Magoo Posted March 24, 2004 Share Posted March 24, 2004 Det jag undrar är alla nissar med turbomotorer hur gör ni med effekten i era bilar? Det är ju svårt att komma under :mad: 150 hp speciellt ni som har turbokonverterade motorer. Besiktigar ni utan turbo eller har ni på den å kör med lågt laddtryck?? Jag har tänkt att försöka regga in min bil med en egenhändigt ihopknåpad turbomotor men jag är rädd att effekten kommer att bli för hög :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Man väljer rätt turbomotor redan från början ! En Volvo 940 turbo på 135 hästar ! Enkelt va ! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 men volvos rödblockare väger ju som en bil bara motorn :whistling: d får bli till att stroka ner min motor s att den blir attans så slö he he :icon_sleep: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 men volvos rödblockare väger ju som en bil bara motorn :whistling: Jag tror faktiskt inte att volvos rödblockare är så extremt tung som alla säger, tror faktiskt att den fått oförkänt dåligt rykte. En pinto som många använder är nog inte långt efter. Tyvärr funkade inte min våg när jag lyfte i motorn så jag har ingen uppgift på det. Men hela min bil vägde med allt utan elsystem, kaross (dvs alupåtar och glasfiber)och inredning 525 kg. Då har jag fullbur på bilen också.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Det jag undrar är alla nissar med turbomotorer hur gör ni med effekten i era bilar?Det är ju svårt att komma under 150 hp speciellt ni som har turbokonverterade motorer. Besiktigar ni utan turbo eller har ni på den å kör med lågt laddtryck?? Vet om en kille som bara tog bort tryckslangen och besiktade med turbon som "roterande ljuddämpare" :whistling:, antar iofs. att det är mycket upp till besiktningsmannen om han släpper igenom det eller inte! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 en roterande ljudämpare är jag inte ute efter. Jag vill att den ska vara lagkig som den är! Men kan man komma upp i 750 kg om man bygger?? om jag sätter i en stor tank gjord i rostfritt på typ 70 liter så borde man ju kunna närma sig 750 kg?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 min väger 655 me 5 liter soppa i så det skall inte vara så svårt.. du får tänka på att de skiljer på tjänstevikt å vanlig vikt oxså Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Jag skulle försöka hitta andra sätt än en att placera en jättetank med bensin eller bensinångor precis bakom ryggen... Viktfördelningsmässigt kanske man inte heller vill ha för mycket vikt bakom bakaxeln. Dessutom tappar man ju precis all möjlighet till bagageutrymme om tanken är så stor. Om du inte tänkt byta ut tanken senare förstås, men då behöver du ju inte använda bensin för att tynga ner den tillfälligt. Då kan du ju bara bygga en väldigt "kraftig" tank Ett vanligt knep är annars enkla tillfälliga "blyförstärkta" stolar som - just det - väger bly. Jag skulle överväga att inte satsa på en effektstark känslig turbomotor om man sedan ändå måste förstöra en del av effekten av biltypen genom att köra med för "tung" bil. Hellre satsa på en lättare bil med pålitlig sugmotor med lagom effekt om man vill köra lagligt eller om man vill köra turbomatat helt enkelt lätta den efteråt och köra olagligt....varför annars köra med turbo? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 jo det är just för att komma upp i "lämplig" vikt som gör att man funderar lite... alla tips är välkomna, kanske vatten i hjulen kanske ha ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Gjut bly i rören, och läpligen då rör som sitter så lågt som möjligt :) Skall du ändå ha en tung bil, så passa på och gör ramen extra kraftig, med många snedsträvor och riktig plåt i golvet och sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 Du kan ju kosta på dig ordentligt med ljudisolering i plåtarna. Bitumenmattor från Mekonomen väger en hel del. Batteri från en truck kanske? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 25, 2004 Author Share Posted March 25, 2004 ha ha jo här kommer det mustiga tips.. :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 25, 2004 Share Posted March 25, 2004 jo det är just för att komma upp i "lämplig" vikt som gör att man funderar lite... alla tips är välkomna, kanske vatten i hjulen kanske ha ha :D Ett annat tips är att utnyttja golvet.. bilen är klädd med en undre plåt.... Låna lite vikter från gymmet och lägg på golvet...Lägg i ett innergolv i sittbrunnen och dölj "barlasten", :whistling: tja... inga problem att öka vikten med si-så-där 25 kg per sida... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Besiktiga bilen utan turboaggregat. Fixa en adapter mellan grenrör och "downpipe". Motorn lär ju fungera lika bra ändå, lite beroende på hur ditt bränslesystem ser ut. Om du efter besiktning monterar tillbaka turbon, så kan du kanske "dölja" turbon med en värmeskyddsplåt, utifall farbror potatis vill kolla bilen någon gång. Lite olagligt kanske, men det lär nog bli en och annan lagöverträdelse ändå på våra 70- och 90-vägar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Hej Jag rekommenderar stark att regga bilen med "rätt" motor. Att komma upp i 750 kg tjänstevikt brukar gå rätt bra, det är i alla fall min erfarenhet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Skämt o sido... när det gäller vikten.... håller med therealpinto ..... Om man inte jagar låg vikt är det nog inga problem.... När det gäller vårt bygge så har vi hela tiden diskutioner om att : Blir det inte för tungt! ... Jag har nämligen en bakgrund som "byggsmed" :prop: Svetsare på industri.. och då blir konstruktionerna där efter: Kraftiga, hållbara och absolut inte viktvänliga. Så för min del är jag inte nervös över vikten (bara min egen). :icon_oops: Bygger Dala7 (lite bredare-lite längre) med B23 och m47 låda och kraftig 1031 axel... Volvo som donator. Det fina med att bygga på Volvokomponenter är att det är billigt och enkelt att få tag på delar! Köpte en hel 740 som Donator, men det var enklare / billigare att köpa lösa delar på skroten... så jag sålde donatorn.... Om jag senare vill ha lägre vikt för effektökning ja då kommer jag att banta ! :whip: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 man får ju barlasta bara man gör så att d sitter ordenkligt fast.. så man behöver inte gömma vikter precis.. men jag körde på tank versionen =) 70L tank ger lite extra vikt :) + kommer eventuelt få barlasta lite oxå.. har ju 160hk o få igenom dvs runt 800kg måste ja få upp bilen i :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted March 26, 2004 Author Share Posted March 26, 2004 Ja dett är som jag har skrivit tidigare, jag är inte ute efter att stoppa i turbon efter besiktning utan att låta den sitta där hela tiden. Det är ju det som är tjusningen med att bygga en egen bil att man får den som man vill ha den eller ja nästan... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Ja dett är som jag har skrivit tidigare, jag är inte ute efter att stoppa i turbon efter besiktning utan att låta den sitta där hela tiden. Det är ju det som är tjusningen med att bygga en egen bil att man får den som man vill ha den eller ja nästan... :icon_oops: Håller med ! Min bil skall igenom med turbo "laglig" tänker inte hålla på att byta inför besiktning + att det kan bli snack vid en flygande besiktnig. Om sedan motorn leverera det som den skulle kunna göra med alla möjliga justeringar eller "bara" ger det som motorn gjorde orginal är ju en annan sak. Tror vi för vår egen skull skall försöka att inte "fuska" utan se till att de så långt som möjligt faktiskt är det vi kommer åka på. ( lät nästan som jag hade betalt från VV för att säga det :prop: ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 13, 2004 Share Posted April 13, 2004 men volvos rödblockare väger ju som en bil bara motorn :whistling: d får bli till att stroka ner min motor s att den blir attans så slö he he :icon_sleep: läs bilsport nr8 där fins ett roligt reportage om en gubbe som gjuter volvo block i alu samt lite annat godis med specialvev kan man få en volym på 3,9 liter lär bli kul i en 7:a be bästa är att farbror blå lär ju inte se nån skilnad mellan den och en standard motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReDDeviL Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Kan man inte fixa namnunderskrifter och be VV att ändra reglerna till 20kw/100 kg iallafall... Ge oss lite mer att "leka" med... Man behöver ju inte satsa på 500 hk i en 500kg lätt bil, men en turbosnurra + lite extra vikt så det funkar samt ett laddtryck på 0.2 bar som man sedan höjer så kan man ju samtidigt ha trevligt utan att behöva oroa sig allt för mycket om farbror blå.. Tycker inte om det där med att sätta dit saker eller tabort saker under besiktningarna som vissa verkar göra.. Men att höja laddtrycker samt lätta bilen lite tycker jag iallafall är helt okey... Jag menar, finns ju många bilar som inte följer 15kw/100kg på våra vägar.. även standardbilar... Därför tycker jag att reglerna inte ska vara någon skillnad, varför ska ett par siffror stoppa allt? Viktigast är väll säkerheten? (visst, blir väll kanske mindre säkert med lättare bil + starkare motor) Men om chassit + bromsarna klarar av det så varför ska då några siffror hindra bygget? T.o.m. skotrarna ligger väll över 15kw/100kg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Hej SFRO jobbade ganska hårt och länge för att en höja från 10kW/100kg tjänstevikt till 15. Det gick igenom den 1/5 2003 så att hoppas på ännu en höjning kan man kanske inte göra redan. 15kW/100kg är inte extremt men ändå ganska mycket. Det motsvarar drygt 200 hk i 1000kg bil och det är faktiskt inte så gott om "vanliga" bilar som spränger det förhållandet. Men vill man ha en ändring till stånd kan man försöka påverka Vägverket. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReDDeviL Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 HejSFRO jobbade ganska hårt och länge för att en höja från 10kW/100kg tjänstevikt till 15. Det gick igenom den 1/5 2003 så att hoppas på ännu en höjning kan man kanske inte göra redan. 15kW/100kg är inte extremt men ändå ganska mycket. Det motsvarar drygt 200 hk i 1000kg bil och det är faktiskt inte så gott om "vanliga" bilar som spränger det förhållandet. Men vill man ha en ändring till stånd kan man försöka påverka Vägverket. /Gustaf Ulander, SFRO jasså... Det visste jag inte om att det var 10 kw/100kg innan... Nää, det är sant, 200hk i en 1000kg bil är väll inte allt för vanligt, det jag kanske mer tänkte på var väll dom "sportbilar" som finns.. Jag och en polare satt och diskuterade just effekt/vikt och tog då upp dalhems golf och hur tusan den blivit gatreggad med dom effekterna den har.. Men men.. Tänkte bara fråga nu när du läst detta... "lite offtopic" När man beställer SFRO boken från er hemsida, ungefär hur lång tid tar det innan leverans? fick nämnligen inget "beställning mottaget" mail eller nått så har ingen aning om den ens är beställd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Tänkte bara fråga nu när du läst detta... "lite offtopic"När man beställer SFRO boken från er hemsida, ungefär hur lång tid tar det innan leverans? fick nämnligen inget "beställning mottaget" mail eller nått så har ingen aning om den ens är beställd.. Det är väl Wheels förlag som har hand om det? Jag fick min på en vecka, men det finns de som fått vänta längre, har jag hört. Jag minns inte att man fick något mail automatiskt vid beställning, utan det var nån som svarade manuellt i så fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Hej Det är mycket riktigt Wheels som har hand om bygghandboken. Dahlbäcks Golf är inte reggad med rätt effekt (jag tror inte den är reggad alls efter ombyggnad), han utgick från en spritt ny 1.4 som ju är besiktningsbefriad ett tag, så då går det att köra runt på vinst och förlust. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ReDDeviL Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 HejDet är mycket riktigt Wheels som har hand om bygghandboken. Dahlbäcks Golf är inte reggad med rätt effekt (jag tror inte den är reggad alls efter ombyggnad), han utgick från en spritt ny 1.4 som ju är besiktningsbefriad ett tag, så då går det att köra runt på vinst och förlust. /Gustaf ok.. Jag kommer ihåg när dom visade på motorjournalen om hans bil, då stod dom och tankade på en bensinmack och han sa då att den var gatreggad och fick köra på gatan... nästan 100% på det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Traffade en kille fran Klippan i helgen som nyligen blivit klar med en Se7en med Volvos 5:a pa 170 hk (Acke vet vilken jag menar...). Nar han besiktigade bilen hade han en rejal (160*160) stalprofil fylld med stalkulor bultad i halen dar stortbagen numera sitter. Nar besiktningsmannen fragade var han hade gomt vikterna pekade han bara pa balken och sa:- Dar! :D Alltsa ar det tydligen inte sa svart att vikta upp bilen till gransen 15kW/100kg :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 Traffade en kille fran Klippan i helgen som nyligen blivit klar med en Se7en med Volvos 5:a pa 170 hk (Acke vet vilken jag menar...). Nar han besiktigade bilen hade han en rejal (160*160) stalprofil fylld med stalkulor bultad i halen dar stortbagen numera sitter. Nar besiktningsmannen fragade var han hade gomt vikterna pekade han bara pa balken och sa:- Dar! :D Alltsa ar det tydligen inte sa svart att vikta upp bilen till gransen 15kW/100kg :thumbup: Är det "Septem"? Klarade han besiktningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted April 29, 2004 Share Posted April 29, 2004 dalbäck blev stoppad av polisen när han körde med golfen. det enda dom klagade på va däcken och avgasröret har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 Är det "Septem"? Klarade han besiktningen? Precis! Den ar numera ute och far helt lagligt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 Precis! Den ar numera ute och far helt lagligt! :) Kul att höra, det var bilder från hans bygge som till stor del fick mig att börja bygga. Han blir klar på precis rätt tid på året får man nog säga :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 30, 2004 Share Posted April 30, 2004 dalbäck blev stoppad av polisen när han körde med golfen. det enda dom klagade på va däcken och avgasröret har jag för mig. Hej Jo, men det är inte samma sak som att bilen är "laglig". Golfen har ID från en vanlig 1.4, med alla ändringar som är utförda på den bilen klassar den in som amatörbyggt fordon. Vem som helst som kollar bilens regnummer på www.vv.se ser ju vilken effekt den är reggad med... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted May 1, 2004 Share Posted May 1, 2004 läste inläggen.. enligt min mening vill jag inte sitta i en S7:a med över 200Hk.. en S7:a är ju mer ban bil.. o då behöver man inte så mycke effekt... kanske om man ska använda den mer åt strippen körningar. 200Hk är min gräns... o då är de äkta hästar .. o ingen Fusk snurra ( Turbo eller Kompressor) Kanske Lite Glad Gas på sin höjd.. men de får vi se. men jag var på Elmia mässan o pratade me snubben från Åf i sverige för westfield bilarna.. (stog o snackade me honom i ca:1.30h :prop: ) fick reda på att Nån Racer förare i STCC (tror jag de heter, glömmer hela tiden namnett) åker snabbare me sin S7:a är sin Stcc bil på banan.. o de är en helt vanlig sugmotor.. sen dom som vill ha effekt.. de är absolut inget Fel på att ha MER :twisted: men Tänk på säkerheten oxå.. Men jag håller på ,, om man ska ha turbo o få igenom den lagligt.. så ta en Turbo motor på lägre effekt direkt .. B230Fk är ju fin den klarar ju rätt så mycke effekt om man orkar/har råd att lägga pengar på den B21Et funkar ju fint oxå. men de finns ju en massa fina turbo motorer man kan använda Saab, Fiat, M.m de är ju bara kolla vad dom klarar i olika utföranden.. själv kommer jag sattsa på sug motor .. Antingen Ford´s Zetec Motor eller En Volvo Motor.. de lutar lite mer åt volvo billig att köpa o billig att trimma... sammt delar.. ujj de blev mycke skrivet på länge /hellman Ps. De är ett helvete att hitta nånstans att vara o bygga bilen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.