den knappt att lossa.

Idag 17/7 kom jag på ett mycket bra användningsområde för denna magnet och mig. Jag håller på att prova ut olika placeringar av en liten neodymmagnet till en cykeldator. För att kunna prova hela konceptet innan jag skruvar eller svetsar eller poppar fästet till tungelementet / givaren kan jag enkelt limma magneten på en liten trästav och sätta fast givaren / tungelementet med buntband sedan är allt flyttbart för fullskala prov. När jag sedan hittat bästa och helst enklaste placeringen då är det dags att tillverka rätt fästen. Det händer tyvärr att allt inte blir riktigt bra utan måste göras om men med detta kan jag köra fullskala i en vecka eller två för att riktigt se att placeringen blev bra.

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg att jag använde gamla hårddisk magneter i slutet på gymnasiet då jag byggde ett litet vindkraftverk som projektarbete. Kan säga att när man lägger ett finger mellan en stålskiva samt en skiva med 8st HDD magneter så gör det ont :banghead:

När väl fingret hade kommit loss och jag slutat svära så fick jag benda isär skiten med en skruvmejsel. Sen tillverkaed jag en distans så dom inte kunde slå ihop på samma sätt igen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...