Jump to content

Chromelister


Jonte

Recommended Posts

Har sett i gummi här men inte i "kråm". För något år sen hade dom i gummi på Micro.

Annars kan du ju kolla om någon salubil har liknande lister och tigga en på skroten (kan ju vara bucklig i ena änden), när du vet att den passar kan du ju beställa en fabriksny hos bilhandlaren..(bara en idé)... så hade nog jag gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hmm du va mej en driftig en... ;)

hade jag inte tänkt på men rostfritt håller sig ju fint länge och krom brukar ju släppa från godset efter ett tag...

Jag har ett annat problem... Jag behöver en list som kan sitta runt min kupé, har en lite annorlunda design på min seven...

Har funderat på en svart gummislang som man kapar av en tredjedel av och sen limmar på plats.

post-3-1080291764.jpg

Link to comment
Share on other sites

skulle nog se riktigt bra ut m en blank list! Synd att du va ända nere i helsingborg, annars hadde jag kunnat bygga lister åt dig. Kolla m nån som har plåtverkstad om de kan forma i rostfritt o polera sedan själv.

Det m slangen lät som det kunde bli lite bonnigt

Link to comment
Share on other sites

det är det jag känner också, vill inte ha en bonnig bil... :(

annars kapar man plåten så det ser snyggt ut (lätt att skriva svårare att göra...) gör kanske inget om ramen syns lite den är ju lackerad grå/silver.

Kommer att köra olackat om jag inte hinner (läs har råd) lacka den till denna sommaren..

Link to comment
Share on other sites

Hmm du va mej en driftig en...  ;)

hade jag inte tänkt på men rostfritt håller sig ju fint länge och krom brukar ju släppa från godset efter ett tag...

Jag har ett annat problem... Jag behöver en list som kan sitta runt min kupé, har en lite annorlunda design på min seven...

Har funderat på en svart gummislang som man kapar av en tredjedel av och sen limmar på plats.

Jag kommer att använda ett matreal som heter Forex. Det är samma som används till lite hårdare stänkskydd.

Köper helt ark, klipper till remsor och böjer dessa över rör med varmluftspistol.

Gjorde ett test över insteget på vår Dala7 och det verkar funka... kommer kanske att använda samma matreal till instrumentpanelen och till kardantunneln ... Forex finns i olika färger. Ser ut som vanlig svart instrumentpanelsplast 3mm tjock.

Link to comment
Share on other sites

>>Svante

Klart intressant design! :thumbup: Påminner lite om SeventySeven som det finns bilder på någonstans här på forumet. Har själv dagdrömt lite om att ha några avtagbara sidoskydd liknande det du byggt - det enda jag tänker på är om vänsterarmen får plats om man bygger sidorna så höga (men jag gissar att du redan suttit och torrkört bilen och märkt att det fungerar ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det här Forex verkar mycket intressant! Sökte lite på webben, och kan nog vara ett perfekt material att sätta på "armstöden" och rundningen under bågen/framåt.

Någon som vet var man köper det och vad det kostar?

Link to comment
Share on other sites

>>Svante

Klart intressant design!  :thumbup: Påminner lite om SeventySeven som det finns bilder på någonstans här på forumet. Har själv dagdrömt lite om att ha några avtagbara sidoskydd liknande det du byggt - det enda jag tänker på är om vänsterarmen får plats om man bygger sidorna så höga (men jag gissar att du redan suttit och torrkört bilen och märkt att det fungerar ;) )

Kul att du gillade den... Visst är det seventyseven som stått för inspirationen... har haft lite andra bilder också. Mina sidor blir dock inte avtagbara. :(

Och ja jag måste väl erkänna att jag torrkört några gånger :) , då min ram är rätt så bred så blir det tillräckligt avstånd även med originalratten..

Har en liten teori om att det ska hjälpa lite mot vinden.. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Det här Forex verkar mycket intressant! Sökte lite på webben, och kan nog vara ett perfekt material att sätta på "armstöden" och rundningen under bågen/framåt.

Någon som vet var man köper det och vad det kostar?

Om det är någon som är intresserad så kan jag skicka små prover i ett vanligt brev!

Forex köper man av mig! :D

Finns i färgerna svart,Grå,Gul,Röd,Blå och grön... Pris: 890 kr för 2500 x 1220 mm exkl frakt och moms.

Vit kostar i samma storlek 560 kr exkl moms och frakt.

Men jag har tänkt mig att sälja valfri storlek, det tillkommer en liten kapkostnad men då sitter man inte med ett helt flak om man bara tex, behöver matr, till en instrumentpanel....

Om det är någon som är intresserad så kan jag skicka små prover i ett vanligt brev!

Link to comment
Share on other sites

På begäran kommer här lite mer info om forex:

Forex är ett expanderat, stabilt material med slutna celler och homogen semi-matt yta. För närvarande det lättaste, expanderande och stabila materialet som finns i hela världen.

Det ger tex monterbyggare och övriga en obegränsad variationsvidd vad det gäller olika applikationer.

Forex är också väderbeständigt och kan formas antingen med eller utan värme och det lämpar sig även att trycka på.

Forex superlätta paneler finns i skivor upp till 2.5 meters bredd och i olika tjocklekar

Egenskaper Metod Enhet Värde

Draghållfasthet DIN 53455 MPa 16

Brottöjning DIN 53455 % 34

E-modul DIN 53457 MPa 1300

Böjflytgräns DIN 53452 MPa 28

Slagtålighet DIN 53453 kJ/m2 15

Ythållfasthet DIN 53405 Shore-D >50

Temperaturutv. koefficient DIN 53461 mm/(nK) <0,056

Termisk konduktivitet DIN 52612 W/mK 0,081

Brandklassning UL94 V-0/5V

Link to comment
Share on other sites

Forex, tja varför inte...

Har använt det till åtskilliga montrar och utomhusskyltar och det är onekligen ett tåligt material. Har dock inte provat att limma det.

Tommy, vet du om Forex går att limma ihop och isåfall med lim? Kan tänka mig att det finns andra applikationer då Forex kan vara bra eftersom det är så lätt.

Nu har jag ingen innerpanelplåt i sidorna i min bil för stolarna får inte plats annars, men en färgad Forex skulle ju fungera perfekt som innerpaneler. Tänkte först ha kolfibersidor men efter att ha knäckt en platta i två bitar och sett vilka vassa kanter det ger så undviker jag hemmapulade kolfiberskivor i bilen utöver platsbristen. De kan ge otäcka skärsår vid kollisioner. Forex borde fungera bättre.

Själv klistrade jag fast svart tunn gummiduk vid insteget efter att ha gjort misslyckade försök att värmekröka kolfiberskivor som instegsskydd. Blev faktiskt bättre än väntat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat att limma forex....men inte över stora ytor..

limmade med ett "blixtlim" och provade att bryta isär... det gick inte!

Så det går att limma och blir idiotstarkt... Men de små limtuberna kostar skjortan!

Vi hade själva planer på att klä innersidorna med forex, men fick lägga planerna på hyllan när vi provade riktiga racingstolar!

Men har hittat en ny lösning... låter konstigt men jag kommer att montera ett delat baksäte från en Corrado...mer om det sedan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...