Martin A Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 I sann Locost anda så undrar jag om nån provat att shimsa diffen hårt istället för att köpa diff broms. Borde i teorin funka. Speciellt som våra bilar inte väger så mycket. Vad tror ni? MVH Martin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Hmmm, intressant. Jag har tittat lite på Aussie Locker. Inte optimalt med en locker, men billigt är det. Jag ska ändå bara köpa glass och vara snabbast vid rödljusen :D. Aussie Lockern klonkar tydligen lite när man svänger, men enligt många som kört lite mer och "slitit in den" så är det inte störande i en vanlig bil, och då lär det väl inte höras i en sjua... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 En differentialbroms bromsar (låser upp) mer ju mer det spinner. den ska justeras så att det går att svänga och köras lugnt men när det spinner så ska det kopplas in. det gör det inte som du tänker med schimsbrickor. men du kan ju svetsa den låst så har du alltid jämn bromsverkan bak vid besiktning. det blir lite tungstyrd eftersom bilen strävar rakt fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 ps. Man får inte ha diffen helt låst enl. bilprovningen. men man behöver inte säga något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted February 18, 2008 Author Share Posted February 18, 2008 Tänkte inte man skulle shimsa den stum utan mer att den skulle bli lite lagom trög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Stum diff eller en locker är nog inte helt bra i en så lätt bil.... Så fort du svänger kommer innerhjulet att börja hoppa. Min lamelldiff är det släppt lamelltryck i mot std för att slippa just sådana fenomen men när jag kör konbana med breda slicks på bak så går det bra tills däcken börjar bli ljumna och man står på lite mellan konerna.... då bara understyr bilen och diffen och greppet gör att det bara går att styra med någon reda när man släpper gasen i princip. Så diffa axlarna med eftertanke............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 jag har faktiskt också min lösare än original. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted February 18, 2008 Author Share Posted February 18, 2008 Kan det va så att man klarar sig bra utan diffbroms eller? Tar gärna emot synpunkter från er som har kört en del med era bilar. MVH Martin A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 ja det beror lite på. står du still och ger fullt på ettan så vill det klart spinna på. man kan motverka en del genom att göra upphängningen på bakaxeln annorlunda men då blir det sämre när man svänger så man kan inte äta kakan och ha den kvar. tyvärr. vad har du för bakaxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted February 18, 2008 Author Share Posted February 18, 2008 LADA såklart! Finns det andra? Skämt åsido, det är en bra axel men lite svår att få tag på eftermarknadsdelar till. vågar inte handla delar från Ryssland när man inte kan kommunicera med dom. Annars finns det Torsendiff att köpa där för 450$. Martin A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Hur är en torsendiff i sammanhanget? Finns en kille som säljer på Blocket till bla. Volvo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Torsendiff http://idiventure.com/flashoffroad/feature...orsen_works.htm /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 den länken som du hänvisar till är en slungdiff, INGEN torsendiff... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 :o där ser man ....... man ska tydligen inte tro allt man läser på nätet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Stopp stanna lugna lite nu....... Diffen i närbild på blocketannonsen är varken volvo slungdiff eller torsen. Det är en "Aussie locker" monterad i ett std. diferentialhus istället för std. drevsatsen såsom de används... Här är de vanligaste tingestena du hittar bak under en volvo om det inte är std. differential eller AGA/ESAB diffat: Närbild på slungdiff: Aussielocker sats: "volvos std." DANA lamelldiff Sellholm lamelldiff: "SF" diffbroms: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 Annonsen på Blocket innehåller ÄVEN torsendiff. Mer exakt är det www.bakaxel.se som ligger bakom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 18, 2008 Share Posted February 18, 2008 (edited) Jag noterade det. Men inte ett ord om slungdiff i annonsen, vilket dök upp i tråden här... Edited February 18, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Jag har aldrig jobbat meden slungdiff. hur är den konstruerad? troligtvis så är det centrifugalkreften i hjulskillnad som ansätter den men hur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 (edited) Jag tror detta är den enda dokumentationen jag har om slungan Thomas, håll till godo grunden är iallafall förklarad där om du tar fram luppen och försöker läsa det: EDIT: Det var den kortaste upp-tid jag någonsin sett på en sida för bilduppladdning.... men här är dom igen.... Edited February 20, 2008 by Arrowsmith uppdatering av försvunna bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 det missades nog en text för inte ser jag något. eller fel på luppen? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Hoppas inte att jag rörde upp era känslor :icon_oops: Läste att det var en aussie locker i annonsen och den som visades på bilden var ingen torsendiff... uppenbarligen var jag för snabb och sålunda läste jag inte annonsen som var på blocket så noga. Jag trodde i min enfald att en aussie locker var nån variant av slungdiff då det jag läst om den är att den är av typen av och på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Tack för infon Håkan, nu vet jag. lite konstigt att de har bara 2 mindre hjul i diffen och inte 4 i kors? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 Planethjul kallas de nog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 20, 2008 Share Posted February 20, 2008 (edited) att dom ``bara ´´ har 2 är eftersom bla spärrvikten skall få plats... Edited February 20, 2008 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patjo Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 I en del rallyklasser där diffbroms inte tillåts har det hänt, har jag hört :whistling: , att man shimsat diffen så hårt att den bromsar/låser ändå. När jag tittar på bilderna av slungdiffen tycker jag det ser ut som det blir en vanlig lamelldiff om man plockar bort spärrvikten och centrifugalregulatorn? Märkligt i sammanhanget, alla som jag pratat diffbromsar med har beskrivit slungdiffen olika till konstruktionen och som en aussie locker i uppförande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 du kan schimsa den så att dreven ligger an hårdare och inte diffar som den ska. = differential = skillnad i hjulens hastighet.. En differentialbroms bromsar upp det hjul som spinner och för över kraften till det andra hjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.