badbeemerboy Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Gokväll... Har ängnat en timme åt att leta i gammla inlägg, men får inte svar på mina frågor. Funderar på att bygga eget grenrör osv. Ska man bygga i "vanligt" rör eller ska man köra med rostfritt? Har en migsvets med mison 25 gas. Får väl isf byta till en rostfri tråd. Måste man har vissa vinklar på utloppet eller det går att ha snäva 90graders hörner? Skickar med en myket proffsig CADritning* ( läs Paint ) på hur jag har tänkt ha det. Quote
AlfaRonny Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 (edited) Är det en pricipskiss eller är primärrören så korta som de ser ut? I så fall funkar gör det ju, och inte jättelångt från hur det ser ut (tyvärr) på produktions bilar ibland. Men skall man ändå bygga ett eget så kan man tjäna lite effekt här. Jag rekomenderar dej att ta ett snack med någon motortrimmare för lite goda råd. Tror även att jag sett någon enklare programvara för att räknaut/stämmaav rätt längd mm på primärrören. Prova och sök lite mer. Edited January 29, 2008 by AlfaRonny Quote
Borken Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Nja jag tror det blir sämre än orginal! Verkar upplagt för mycket turbulens och inteferenser i 3" röret. /Janne Quote
AlfaRonny Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Jo, det var det jag menade fast med andra ord :) Quote
Thomas Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 6-2-1 skulle du nog satsa på.l ang. beräkningar så finns det länk på forumet till vedbodstrimmarens handbok, tror det var Arrowsmith som lade ut den. men där finns en del att räkna på. vad är det för motor du har? min tanke var att är det en BMW så kolla runt på BMW forum samt hör med Motornord som är stora på BMW. Är det Volvo så finns KG bl.a. TG och Parner är också duktiga sugmotortrimmare. du kan även läsa en del på Sölves sidor. sölve ståhl i Emmaboda. Quote
kimmen Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Här är länken... http://www.sorman-racing.com/vedboden.html Quote
badbeemerboy Posted January 29, 2008 Author Posted January 29, 2008 Oj, vilken respons! Tack. Den sidan verkar ju bra, får ta reda på vissa uppgifter bara. Quote
ezroller Posted January 30, 2008 Posted January 30, 2008 Ska man inte ha ut maximala prestanda så kan man få det ganska bra genom att måta dimensionen på original grenrör och sedan helt enkelt göra ett 6-2-1 rör där man gör längderna ungefär som original eller kanske ngt längre... Sen e ju ett 6-2-1 grenrör lite enklare att få ihop rent fysiskt än tex ett 4-1 (mindre rör-sallad) så det kan ju visa sig bli hyfsat överkomligt även om man räknar ihop ett optimerat rör. Och på en sjua kan man ju gott optimera för höga varv då man ändå lär ha gott o väl nog med vrid, samtidigt som man aldrig kan ha för mycket pulver vid slutet av rakan. ;) Quote
Challe Posted February 1, 2008 Posted February 1, 2008 Skulle rekomendera dig att svetsa avgasröret med tig svets för att få ett bättre resultat gärna med stödgas för att få en så slät insida som möjligt .Det finns färdiga böjar att köpa både långa samt korta med varierande tjocklek.Det är väl också viktigt att alla rören från blocket är lika långa och att dom inte är konstrurade så att avgaserna leds mot en tvär vägg och studsar utan att avgaserna leds mjukt ut ! Alltså inga tvära 90 graders typ girade rör om det går att undvika använd så långa böjar som möjligt .Jag kan hjälpa dig med nya böjar om du vill handlar med det till vardags . Men kolla på skroten vill du ha prisuppgifter så ge mig dina tänkta dimesioner och antal så får du ett pris så du inte blir lurad . MVH Challe Quote
badbeemerboy Posted February 2, 2008 Author Posted February 2, 2008 Tack igen för alla svar. Har lärt mig en del... Tror det blir till att svetsa upp ett system utifrån det befintliga grenröret. Det kommer bli tight men det ska väl gå. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.