Fredrik i Trollhättan Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Hoppas ni ursäktar en dum fråga. Jag tänkte köra med snap-off på ratten (för att ha en sportslig chans att komma i bilen). Är det så att jag köper en ratt och ett nav passande till Sierra från ratt-handlaren och sedan sätter ett snap-off imellan eller kör man med speciellt nav på rattaxeln ihop med snap-off? Jag gillar Sparco 300. Helrätt och precis vad jag sett framför mig... http://www.cmspares.com/images/articulos/708015p300sn.jpg Quote
Morty Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Vad jag vet så finns det två varianter. Den vanligaste är den som du beskriver först. Den andra är ett komplett nav med Snap-Off funktion. Dock vet jag inte om denna passar till just Sparcos hålbild. Mvh Magnus Quote
Toffe Posted January 26, 2008 Posted January 26, 2008 Vad säger dom som bestämmer om man slöjdar till en egen ratt ??? Jag gjorde en på skoj mest för att se om det funkar... Jag skar bort navet/splinesen från originalratten och svetsa fast på baksidan plåten som i sin tur är klädd på båda sidor med formplyfa varav den ena också är nedfräst en plåttjocklek sen mycket araldit............. Quote
Matz Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 (edited) Till min Snap-off ratt hade jag en "bit" med Splains som var på svetsad på en befintliga ratt stången. Sen ett fästa som sitter i ratten.... Dom två (olika storlekar) rattarna som jag hade då hade en "hel platta" som nav där man borrar egna hål. Dessa är väldigt smidiga till storlek. Dom snap-off fästen som säljs till "vanliga" bilar tycker jag är väldigt klumpiga! Kolla in denna tråden om Snap-off. Edited January 28, 2008 by Matz Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 27, 2008 Author Posted January 27, 2008 Hur svetsade du fast splinesbiten så att SFRO, och framför allt, du själv litar på att det håller? Hur gör man om man inte vet vilket material rattstången är gjord av? Har du en sierra-stång? Quote
Toffe Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 Det är inga hållfasthetsberäkningar gjorda på det, nej, och är väl inte heller tänkt att användas i slutänden. Det var mera ett experiment för att se om det var möjligt att med begränsad maskinpark lyckas åstadkomma något... Men frågan kvarstår ändå... Vad kan och får man göra i ratt-väg ? Själva rattkringlan som bultas fast mot navet borde gå.... eller ? /Toffe Quote
Arrowsmith Posted January 27, 2008 Posted January 27, 2008 En snapoff låsning till ratten får inte vara konstruerad så man kan demontera ratten med en hand har jag fått lära mej av SFRO. Den på bild i Matz inlägg är nog inte godkänd av den anledningen eftersom det är en "ring" runt hela diametern som utgör spärren. Jämför med denna där det krävs två händer... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.