ejorris Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Bygger en framvagn baserad på Opel Manta/Ascona framvagsdelar. Har fått tipset att byta till Opel Omega bromsar som passar bra med nya skivor. Märkte dock vid provmotering att bromslangens anslutning till oket, vid fullt rattutslag kan komma att ta i undre länkarm vid full nedfjädring, se bild. Då slog det mig att mitt antagande om att den undre länkarmen skall vara helt horisontell vid normalläge kanske inte stämmer, se annan bild (höll kameran snett men linjen är alltså horisontal). Frågan är alltså, kan det vara så att undre arm skall vara aningen vinklad uppåt i normalläge (och då kommer nedersta läget att klara sig), eller finns det anslutningar till oket som är mindre djupa (det är precis på gränsen att det går idag) eller skall jag minska på max rattutslag? Tips, ideer och åsikter mottages med varm hand! Quote
Michael Th Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 (edited) om du tar bort stötdämparen (för att kontrolera rörelsen) måste du ha frigång under hela fjädringsrörelsen/fulla rattutslag.... men ett stopp är väl det lättaste fixet.. varför är det, som det ser ut dubbla fästen för stötdämparen.. eller ser jag knasigt.? sedan dom nedre infästningspunkterna bör ligga parralella med markplanet vid körläge ..vilket kan göra att bärarmen lutar, beroende på var ledpunkten hamnar i höjdled.. Edited January 27, 2008 by Michael Th Quote
Thomas Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 har själv Opel ascona B framvagn på min. 1 se till att du har styrstopp 2. man brukar har bärarmen lite lutande vid "ridegigh" för att spår vidden ska vara öka på ytterhjulet vid kurvtagning så den är stabilare.. jag har själv inte mycket av den varan men testat att spårvidden på hjulen ökar ved nedfredring och inte minskar i alla fall. 3. vad har du för bromsok? mina ser inte lika ut tycker jag. 4. nog borde originalbromsar klara sig om de klarar en originalbil med 4 personer i och släp???. eller.. din bil kommer att väga ung. 600-700kg. Quote
ejorris Posted January 27, 2008 Author Posted January 27, 2008 (edited) Jag skall skruva ihop allt lite bättre och prova hela utslag och som sagt var är det ju inga större problem med att låta styrstoppet ta lite tidigare. Finns det föresten krav på vändradie? Angående oken så är de från en Opel Omega 2.0 med 280mm ventilerade bromskivor. Det är snarare ett Cobrainspirerat bygge än en lätt "locost" och jag landar nog kring 1200kg, tipset kom från opelsportsclub. De undre fästena är lite "under utveckling" just nu. För att dämpare och fjäder skall rymmas upp genom den övre armen så kunde jag inte bulta genom den undre armen som jag först trodde och borrade förr. Då fick det bli som på bilden (hoppas den är begriplig). Där jag vill att dämperan skall sitta finns inget bra att borra/fästa mot. Medveten om att det blir brytningar och fuderar på att svetsa fast fästet, men då tappar jag ju möjligheten at korrigera/ändra senare. Den lösningen som jag har är den acceptabel eller förkastlig tror ni? Edited January 27, 2008 by ejorris Quote
Michael Th Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 kan du inte boxa u et som är till höger.. Quote
ejorris Posted January 28, 2008 Author Posted January 28, 2008 Jo det är ju klart, det blir ju bra mycket stadigare. Tänkte att med en ordentlig hylsa så skulle det kanske räcka, jag skall fundera lite mera..... Quote
leto Posted February 3, 2008 Posted February 3, 2008 ........Då slog det mig att mitt antagande om att den undre länkarmen skall vara helt horisontell vid normalläge kanske inte stämmer, se annan bild (höll kameran snett men linjen är alltså horisontal). Frågan är alltså, kan det vara så att undre arm skall vara aningen vinklad uppåt i normalläge ............ Tumregeln är att en linje genom ledpunkternas centrum bör vara horisontell vid RH. Quote
ejorris Posted February 3, 2008 Author Posted February 3, 2008 Tog en liten stund innan poletten ramlade ner, menar ni att leden till vänster skall vara vara horisontel map länkarmens infästning i balken? Det skulle innebära att jag måste vinkla upp armen, men det medför att leden är mycket nära ändläget, dvs jag är rädd att den helt enkelt "bottnar" när armen fjädrar upp. Som spindeln är konstruerad så känns det mest naturligt att armen får den vinkel den har nu, men jag måste nog kolla upp detta bättre.... ser jag en Ascona/Manta p ånån parkering får jag väl helt enkelt krypa in under. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.