Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur mycket fjädringsväg har ni på era bilar. Jag räknar med att hjulen skall kunna röra sig 30mm nedåt (droop) och 60mm uppåt (bump) från normal ride height.

Verkar det rimligt?

/Peter

Posted

Menar du att med chassiet på samma höjd skall hjulet kunna röra sig uppåt 40mm (som att man kör på en sten, bump) och 60mm nedåt (som att hjulet hamnar i ett hål i marken, droop)?

Jag har alltid trott att man behöver längre fjädringsväg uppåt än nedåt. Nedåt påverkas ju hjulet endast av fjäderns kraft.

mvh Peter

Posted

Fick en bra förklaring av Cealm här på forumet. Mitt resonemang i början av tråden var fel.

Droop skall vara mest. Detta för att hålla innerhjulet kvar på backen vid kurvtagning.

Jag försöker få till något runt 60 droop och 40 till 50 för bump som jag misstänket att Thomas menade ovan.

Tack för infon.

/Peter

Posted

Har för mig att man som tummregel brukar säga 2/3 bump och 1/3 dropp.

PS: Om några timmar sitter jag på ett plan till Marakesh. Skall tänka på er här hemma i slaskvädret ;-)

Posted

Ok efter ytterligare lite kommunicerande på diverse håll:

Tumregel är som Alfa Ronny säger.

ca 1/3 av rörelsen till droop

ca 2/3 av rörelsen till bump.

Dock gärna 50mm Droop för att hålla innerhjulet i marken i kurvor så man kanske kan jämka lite mot 40% droop och 60% bump.

Tror det sammanfattar det hela. Kom gärna med fler synpunkter.

mvh peter

Posted

chassits frädringsvär 60mm nedåt och lyft 40 mm vid 100 mm fjädringsväg. 60% ner och 40 % upp FÖR CHASSIT hjulen tvärtom

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...