ejorris Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 Har en krängningshämmare som inte riktigt passar så som jag bygger. Jag behöver korta ändarna en aning. Jag vill ha det som på vänstra sidan genom att korta den enl den högra som det ser ut idag. Har sett någon som kapat och svetsat och menat att vid ändarna så är det lugnt, andra säger att man absolut inte får svetsa. Har oxå sett iden med en gängad hyllsa men jag är inte helt säkert på att jag rymmer det. Om jag lägger krängaren i snön medan jag svetsar ändarna så borde ju värmespridningen inte kunna bli så stor..... räcker det tro? Quote
Michael Th Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 (edited) kapa av ändarna och bulta/klämm fast ett fäste.. i sådant fall kan du ändra hårdheten på krängaren genom att flytta in/ut fästet.. om du svetsar kommer troligen krängaren gå av brevid svetsen... på en bil jag hade .var krängaren svetsad... den gick av.. inte svetsad av mig.. Edited January 28, 2008 by Michael Th Quote
Thomas Posted January 28, 2008 Posted January 28, 2008 jag har haft svetsad av mig och det har hållt i många år. migsvetsad. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 29, 2008 Posted January 29, 2008 Om jag lägger krängaren i snön medan jag svetsar ändarna så borde ju värmespridningen inte kunna bli så stor..... räcker det tro? Ursäkta OT men snö, vad är det? Quote
ejorris Posted January 29, 2008 Author Posted January 29, 2008 Tack för kommentarerna och jag tror att jag kommer att prova att svetsa.... går det så går det. Dock har jag hittat en annan möjlig lösning genom att vända krängaren inåt istället. Trodde inte det skulle gå för dämparnas skull men det skulle kunna gå. Att bygga själv är ju som ett jättepussel i 3D utan ritning. Läste ni föresten om killen med ubåten hårifrån umetrakten..... kan han bygga en 10-tons fungerande ubåt helt på egen hand vore det väl själva fasen om man inte skulle kunna få in en fungernade krängningshämmare. Visserligen hade han viss fördel..... finns ju ingen myndighet som besiktigar ubåtar i Sverige. Snö har vi gott om i Umeå..... även om den kom sent i år. Quote
ezroller Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 Det kan ju vara ganska intressant att veta vad det e för kränghämmare du fått tag på. Ngn som passar bra i bredd och dimension e nog fler intresserad av. :) Quote
ejorris Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 Liten följdfråga....... Kapade igår bort ändarna och passade in dem som jag villa ha dem. Tänkte bara punkta ihop delarna för att kontrollmäta innan jag skall förbereda ordentligt för svetsning. Snabbt insåg jag dilemmat med att svetsa i dylikt material..... svetsen släppte ganska fort genom att en bit av materialet helt enkelt bara lossnade . Det såg ytterst "poröst" ut om det nu kan förklara saken. Nu till följdfrågan..... måste jag förvärma godset eller ta till nåt annat knep? Jag hade tänkt "svarva" av båda ändar till en konform och sakta bygga igen diket med MIGen. Eventuellt tänkte jag förstärka på "insidan", se bild. /J Quote
Thomas Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 kona ner och fyll igen med svets och förvärm om du kan. du måste ha en bra svets som orkar ge bra med effekt. man kan också föra över korta rörbitar som du sedan för över svetsen och punktar som extra förband. jag tror inte på dina förstärkningar, då blir krängningshämmaren för hård. jag kör helt utan krängningshämmare. Quote
Robban1 Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 Vad är det för hämmare du har tag i??? Quote
ejorris Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 Jag bygger på "frihand" en Cobra replica... och använder Opel Asconas/Manta framvagn (med andra bromsok). Jag använder oxå samma mått som originalframbalken men jag kan inte ha krängaren framåt som på original då den inte får plats för kylaren. Har då kommit på att jag kan vända den bakåt om jag ändrar en aning på ändarna. Om det inte funkar så kommer jag att köra utan oxå...... Quote
Michael Th Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 problem uppstår gärna när man svetsar ett härdat objekt... en möjlighet är av härda... svetsa och sedan härda om.. det förutsätter givetvis att man vet hur... detaljen är härdad.. om man bara bränner på med värme försvinner ju härdningen.. och svetsen blir hållbarare...iofs så är risken att krängningshämmaren böjer sig i stället för att fjädra.. .. så det e ju bara fundera vad man vill att den skall göra.. Quote
Thomas Posted February 13, 2008 Posted February 13, 2008 den böjer sig inte om man skjuter på rörhylsor över svetsskarven. så har jag haft på en bil i över 20 år och gjorde så på ett bahco draghandtag som brast för mig. det har hållt i 25 år nu. Quote
ejorris Posted February 13, 2008 Author Posted February 13, 2008 Jag gör ett provskott.... om inte annars så lär man sig nått. Jag förvärmer och svetsar änderna. Låter huvuddelen av krängaren ligga i en snödriva så inte värmespridningen blir för stor. Frun har en keramikugn vägg i vägg med mitt mekande där man kan med hög precision värma föremål, tyvärr så går inte krängaren in annars skulle man kanske prova på att härda om den. Har tidigare varit på en sajt om smide..... kanske kan få nåt tips om härdning. Quote
ejorris Posted February 18, 2008 Author Posted February 18, 2008 (edited) Färdigsvetsat och provmoterat. Sitter som en smäck, frågan är bara om det håller? Jag la krängaren på en isklump så att värmespridningen blev minimal. Kunde inte märka nån temphöjjning alls efter "böjjen" trots att den var rödglödgad vid svetsningen. Insåg att det inte var helt enkelt att se vad som var gjort så jag la in lite förtydligande. Det rödmarkerade visar hur den såg ut original, blåmarkerade isar vart jag la svetsfogen. Lol... man ser ju knappt iallafall.... man måste nog klicka upp den högra bilden och ta till ett förstorningsglas. /J Edited February 18, 2008 by ejorris Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.