pelle17B Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 (edited) Har ägnat senaste veckorna åt att rita upp ett chassie i caden. Har sneglat på och kopierat en del både från de båda böckerna och BELOs ritningar här på forumet. Kryddat lite med eget tänk. Receptet är följande: Ungefär bokmått på chassiet. IRS bakvagn. Framspindlar Volvo 140. Omborrad bultcirkel till 4x114.3. Motor Suzuki Swit GTI (Oljetråget kommer att kapas för bättre markfrigång (eller torrsump). Motorn turbokonverteras. Växellåda Suzuki Samuraj Diff från Ford Sierra. 3.92 med LSD Drivaxlar Två vänster från ford Scorpio (drivlinan flyttad 20 mm till höger). Spindlar bak OG Saab 900. Bromsar fram Alfa 75 (2kolvs alu ok) Icke ventilerad skiva från saab 99. Bromsar bak Golf IV. Flytande enkolvsok i alu med integrerad handbroms. Bromsskiva Mitsubishi galant ej ventilerad. Fälgar Honda Prelude (ET55 för att hålla ned Scrub radie, blir ca 40mm) 15" Bredd 6.5". Planerat 205/50-15 däck Styrväxel Forde Escort II (kommer att kortas för att undvika bumpsteer) Rattstång från Volvo 240 splinesen i knutarna på volvon passar på Escort styrväxeln) Hjulupphängningsgeometrin omräknad för nya spindlarna och därmed alla infästningspunkter flyttade. Spårvidd 1330mm fram och bak. Rideheight 106mm fram Något högre bak. Försöker få till pushrod fram för stötdämparna, men det är trångt. Får se hur det går. Kom gärna med ideer och synpunkter!! /Peter Edited February 6, 2008 by pelle17B Quote
pelle17B Posted February 6, 2008 Author Posted February 6, 2008 Lägger in lite bilder för hjulupphängningen också. tar mycket gärna emot synpunkter! Framvagn: Bakvagn: /Peter Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 Du planerar att sätta kylet framför ramen i noskonen då. Det begränsar kylets/nosens storlek. Quote
pelle17B Posted February 6, 2008 Author Posted February 6, 2008 Japp tänkte använda bokstorlek på nosen och montera kyl framför ramen (som i Rons Bok). Funderar på att om man lyckas klämma in stötdämparna i nosen så blir det inte direkt lättare för luften att ta sig igenom. Annars har jag hört att kylare från VW Polo och renå Clio lär vara lagom i storlek. Någon som kan bekräfta eller dementera detta, eller tipsa om andra lämpliga kylare? Quote
stigge Posted February 7, 2008 Posted February 7, 2008 Jag har en kylare från Volvo 440 som ska monteras, den borde passa dig också. Egentligen ska den sitta i mitt inte så pågående projekt men den hamnar under Pegasus-huven nu. Kylaren är i stort sett kvadratisk. Quote
leto Posted February 7, 2008 Posted February 7, 2008 Gör gärna ramen lite högre. Bokramen är en tum lägre än en original lotusram. Annars är den stora missen på bokchassiet höjden på stötdämparna bak, 15-16" borde det vara men det är svårt att få in. Quote
pelle17B Posted February 7, 2008 Author Posted February 7, 2008 Volvkylaren ser ju lagom ut. Tack för tipset! Jag mätte på en ritning av en Lotus ram. Grovt mätt tycker jag att det ser ut som att lotusen är ca 2" högre från botten till toppen av "scuttle" och själva ramen ca 2" högre från botten till toppen mätt under "scuttle" . Allt jämfört med en annan ritning jag har på en Caterham. Caterham ritningen verkar vara samma höjd som Champions bok. Med min grova mätmetod (linjal på delvis måttsatt dålig ritning) ser det ut som att avståndet från botten på ramen till övre infästning av stötdämpare är samma på alla ritningarna. Kan det stämma? Kanske är en god ide att höja ramen ca en tum fram. Skall skissa lite och prova. /Peter Quote
Sonett7 Posted February 8, 2008 Posted February 8, 2008 Tum hit och tum dit - mät i mm så är det lättare att få rätt på måtten! :prop: En sak som jag reagerade på är rördragningen vi framvagnen där du verkar få kapa i rören för att få till fjädringsvägen på över bärarmen - fast det borde ju lösa sig med 25-50 mm höjning av ramen (1-2" för er anglofiler...) Quote
pelle17B Posted February 8, 2008 Author Posted February 8, 2008 Skall skissa lite i helgen på att höja främre delen av chassiet. (Möjligen blir chassiet någon "stone" tyngre :D , men det borde göra lite plus för vridstyvheten). Jag har gjort framvagnen så att den styva delen som är fäste för A-Armarna ligger som en box innanför de rör som är i vägen för A-Armarna. Från början tog jag bort främre delen av de yttre rören helt för att de krockade med A-armarna, men då passar helt plötsligt ramen inte till en standard noskon längre (tror jag inte i alla fall) så det fick bli att lägga tillbaks och kapa ur lite i stället. Höjning av ramen löser ju det problemet. Antar att höjning betyder att jag måste modifiera nosen så att den når ned dock, men det verkar överkomligt. /peter Quote
pelle17B Posted February 9, 2008 Author Posted February 9, 2008 (edited) Har höjt ramen 25mm och i övrigt tagit relativt mycket av måtten (höjd och form på Scuttle mm) från en bild på en gamma lotus seven. Noskonen saknas (ett helvete att göra en modell av den i cad programmet :angry: och buren saknar ett kryss i taket och ett bakom stolarna. Har fortfarande ingen bra lösning på var jag skall sätta stötdämparna fram. Som den sitter på bilderna är kanonbra förutom att man måste dra styrstången genom stötdämparen (vad säger SFRO om det ??? :lol: ). Vad tror ni om proportionerna? Något annat som ser konstigt ut? Kommentera gärna! /Peter Edited February 9, 2008 by pelle17B Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 9, 2008 Posted February 9, 2008 Ser väl ut som sjuor gör mest. Inga konstighet. Det är en smaksak men jag gillar när stötdämparna sitter mellan länkarmarna. Tycker det ser naket ut utan och enligt en tidigare diskussion jag läste (tror det var på rejsa) så är de positiva effekterna försumbara om det inte är så att stötdämparnas ringa egenvikt påverkar viktbalansen på bilen och därför måste placeras centralt (typ F1). Med avseende på låg fjädrad vikt så bidrag stötdämparen mest med sitt tryck på länkarmen och det kommer man ju inte ifrån ändå... Vad är det för CAD-program du arbetar i som inte kan svepa ett par ytor och lägga radier mellan desamma? Quote
pelle17B Posted February 9, 2008 Author Posted February 9, 2008 Ja det är nog mest en smaksak med stötdämparplaceringen ur funktionell synvinkel. Blir väl till och med lite högre ofjädrad massa med invändiga eftersom man behöver stötstången och vippan också. Gillar utseendet med invändig, men det är inte heligt så de kanske åker dit på utsidan tillslut. Ritar i IronCad. För tre veckor sedan hade jag aldrig dragit ett streck i en mekanik cad (3d eller 2d) så jag tror att begränsningen är huvudsakligen bakom tangentbordet. /Peter Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 9, 2008 Posted February 9, 2008 begränsningen är huvudsakligen bakom tangentbordet. Inte länge till.... Quote
pelle17B Posted February 9, 2008 Author Posted February 9, 2008 Man lär sig ju lite efterhand. Problemet är att det inte finns fler än 24 timmar på dygnet och man måste ju umgås med familjen, jobba sova och äta också. Har i alla fall äntligen kommit igång med ramen även utanför cad-världen. Ser ut såhär i källaren idag :D /Peter Quote
Arrowsmith Posted February 10, 2008 Posted February 10, 2008 Kommentera gärna! En petitess i sammanhanget är de korta bakskärmarna. De behöver nog täcka en större andel av bakhjulets diameter för att bli praktiska ur användningshänseende Quote
leto Posted February 10, 2008 Posted February 10, 2008 Stötdämparna bör jobba i tangenten till vippans radie, så de borde hamna mer stående tycker jag. Fördelen med att flytta in dämparna är ju, i första hand, bättre kontroll på fjädringsrörelsen. Om styrväxeln kommer i vägen för dämparen så gissar jag att du flyttat växeln bakåt. Det ger en Ackeman-effekt, minns inte vilket håll som var "bra". Quote
pelle17B Posted February 10, 2008 Author Posted February 10, 2008 Tack Leto Tänkte att luta stötdämparen skulle kompensera för vinkel felet som uppstår pga att stötstången i sin tur inte jobbar i vippans tangent, men har egentligen inte räknat på det eller tänkt igenom det ordentligt. Att sätta stötdämparen rakt kan kanske funka platsmässigt. Skall prova. Angående styrväxeln har du helt rätt. Jag har flyttat den bakåt. Jag tänkte inte på att det påverkar ackerman, men efter ditt inlägg har jag skissat lite med passare och linjal och kommit fram till att flyttning bakåt ger mer ackermaneffekt och flyttning framåt ger mindre. Ritade in ackerman i caden och det verkar som att volvo spindlarnas ackerman inte riktigt räcker till för att linjerna skall mötas i bakaxelhöjd (om det nu är det man vill? Det verkar råda en massa uppfattningar om vad som är bra och dåligt). Personligen tror jag att relativt mycket ackerman är bra. Innerhjulet borde hjälpa till åt rätt håll med lite toe out i kurvan. Att flytta styrväxeln bakåt borde till viss del kompensera för att det är lite tunnt med ackerman från början i spindlarna. Vad tror ni?? mvh Peter Quote
leto Posted February 10, 2008 Posted February 10, 2008 Vippan behöver inte vara helt rak så du kan kompensera vinkelfelet i stången lite. Ramen på bilden är 50mm höge än bokens. IFQ-röret "kortsluter" reaktionskraften från fjädern. Vippa.pdf Quote
pelle17B Posted February 11, 2008 Author Posted February 11, 2008 Självklart du har helt rätt. Tack! Tänkte att vippan skulle vara horisontell, men det behöver den ju inte vara (inte symmetrisk heller). Måste nog rita lite krafter och räkna lite för att se om man kan få till något bra där stötdämparen får plats. /Peter Quote
snobben Posted February 11, 2008 Posted February 11, 2008 (edited) Måste säga att jag är imponerad över vad du åstakommit på sån kort tid i och med dina tidigare förkunskaper i CAD! :thumbsup: Tänkte också passa på att fråga om det på sikt går att få ta del av de här filerna. Hade tänkt att utvärdera lite chassin hållfasthetmässigt såfort jag läst ett par FEM-kurser, men det sker inte förrän i höst om jag minns rätt. Försökte tjuvstarta lite förra veckan, men insåg snart att det inte var så lätt som jag hade hoppats på att komma igång. Edited February 11, 2008 by snobben Quote
pelle17B Posted March 29, 2008 Author Posted March 29, 2008 Om du PMar mig med lite info om vilka format du behöver på filerna mm när det är dags att börja med dina FEM beräkningar så kan vi säkert hitta något bra sätt att föra över chassiet. Jag tar gärna del av dina resultat sedan när du är klar. mvh Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.