kler Posted March 12, 2008 Share Posted March 12, 2008 Hej på er! Håller på att beställa lite delar och har lite funderingar kring coilovers. Vad är för/nackdel med 1-5/8" coilover mot 2", bör man vid en viss vikt gå på 2" istället för 1-5/8"? Vad menas med "singel or double adjustable damping rate"? Se följande länk för exempel: www.avouk.com/pm/12 där står det singel eller double "damping size" Har det med att dom är justerbara i både dämpning och retur, var för sig? Är det 14" coilovers som brukar passa bra? Ska man se till att beställa med länkhuvuden för att slippa problem med dåliga bussningar? Skriv gärna vad ni använder på märke/modell och hur ni tycker att dom fungerar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 12, 2008 Share Posted March 12, 2008 Jag har AVO med bussningar men har inte haft problem med dåliga bussningar trots flitigt användande. har aldrig heller tidigare hört om att det skulle vara ett problem med AVO utan det var ett annat fabrikat som "led" av dåliga bussningar.... Mina heter AVO prorace PF 140/095 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted March 12, 2008 Share Posted March 12, 2008 Hej! Jag köpte stötdämpare med länkhuvuden för att jag har hört att det finns en risk med , hårda, bussningar att de kan göra att stötdämparen nyper om den blir snedbelastad. Man kan göra cykelpumpsförsöket, ta en cykelpump och snedbelasta denna, pumpen kommer då att gå trögt. Som jag har fattat det så skall man om möjligt då man använder bussningar vrida den ena sida 1/4 varv. Michael TH kan nog fylla i då jag vet att han har varit med på chassieseminarium med Stefan Mumm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted March 13, 2008 Author Share Posted March 13, 2008 Är det någon som har köpt coilovers härifrån? http://www.merlinmotorsport.co.uk Verkar vara väldigt låg fraktkostnad..! Ingen som har några idéer ang. storleken på dämparna, vad är vanligast att man använder 1-5/8" eller 2"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 25, 2008 Share Posted March 25, 2008 Hej Kler Har du köpt ännu och hur ser dina funderingar ut? Jag tittar på lite allt möjligt men skall inte raca så det känns som Rally designs paket för ung £250 känns överkomligt. Har även skickat en förfrågan till Protech direkt och inväntar svar om deras priser på dämpare. Man kanske kan göra gemensam sak och köpa tillsammans och dela på frakten. Kanske finns fler som ligger i groparna att köpa stötdämpare? Gruppköp kanske? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 27, 2008 Share Posted March 27, 2008 (edited) Hej mailade till Protech som sagt men har inte fått svar, mailade då till Dampertech som kör GAZ dämpare och fick svar på ett par timmar. Han skriver: Hi Fredrik The cost of a complete set is £330.00. Carriage to Sweden is approx £50.00 (i have to weigh it to get an accurate price ) Spherical joints add £10.00 /unit regards Dave Detta är för Gobbs standard dämpare, d v s 13" med en 1" förlängning på den övre halsen för att få en bättre geometri i hans byggen. Eller kanske det räcker med Rally Designs paket för £250 ? Hur räknar man ut vilken vinkel man skall ha på dämparna? Någon annan som är inresserad av att gå samman och köpa dämpare? /Fredrik Edited March 27, 2008 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 27, 2008 Share Posted March 27, 2008 För att räkna ut lutning på dämparen får man ta hänsyn till den fjädrade vikten för aktuell axel, faktor mellan hjulets rörelse och fjäderns rörelse, hårdhet på fjädern och sist men inte minst vilken önskad hårdhet på fjädringen du har... Eller så kör man med samma värden som någon som bygger med ett liknande koncept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Doh :banghead: Jag visste att man måste kunna något för att lösa det, jag får köra på att sätta dem där det passar. jag får ändå mest lutning på de främre så om jag kör de bakre med lika eller mindre borde det gå. Det är ju bara frågan om den inre fästpunkten eftersom den yttre är given av spindeln, då avgör längden vilken vinkel jag får på dämparen men den borde ju jobba bra med lite lutning inåt då hjulet fjädrar väl uppåt/inåt vid kompression på en delad axel. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Det är faktiskt inte sååå klurigt om man bara har ett måttband, en miniräknare och de rätta formlerna. Om jag kommer ihåg det när jag är i garaget nästa gång kan jag ta med mina böcker och försöka hjälpa dig med uträkningarna om det är intressant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 28, 2008 Share Posted March 28, 2008 Tack gärna, man lär så länge man lever och lite extra kunskap har ingen dött av. Säg till vad jag behöver veta för att komma fram till en vettig lösning. Jag kan förse dig med bilder så att du förstår hur jag byggt och mått därtill så att jag kan räkna ut vad som skulle passa för mig. Väldigt hyggligt av dig att erbjuda mig den hjälpen. /Fredrik fredrik@engzell.com, 0708-697979 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kler Posted March 29, 2008 Author Share Posted March 29, 2008 Jag fick mina coilovers från Merlinmotorsport.co.uk i tisdags.. Det blev 14" långa, 2" grova AVO med länkhuvuden i stället för bussningar och FAULKNERS fjädrar. Totaltkostnad för 4st coilover, fjädrar, haknyckel och frakt blev 6788 SEK (£ 537) Tog ca. 1 och ½ från beställning till leverans (påsken inräknad) Jeg é nöjd! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.