pelle17B Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Hur mycket fjädringsväg har ni på era bilar. Jag räknar med att hjulen skall kunna röra sig 30mm nedåt (droop) och 60mm uppåt (bump) från normal ride height. Verkar det rimligt? /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 jag har för mig att de vill ha 60 ner och 40 mm upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 Menar du att med chassiet på samma höjd skall hjulet kunna röra sig uppåt 40mm (som att man kör på en sten, bump) och 60mm nedåt (som att hjulet hamnar i ett hål i marken, droop)? Jag har alltid trott att man behöver längre fjädringsväg uppåt än nedåt. Nedåt påverkas ju hjulet endast av fjäderns kraft. mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Känns väl rimligast att det är bump 60 och drop 40. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krilleJACKO Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 drop måste väl vara mest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 Fick en bra förklaring av Cealm här på forumet. Mitt resonemang i början av tråden var fel. Droop skall vara mest. Detta för att hålla innerhjulet kvar på backen vid kurvtagning. Jag försöker få till något runt 60 droop och 40 till 50 för bump som jag misstänket att Thomas menade ovan. Tack för infon. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 Har för mig att man som tummregel brukar säga 2/3 bump och 1/3 dropp. PS: Om några timmar sitter jag på ett plan till Marakesh. Skall tänka på er här hemma i slaskvädret ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted February 6, 2008 Author Share Posted February 6, 2008 Ok efter ytterligare lite kommunicerande på diverse håll: Tumregel är som Alfa Ronny säger. ca 1/3 av rörelsen till droop ca 2/3 av rörelsen till bump. Dock gärna 50mm Droop för att hålla innerhjulet i marken i kurvor så man kanske kan jämka lite mot 40% droop och 60% bump. Tror det sammanfattar det hela. Kom gärna med fler synpunkter. mvh peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2008 Share Posted February 6, 2008 chassits frädringsvär 60mm nedåt och lyft 40 mm vid 100 mm fjädringsväg. 60% ner och 40 % upp FÖR CHASSIT hjulen tvärtom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.