Martin A Posted March 6, 2008 Posted March 6, 2008 Hej allihop! Har problem med att få plats med kylaren i min Estfield så jag behöver lite hjälp. Om man skulle använda tex en Polo kylare och vända den med gaveln med bägge anslutningarna uppåt, funkar det eller blir effekten/cirkulationen sämre? Nån som kör så? Nån som har bilder och totala yttermått på kylare från Polo eller Micra eller andra förslag. Utrymmet är ca 46*46 cm. MVH Martin. Quote
eslöv Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 (edited) Jag skulle inte våga om du inte har en högt placerad expansions tank med ett par liter i. principen bygger på att vatten pelaren som blir i en normald placerad kyllare trycker vatten från undre slangen in i vatten pumpen som cirkulerer vattnet. om du har båda anslutningarna uppe så får du bara vatten pelar tryck från motorn. blir för lite för pumpen om du inte har en tät impeller pump. men med en expansions tank högrä än motorn så ska nog det gå om du har 3/4 slang eller större från den. sen kyler kylaren sämre också. normalt går varmt vatten in uppe på kylaren och varmt vatten stiger sen när det svalnar s går det ner i kylaren där vatten pumpen suger ifrån. med din lösning med båda anslutningarna uppe så går varmt vatten in där uppe och motorn suger in varmt vatten igen från kylarens topp där varmt vatten samlas av naturlagar. se på 17-60678 på mekonomen. nog en liten lagom kylare. bmw 518i 80 talare nog lätt att hitta på skroten. Edited March 8, 2008 by eslöv Quote
Thomas Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 om du har ett tätt expansionskärl så får man inget eller försumbar självcirkulation i kylaren och det ligger normalt kammare/skiljevägg för att kylaren ska tvinga vattnet att gå genom kylaren och pumpen sätter fart på det. jag har själv kört med en kylare i bagaget liggande utan problem på min P1800 med B30 maskin. och folkracebilrna med folkor och volvospis kör med kylaren fram o motorn bak. det finns inget som säger att om det är (som du Eslöv menar)så kan lika gärna vattnet ta den väg du är inne på oavsett hur kylaren sitter. nu har jag inte tittat på mekonomens sida, men vet av erfarenhet att mycket de sk experterna skriver stämmer inte med verkligheten. men givetvis måste du se till att avlufta riktigt. Quote
eslöv Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 (edited) okej ja då råder vi han till att använda en kylare vriden 90 grader, med båda anslutningarna i toppen. Edited March 8, 2008 by eslöv Quote
LUPUS Posted March 8, 2008 Posted March 8, 2008 (edited) Min kommentar är att det borde fungera ....... om man har tur med resten ( enligt ovan ) Jag var med och byggde en av "badstrarna" och där la vi den vatten kylda intercoolern på ungefär detta viset då det helt enkelt inte fanns plats på något annat sätt. Det systemet fungerar men det är ett rent helvete att lufta varje gång man haft isär det, det lätt blir lätt luft fickor om slangarna vänder ner igen, vilket det gör ganska ordentligt på speedstern. Så visst det går fint men jag hade inte gjort det om det finns en "beprövad" idiot säkert sätt att göra det på. Men pröva du om du redan har kylet, på min 7:a byggde jag om kylet för 5 gången idag :banghead: , nu blir det två mersa 190 kyl istället längst fram i nosen. Tror jag har haft kylet + IC på 4 olika ställen och 3 olika versioner av kyl. Nu byggde jag om det jag vet fungerar till ett som borde...... :unsure: ?!?! fungera Edited March 8, 2008 by LUPUS Quote
Martin A Posted March 8, 2008 Author Posted March 8, 2008 Ingen som kör med bägge anslutningarna upptill som kan bekräfta att det funkar eller inte? MVH Martin A Quote
Micael Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Det finns olika Poliokylare. Dom ser lika ut men är olika stora. Jag köpte en och den var för stor, men så hittade jag en till polo 1.0 eller om det var 1.1 (som aldrig såldes i sverige) den passade perfekt. Så kolla med din lokala bildelsnasare så kanske han kan skramla fram en liten polokylare. Quote
Toffe Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Jag hittade denna när jag sökte lite, tyvärr inte locost ny över disk.... Quote
Thomas Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 det var någon här som hade en länk till en kylarsida där mått stod. Quote
Michael Th Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 ``toffe´´ bilden du visar e på en Mb kylare... den har ju används i flertalet 7 or..enda nackdelen är att utgångarna är åt sidorna.. men det går ju lösa med korta raka gummislangar och 90 graderskrökar i tex kopparrör... kollade just..(sprang ut) den får lätt plats i en caterham noskon.. och dom e ju inte jätte stora/breda..som jag förstått hade man samma kylare för motorerna 2-2,5 liter... det sitter en oljekylar slinga i botten för ev automat låde olja värma eller kyla oljan .. Quote
Michael Th Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 (edited) kollade även på en BMW 520 77 kylare.. den har ca samma bredd som Mb kylaren koppartankar något högre men går ju att luta.. anslutningar bakåt en uppe en nere... skulle man springa på kylaren från opel kadett c 1200 70ca till 79 så är den oxå liten och smäcker.. med anslutningarna bakåt... Edited March 9, 2008 by Michael Th Quote
stigge Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 Jag ska montera en Volvo 440-kylare. Ryms finfint för mig. Quote
Thomas Posted March 9, 2008 Posted March 9, 2008 även BMW 320 rnut -88 har en ganska liten kylare till sin 2liters 6:a Quote
heralue Posted March 10, 2008 Posted March 10, 2008 (edited) Jag kör Polo kylare från typ -81 ??? Fick dock vinkla om nedre asnlutning p.g.a ramen fram Ramen är en bokram Edited March 10, 2008 by heralue Quote
Martin A Posted March 10, 2008 Author Posted March 10, 2008 Tack för alla tips! Fann till slut en bra kylare på Roadster.se som passar bra. Otroligt pris dessutom 1190:- och gratis frakt. Helt kanon!! MVH Martin A Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.