Rikard Larsson Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Min trotjänande Jetta från 84 är troligen i behov av en ny drivknut. Visst är det så att om det klonkar när man svänger och gasar så är det troligen drivknuten? Det är när man svänger höger det klonkar och då borde det vara vänster knut? Låter detta vettigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Det låter som om det är drivknuten men för säkerhets skull kolla hjulbultarna först! Har själv råkat ut för det vid två tillfällen... :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Tyvärr var det inte så enkelt som bultarna... Ny på Mekonomen är inte så farliga egentligen (850:-) men man skulle kanske chansa på en från Returbilen.se för 100:-. Tanken är ju att Jettan ska vara gratis så jag kan lägga alla pengarna på Sjuan :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Jag hade kört till Returbilen... :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Satt och funderade lite. Är det för att hjulen snurrar olika fort det klonkar, eller är det för att drivknuten böjs (eftersom det händer när man svänger)? Om det är pga olika hjulhastighet så kan det ju lika gärna vara drivknuten inne vid växellådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Det är sällan den inre knuten för den svänger sig knappt alls. den yttre rör sig mera. och går en damash sönder kan knuten gå på några dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 På vägen hem från jobbet började det rycka i ratten också... Kollade damasken på vänster sida och mycket riktigt så var den sönder. Skönt med glasklara fel. Ratten slutade rycka när jag slet bort den trasiga damasken. Trasorna efter den slog väl emot bärarmen eller nått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Fast jobbet att byta en trasig drivknutsdamask är ju nästan mer än att byta ut en komplett drivaxel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Jag ska inte bara byta damasken, jag ska byta drivknuten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Byt damasken bara. På min honda körde jag 4k mil utan att drivknuten pajade. va ju bara att ge fan i att gasa så mycket när man svängde :) rakt fram va det nada problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 19, 2008 Author Share Posted March 19, 2008 Det är ju en idé. Det är liksom inte så att den är tyst i övrigt... Kan det hjälpa att plocka av, rengöra och trycka i nytt fett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2008 Share Posted March 19, 2008 känn om du har glapp i den. har du inte det så kan det räcka att packa in nytt fett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted March 19, 2008 Share Posted March 19, 2008 Du bör inte köra runt utan damask. En liten sten på fel ställe och det kan bli tvärstopp. VW Jetta är väl inte direkt känd för sin höga krocksäkerhet.. Ska du återanvända knuten behöver du ändå ta isär och tvätt rent... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 19, 2008 Author Share Posted March 19, 2008 Ska fixa damasken och nytt fett imorgon. Blir det inte bättre läste jag om en annan typ av konstgjord andning, byt på höger och vänster drivknut. Då hamnar drivknutarna lite annorlunda och med lite tur märks inte galppet längre. Apropå krocksäkerhet... Var innstängd bakom en bil på en parkering men en betongmur bakom mig. Rullade sakta sakta bakåt tills det tog emot och kom ut ganska lätt efter det. Märkte sen att stötfångaren bak inte satt som den skulle. Hade knäckt fästet som håller stötfångaren men min minimala stöt. Fästet var upprostat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 19, 2008 Share Posted March 19, 2008 gör då så här. innnan du hissar upp bilen så lossa centrummuttern (hylsa 30 brukar de ha 12 eller 6 kant) till drivknuten 0,5 VARV. den ser du i mitten av fälgen. man ska inte belasta växellådan med att spärra axeln. sedan hissar du upp bilen och tar bort hjulet. och sedan skruvar du ut centremmutern tills muttern är i nivå med drivaxeln pressa eller knacka lätt på centrummuttern. så att du ser om den löper eller sitter fast i splinesen. de brukar lossna. sedan lossar du bultarna på växellådansdrivfläns det brukar vara in 12 M8. sedan vrider du hjulet fullt vänster och för upp (den ände på drivaxeln som var bultat på växellådan) högt upp mot motorrummet samtidigt som du trycker ur den ur hjullagret. ska du sedan dela på den så har VW låsringen inuti drivknuten så du behöver ingen låsringstång. spänn fast vrivaxeln i ett skruvstäd, dra i drivknuten och knacka till med en mindre slägga på baksidan av knuten så hoppar den ur från drivaxeln. o då är det lätt att byta damasken. känn på glappet. ett mindre spel är accceptabelt max 0,1mm. är det inte mer och man packar in massa nytt fett så brukar det funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 19, 2008 Share Posted March 19, 2008 (edited) på min alfaromeo..bakhjulsdriven gick damasken sönder på vintern... jag trycke in en större lagning med fett genom hålet... sedan lindade jag en remsa med tjock plast runt knuten ett buntband runt knuten ett runt axekn... sen körde jag till bättre väder uppstod och satte dit en annan drivaxel...säger inte att det är rätt men det hundeade..plasten höll förvånansvärt bra..tror det var sådan man har som fukt spärr till hus.. men det e klart bättre att göra rätt direkt.. lycka till Edited March 19, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 30, 2008 Author Share Posted March 30, 2008 Tack för alla tips förresten! Var helt säker på att förutom vänster drivknut med dålig damask att även höger hjullager var slut. Det sjöng i hela bilen när man körde rakt fram, i högerkurvor lät det inget. Så jag tänkte byta hjullager när jag ändå höll på med drivknuten. Köpte hjullager på Autoexperten för 124:-/st, utgående leverantör :thumbsup:. Bytte höger hjullager igår, det var som jag misstänkte slut, väldigt glappigt. Gick hyfsat lätt att byta fast jag saknar hyrdaulpress, la lagret i frysen och värmde spindeln med blåslampa. Sen trillade lagret dit med handkraft. Monterade ihop allt och körde hem, med samma sjungande i bilen. Alltså inte höger hjullager som lät... Idag så bytte jag vänster hjulager samt plockade isär vänster drivknut. Plockade ut kulorna ur drivknuten och tvättade rent allt. I med kulorna igen och nytt fett och ny damask. Nu är det tyst :). Det måste alltså varit drivknuten utan fett som gjorde så att det lät som f-n i hela bilen. Men men, nu sitter det nya hjullager fram iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.