Jump to content

Micke Portar Vidare


Micael

Recommended Posts

Efter två år i malpåsen har nu min plan att bygga en flödesbänk blivit verklighet. Med den kan jag testa normala toppar med en tryck på 10" WC.

Nu skall jag bara lära mig att porta också. :)

Första försöket resulterade i en ökning av flödet med 12% mellan 5 mm upp till 10 mm. Men det skall bli bättre.

post-60-1203456962_thumb.jpg

post-60-1203457024_thumb.jpg

post-60-1203457188_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad har du byggt efter för ritning? Jag har ett par beskrivningar hemma som jag har planerat att bygga efter.

Vad använder du för fläktar? 3 st. dammsugarmotorer, eller?

10" WC.... 10 tums toalett?? :biglaugh2:

(WC = WaterColumn -> 254mm vattenpelare)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också lite nyfniken.

Det finns säkert skitfina ritningar på nätet. Wheels hade en artikel om en VW-dragracing-kille som byggde sin egen bänk, det är ungefär ett år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ritning. Men det finns mycket info på www.tractorsport.com.

Jag använder tre gamla dammsugarmotorer. Det räcker precis till att testa en zetec topp med 10" VP (WC).

Link to comment
Share on other sites

Ganska enkelt faktiskt. Denna flödesbänk är en sk "pitot type", men man kan också bygga en "orifice type". Jag valde pitot för att den inte kräver lika mycket flås i fläktarna.

Man tar 3-4 gamla dammsugare och plockar ur motorerna. Moterar dom i en låda så att man får dom att suga in genom ett hål på ena sidan och blåsa ut på andra sidan(man vill ju kunna mäta både in och utblås). Sen tar man lite bra rör, lite spånskivor, lite pvc-slang (spolarslang), lite karamellfärg sen någon typ av luftmätnings sensor. Jag köpte "averaging pitot tubes" från www.tractorsport.com. Sen läser man på om hur en flödesbänk fungerar, men i stora drag fungerar det enligt nedan.

Det hela går ut på att mäta lufthastigheten vid ett givet tryck(normalt 10" eller 28" eller 50" vattenpelare) vid olika ventillyft. Vet man lufthastigheten, lufttemperatur och diametern där man mäter så kan man räkna ut flödet, vanligen mäter man det i CFM (cubic feet per minute). Jag använder mig av en digital manometer för att mäta VP, men det funkar lika bra en hemgjord karamellfärgs mätare

Kostnad

dammsugare: fick av morsan och polare

pitotrör: 30$ (250:-)

spånskivor: 300:-

karamellfärg: hittade i köksskåpet

pvc-slang: 50:-

rör: blev över efter centraldamsugar monteringen

pvclim: se ovan

skruv ocn mutter: hittade i garaget

digital manometer: fick av en polare, troligen sjox

lite stålrör till flänsar och dyl: slaktade ett gammalt ikeabord

Summa 600:- plus en jäkla massa tid :)

Rent krasst finns det ingen som helst vett och sans att bygga en egen flödesbänk. Men hur mycket sans finns det i att bygga en locost?

Jag byggde den för att jag gillar iden att få bilen att gå fort utan att behöva köpa alla delar från trimmarfirmor. Alla kan köpa grejor och montera, man alla kan inte tillverka dom själv.

Men var och en blir ju salig på sin tro, som KompressorAnders brukar säja :)

Link to comment
Share on other sites

Vet faktsikt inte. Men jämför man med Elwa Motors och CNC-heads så ligger dom på 14-16% i ökning på deras Zetecar.

Det som är lite oroväckande är att det faktiskt blev en lite försämring vid låga lyft, har inte kommit på vad det beror på än.

Men det är ju min första portning.

Micke

Link to comment
Share on other sites

det gäller att hålla gashastigheten uppe. och det är svårare vid lägre lyft om man portat. Att porta bra brukar vara att ta så lite som möjligt och ändå få det bra.

Ett stuprör flödar bra men funkar dåligt. Gashastigheten är A o O. man ska ha så hög hastighet på gaserna att man får en bra fyllning även efter att kolven vänt i nedre dödläge och är på väg upp. sedan är det ju var man lägger det. (vilket varvtalsområde) etc. man kan lägga sätet långt ut på ventilen och lägga släppvinklar på ventilen. m.m.m.m.

Link to comment
Share on other sites

Tjatar vidare om David Wizards böcker. Det finns så mycker mer än bara flödet att tänka på. Gashastighet, swirl, atomisering mm. Tror att det tar rätt många ÅR att hitta rätt om man inte tar rygg på nån med erfarenhet. Wizard visar vad som händer når man gör si och så med kanalerna. Dessutom så följer han upp med flödesdiagram och bromsbänks-resultat. Men enkelt sagt så menar han att 90% av flödesökningen hittar man från sätet och en tum upp i loppet. Och att formen på kanalen är det viktigaste, inte volymen. Ofta så lönar det sig att fylla upp med lite kemisk plast i botten för att få en högre hastighet på luften.

Ska scanna lite bilder och lägga in så ser du vad jag menar. Har tyvärr inte pintoboken kvar men mycket är samma som på en smallblock.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bliderna :)

Motortrimmning i allmänhet och portning i synnerhet är upphöjt till nån form av mystik som bara vissa utvalda klarar(troligen är dom födda i en flödesbänk med en slipmaskin i handen).

Dessutom finns det en massa förståsigpåare som aldrig har gjort nåt i garaget (mer än köpt delar och skruvat dit) men ändå kan allt om trimmning(samt allt annat om väghållning, bromsar, areodynamik, etc) för dom har läst en bok ämnet(som dom har bestämt sig för att det är facit). Dessa personer brukar också vara snabbast (Så länge bilen står i garaget, vilket den allt som oftas gör).

Sen finns det dom som är smarta och tjänar en slant på skriva en bok eller två om det, typ Dave W, Graham B, etc.

Det jag håller på med är en locostlösning på ett locostproblem. Jag siktar inte på 300 hästar. Jag vill se om jag med enkla medel kan se om jag kan få mer klös i motorn. Jagar man dom sista hästarna så kan ju det vara bra att ha koll på swirl, atomisering. Det kanske blir intressant längre fram i tiden, vem vet.

Att det skulle ta ÅR att lära sig denna konst håller jag för otroligt.

Och när jag ändå är i gång......

En annan sak som brukar slå mig när jag läser vissas inlägg är att dom verkar bygga taxibilar som skall klara av att köra 30.000 mil i regn och slask innan det är dags för reparation eller service. Det skall bara vara det värsta som man kan köpa. Rostfira bultar överallt, rostfria nitar, bästa svarta färgen på ramen, bästa och dyraste elkomponenterna, dyraste slangarna i silicon eller metallspunnet. Listan kan göras lång. Men sen kör man bara bilen varannan söndag och bara som det är torrt och solen skiner.

Men som sagt, var och en blir ju salig på sin tro

Link to comment
Share on other sites

Att det skulle ta ÅR att lära sig denna konst håller jag för otroligt.

Detta är ingen kritik emot dej Micael, bara min personliga reflektion.

Det där är väl bara en fråga om när man själv anser sej vara "fullärd"....

De som bevisligen kan både teori och praktik i detta komplicerade ämne och

omsätter sin teori i praktik och skapar fungerande vinnande motorer är personer

som jag själv respekterar högt. Än högre när de kan motivera varför de gör som

de gör och inte bara har tittat på andra och apar efter redan fungerande koncept.

De jag träffat eller konvercerat med hittills och som passar in på beskrivningen ovan

är uteslutande personer som hållt på i flera ÅR.........

För ju djupare man dyker i ämnet ju mer inser man komplexiteten och det brukar (iallafall

för min del) resultera i att man inser att man inte förstår det man trodde man förstod.....

Link to comment
Share on other sites

Självklart.

Har man köpte hela bilen i en kartong och bara skruvat ihop den så vore det väl illa om den inte fungarade. Har man dessutom satsat på värsta och snabbaste grejorna så är ju saken klar. Ett samtal till Wstfiled/cateham så är ju specen klar. 300' - 500' senare är bilen på vägen.

Får man inte en sån lösning att fungera kanske man skall gå över till innebandy eller pingis.

Link to comment
Share on other sites

Citat:

-Det där är väl bara en fråga om när man själv anser sej vara "fullärd"....

-Att det skulle ta ÅR att lära sig denna konst håller jag för otroligt.

" En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! " ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...