Jump to content

Svetsa aluminium!


Marcus a

Recommended Posts

Hej,

Det går inte att svets aluminium med en vanlig MIG-svets. En del MIG-svetsar kan kompleteras med tillbehör för aluminiumsvetsining såsom munstycke med matarvals och trådledare(telon) m.m. Vad för gas som skall användas vet jag ej. Vet ej vad det kostar.

Inte mycket information till dig men en början.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har svetsat en del aluminium med pinne och det är INTE lätt...

Rättare sagt ett rent he::::e. ska det vara med pinne så måste det nästan vara lite gods också

ingen tunnplåt eller så....

rekomenderar en TIG svets å det starkaste.

Link to comment
Share on other sites

På våran MIG på jobbet är det bara att sätta i aluminiumtråd och byta gas till ren argon, går väldigt fint att svetsa med. Skall du TIG-svetsa aluminium måste du ha en trefasmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Okej...

Vad är det som skilljer svetsarna då?

Varför går det inte att köra med vanlig mig?

Gassvets och fluss har jag varit med om när en kompis höl på med. Funkade inte så bra (men det beror kanske på hans tålamod) det ska iaf vara noga med spaltbreden då vet jag:)

Pinsvets är inte så lätt att köra med i huvudtaget:) Svårt att få svetsen där man vill, Det har iaf jag problem med! Har testat att köra med pinne på alu men det korvade bara ihop sej och ramlade bort, inte så hållbart.

Link to comment
Share on other sites

KORT TEXT OM SVETSNING I ALLMÄNHET .............

Detta med svetsning är ett så pass invecklat ämne så det

inte går att utveckla i detta forumet till den kunskapsnivå som

krävs för att nå ett så bra resultat så det duger i ett amatörbyggt fordon.

Det är bara att konstatera ..... och det hoppas jag att de flesta redan gjort....

jag rekomenderar att ni som har bestämt er för att svetsa chassin mm som kräver ett

gott resultat att göra såhär. Efter lite lös diskussion här ta och besök närmaste verkstad eller

annat företag eller bekant och försöker lirka ut den nödvändiga infon av en

yrkesman som då kan berätta de detaljer som behövs för att gå hem och öva vidare på egen hand....

Grunderna till att svetsa Mig/Mag kan väl alla lära sej på en eller två dagar.

Men med vilket resultat är en annan sak...

Chassi arbetena kräver vana och inte bara material och en svets.

Den vanan som behövs för att få ett fullgott resultat till ett chassi är inte något man lär sej

i veckan bara för att man "behöver kunna det till helgen".

Att lära sej svetsa med pinne är mycket mycket svårare än med Mig/Mag

Där är även elektrod valet en hel vetenskap med alla de alternativ som finns beroende

på vad det är för jobb som du ska utföra, och vad du har för svetstransformator eller likriktare.

Elektroder är en hel djungel med t.ex. basiska, rutila och högutbytes elektroder för att bara

nämna ett par tre typer.

Det finns dock många sorter som är mer eller mindre universiella som t.ex. ESAB 48.00 som passar

till flera olika jobb och svetslägen och ger en hållbar fog.

Jag har däremot inte tänkt utveckla detta med elektroder här och nu.

Bara påvisa en liten liten liten del av den komplexitet som svetsning innebär....

Aluminium kräver ännu större vana för att bli bra och är inte det man ska börja med

först om man är nybörjare.

Ett problem är att det finns 1000-tals olika legeringar av alu. och vissa är näst intill omöjliga att svetsa i.

Vissa alumiumlegeringar med tillräckligt mycket magnesium i fattar eld och är mycket svåra

att släcka (t.ex. VW bagges motorblock och växellådor kan jag gå i god för) :icon_oops:

Ytterligare en egenskap med alu. är att man inte ser när det blir varmt vilket man gör med järn/stål.

Det underlättar inte svetsarbetet precis.

Är det svetsa aluminium med TIG man ska göra så är det dyrt att skaffa en svets och de flesta kommer

att få låna en av någon god vän. Klokt är då att be den personen om handledning till en början och

beroende på svetsmodell få hjälp att ställa in eventuella sloop kurvor mm.

Ett + för nybörjare är om det är en TIG med högfrekvenständning vilket sparar mycket

på volfram elektroden vilken är dyr och slits fort av en svetsare som inte är van.

Tänk bara på att när du jagar TIG svets så är det inte alla det går att svetsa alu. med.

Det är vanligt med TIG för att bara svetsa rostfritt, men ska du kunna köra både rostfritt och

alu så krävs det en AC/DC TIG och olika skyddsgaser.

Link to comment
Share on other sites

rekomenderar TIG starkt.. gassvets går oxå men lite knepigt i början.. väldigt lätt hänt att man värmer för mycke om man e ovan o då rasar d ihop till en liten hög :D TIG:en har man bäst kontroll me och får finast/starkast/renast fog med..

Har själv inte provat MIG med alu utrustning men har hört att det är svårt att få bra genombränna/djup på svetsarna i tjockare material + att d e svårt att få fina svetsar utseände mässigt.. men inget jag kan bekräfta..

Pinne har jag inte geller kört alu med men har aldrig gillat o svetsa med pinne annars heller.. jobbigt me all slagg o sprut.

Link to comment
Share on other sites

Ska du tvunget svetsa alu. och inte har gjort det innan så kan jag rekomendera dig att lämna det till en som kan...

Jag antar att det är tanken till din bil du ska svetsa!

Men i första hand är det TIG du bör använda till alu.

Har hört att det finns ett gashandtag? som kallas DILLON som rekomenderas till att svetsa med, har själv inte provat.

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Väl talat. Har själv jobbat som svetsare i diverse maerial för ett antal år sedan (titan, alu, RF mm) och kan bara bekräfta det du säger. Tex. ansågs man inte kunna tiga alu med fullgott resultat förrän efter 3-5mån och 8timmar/dag. Kan låta mycket, men röntgen proverna talade sitt tydliga språk.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.Kan bara hålla med föregående,lämna bort om det är aluminium.Svetsar varje dag i jobbet men är ändå kass på alu.Håller på att modda insuget till Pinto,och den legeringen är jättesvår att få bra.

Får tillverka en täckplåt för att dölja skiten.

Svetsa tig är inte lätt,det tar tid att lära sig.

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Håller på att modda insuget till Pinto,och den legeringen är jättesvår att få bra.

Många gjutna aluminiumlegeringar innehåller en hel del zink. Detta för att materialet skall flyta ut bra i formarna. Det är med stor sannolikhet zinket som ställer till det för dig...

Annars kan jag säga att det GÅR faktiskt att svetsa alu med min sketna Kemppi 150 enfas bara efter att ha bytt tråd & gas (så länge det är tunnt). Jag skulle dock aldrig ge mig på tex en tank med den metoden.

B

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt,real 7.Det är mycket zink i legeringen.Och man kan faktiskt prova och svetsa med mig.För mig har det dock aldrig varit aktuellt,då vi har tig på jobbet.

Blir inte mitt insug bra,så näster jag om det och lämnar in det till en svetsfirma.

Man skall göra det man klarar av,och använda sig av expertis för det övriga.

Vi skall ju ha bilarna igenom sfro´s och svensk bilprovnings nålsögon.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte svetsa något aluiminium:)

Ville bara veta vad som skilljer det åt, Har fått liiite kläm på det nu, men är det någon som har en

väldigt bra förklaring liggandes så skulle jag gärna villja veta den:).

Fuderar på att skola om mej till någon slags metalla arbetare, Vill inte stå och svetsa kilkometervis med fog på ett stort bygga utan hålla på med lite små saker som svetsa ihop mindre konstruktioner och så:) Vet ni något som skulle passa verkar som ni håller på med sånt en del här.

Jobbar som snickar lärling och gillar inte det, avskyr matterialet trä. Kanske inte en sån bra om man jobbar med det hela dagarna:)

Link to comment
Share on other sites

Med blandgas?!? Det skulle jag vilja se...

B

:prop: Ja en blandgas har du mellan trynet och skärmen :thumbup:

så här heter gasen jag tänkte på MISON 25

Om det gäller Mison 25 så får du nog fortsätta med att ha den mellan

trynet och skärmen när du svetsar exempelvis MAG.

men aldrig TIG ..... :(

Så är det faktiskt.....

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man använda mig och blandgas till alu, men det är dock ingen "vanlig" blandgas.

Här är några ex.

För tjocklek mindre än 12,5 mm: Argon

12,5 till 25 mm Argon or Argon/Helium mixtures

> 25 mm Argon/Helium mixtures or Helium

Detta är några grova ex, men det finns uppspaltat rätt bra vilka blandningar som kan vara bra vid olika alublandningar.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...