Jump to content

Recommended Posts

Posted

I sann Locost anda så undrar jag om nån provat att shimsa diffen hårt istället för att köpa diff broms. Borde i teorin funka. Speciellt som våra bilar inte väger så mycket. Vad tror ni?

MVH Martin A.

Posted

Hmmm, intressant. Jag har tittat lite på Aussie Locker. Inte optimalt med en locker, men billigt är det. Jag ska ändå bara köpa glass och vara snabbast vid rödljusen :D. Aussie Lockern klonkar tydligen lite när man svänger, men enligt många som kört lite mer och "slitit in den" så är det inte störande i en vanlig bil, och då lär det väl inte höras i en sjua...

Posted

En differentialbroms bromsar (låser upp) mer ju mer det spinner. den ska justeras så att det går att svänga och köras lugnt men när det spinner så ska det kopplas in. det gör det inte som du tänker med schimsbrickor.

men du kan ju svetsa den låst så har du alltid jämn bromsverkan bak vid besiktning. det blir lite tungstyrd eftersom bilen strävar rakt fram.

Posted

ps. Man får inte ha diffen helt låst enl. bilprovningen. men man behöver inte säga något

Posted

Stum diff eller en locker är nog inte helt bra i en så lätt bil....

Så fort du svänger kommer innerhjulet att börja hoppa.

Min lamelldiff är det släppt lamelltryck i mot std för att slippa just

sådana fenomen men när jag kör konbana med breda slicks på bak

så går det bra tills däcken börjar bli ljumna och man står på lite

mellan konerna.... då bara understyr bilen och diffen och greppet

gör att det bara går att styra med någon reda när man släpper gasen i princip.

Så diffa axlarna med eftertanke.............

Posted

Kan det va så att man klarar sig bra utan diffbroms eller?

Tar gärna emot synpunkter från er som har kört en del med era bilar.

MVH Martin A.

Posted

ja det beror lite på. står du still och ger fullt på ettan så vill det klart spinna på. man kan motverka en del genom att göra upphängningen på bakaxeln annorlunda men då blir det sämre när man svänger så man kan inte äta kakan och ha den kvar. tyvärr. vad har du för bakaxel?

Posted

LADA såklart! Finns det andra?

Skämt åsido, det är en bra axel men lite svår att få tag på eftermarknadsdelar till. vågar inte handla delar från Ryssland när man inte kan kommunicera med dom.

Annars finns det Torsendiff att köpa där för 450$.

Martin A

Posted

:o där ser man ....... man ska tydligen inte tro allt man läser på nätet

Posted

Stopp stanna lugna lite nu.......

Diffen i närbild på blocketannonsen är varken volvo slungdiff eller torsen.

Det är en "Aussie locker" monterad i ett std. diferentialhus istället för std.

drevsatsen såsom de används...

Här är de vanligaste tingestena du hittar bak under en volvo

om det inte är std. differential eller AGA/ESAB diffat:

Närbild på slungdiff:

slungdiff847.jpg

Aussielocker sats:

aussielocker931.jpg

"volvos std." DANA lamelldiff

dana_diffbroms235.jpg

Sellholm lamelldiff:

sellholmdiffbroms707.jpg

"SF" diffbroms:

sf_diffbroms973.jpg

Posted (edited)

Jag noterade det. Men inte ett ord om slungdiff i annonsen, vilket dök upp i tråden här...

Edited by Arrowsmith
Posted

Jag har aldrig jobbat meden slungdiff. hur är den konstruerad? troligtvis så är det centrifugalkreften i hjulskillnad som ansätter den men hur

Posted (edited)

Jag tror detta är den enda dokumentationen jag har om slungan Thomas, håll till godo

grunden är iallafall förklarad där om du tar fram luppen och försöker läsa det:

slungdiff_0001767.jpg

slungdiff_0002536.jpg

slungdiff_0004133.jpg

slungdiff_0006771.jpg

EDIT:

Det var den kortaste upp-tid jag någonsin sett på en

sida för bilduppladdning.... men här är dom igen....

Edited by Arrowsmith
uppdatering av försvunna bilder
Posted

det missades nog en text för inte ser jag något. eller fel på luppen? :)

Posted

Hoppas inte att jag rörde upp era känslor :icon_oops: Läste att det var en aussie locker i annonsen och den som visades på bilden var ingen torsendiff... uppenbarligen var jag för snabb och sålunda läste jag inte annonsen som var på blocket så noga.

Jag trodde i min enfald att en aussie locker var nån variant av slungdiff då det jag läst om den är att den är av typen av och på....

Posted

Tack för infon Håkan, nu vet jag. lite konstigt att de har bara 2 mindre hjul i diffen och inte 4 i kors?

Posted (edited)

att dom ``bara ´´ har 2 är eftersom bla spärrvikten skall få plats...

Edited by Michael Th
Posted

I en del rallyklasser där diffbroms inte tillåts har det hänt, har jag hört :whistling: , att man shimsat diffen så hårt att den bromsar/låser ändå.

När jag tittar på bilderna av slungdiffen tycker jag det ser ut som det blir en vanlig lamelldiff om man plockar bort spärrvikten och centrifugalregulatorn?

Märkligt i sammanhanget, alla som jag pratat diffbromsar med har beskrivit slungdiffen olika till konstruktionen och som en aussie locker i uppförande.

Posted

du kan schimsa den så att dreven ligger an hårdare och inte diffar som den ska. = differential = skillnad i hjulens hastighet..

En differentialbroms bromsar upp det hjul som spinner och för över kraften till det andra hjulet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...