Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bygger en Cobrainspirerad bil där jag redan har Opel Ascona B framvagnsdelar samt dess styrväxel. Nu har jag komit över en komplett bakaxel från en Volvo V90 som innebär att jag kommer att måsta bredda framvagnen en del. Jag vet att det är tillåtet att förlänga styrstagen, men eftersom jag använder redan passande länkarmar så vill jag helst inte det då dessa redan är anpassade i längd. Är det tillåtet/möjligt att förlänga kuggstången enl bild? Givetvis osvetsat utan en gängad adapter.

post-1349-1205494613_thumb.jpg

Posted

varför behöver du bredda? hur mycket/ev. annat ET på fälgarna?

jag är nog tveksam till att de godkänner en svetsning på de stället

Posted

Tanken var enligt första inlägget att inte svetsa utan att gänga på en förlängning vilket jag inte kan se varför det inte skulle bli godkänt - styrarmarna är ju redan gängade på plats! Tänk dock på att du kommer att behöva nån form av stopp på kuggstången som hindrar dig att göra för stort rattutslag men en enkel stoppring borde fixa det utan problem.

Posted

Som sagt, jag har lyckats komma över en komplett helt oanvänd bakaxel till en V90 hängd i sin brygga på blocket, se bild. Dock har jag den inte hemma utan jag har fått den levererad imorse till mina svärföräldrar i Hallsberg. Jag har inte helkoll på spårvidden men säljaren trodde ungefär 1500 (har bett svärfar mäta lite nogrannare på axeln). Då asconan har knappa 1400 i spårvidd i original så måste jag anpassa framvagnen, som jag egentligen redan svetsat ihop med måtten från originalbalken. Har snackat med min SFRO-representant therealpinto och han föredrar mindre skillnad fram/bak.

Jag plockade i eftermiddags bort damaskerna från styrväxeln och då märkte jag att kuggstången från led till led är 59cm medan måttet mellan infästningarna för undre länkarmarana är "bara" 55cm. Hela styrväxeln sitter visserligen ett par cm ovanför infästningarna men det luriga är att lederna inte sitter exakt i linje med övre och undre infästingar så som man ser på flera inlägg att den skall vara. Notera att detta är originalmåtten. Jag inser då att om jag flyttar ner styrväxeln att par cm under infästingen så kan jag nog bredda 5-7cm utan att behöva förlänga kuggstången. Tror att det skall räcka. Men som sagt, jag måste mäta bakaxeln nogrannare och sen har man ju alltid +-15mm justeringsgrad på varje sida enl SFRO.

post-1349-1205534861_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...