badbeemerboy Posted January 7, 2008 Share Posted January 7, 2008 Hej alla glada Locostare. ( kan man skriva så i plural ) ;) Nu är det tid för mig att ta tag i MITT Locostliv på lite mer allvar. Har varit en trogen läsare av dom flästa inläggen den senaste tiden, och intresset bara ökar mer och mer. Som några av er vet ( till vissas förtret tyvärr :( ) köpte jag ett SFRO 1 klart chassie av nån snubbe vars farbror hade dött uppe i Gävle våren 2006. Jag vet att jag måste göra om SFRO 1... Det som satt i då var allt som boken rekomenderar, jag gubben hade byggt exakt så som boken uppmanar, inkl en Ford 1300 motor. Inte konstigt att han dog av magsår :hypocrite: Motorn har nu ersatts av en BMW M50B20 ( BMW 320-91 motor på ca 150 hk ). Kommer till att fylla på denna tråd så gott det går med tankar, bilder och frågor ang mitt projekt. Hoppas att man kan få synpunkter fast att här inte e så många som bygger med BMW motor. Kommer säkert att behöva ha extra mycket hjälp av Fredrik & Fredrik från Eslövstrakten, då dom bygger med i princip samma motor.:notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 7, 2008 Author Share Posted January 7, 2008 (edited) Slänger upp en bild på hur det såg ut i gårkväll. Edit: Eller inte :S Får nog läsa på lite först hur man gör... Hmm Edited January 7, 2008 by badbeemerboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 7, 2008 Author Share Posted January 7, 2008 Så nu har man ett photobuketkonto oxå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted January 7, 2008 Share Posted January 7, 2008 grattis och välkommen, du har kommit längre än mig !!! jag har satt foten i blöjan och verkar inte komma loss. Har haft total stiltje i 4 månader, men hoppas få lite tid. Du kommer säert att få en massa tips här beträffande tekniska detaljer etcetera, det har jag i alla fall. Jag köpte också ett "färdigt" chassi som jag fortfarande håller på att skära ner och göra om :lol: Lycka till! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Välkommen hit och lycka till med ditt bygge. Det ser trångt ut med den motorn :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Du kommer att ha så roligt när du bygger så du anar inte :). Men det blir nog lite tomt under huven, du får fylla ut med en lastbilsturbo... Skämt åsido, jag ska sluta gnälla på ont om plats under min huv. Och så välkommen förstås! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Tackar för välkommandet :D . Och det finns inte gott om plats... Haha. Fick vaselina ordentligt för att få ner den ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Coolt. Jag har också tänkt på möjligheten att bygga nästa kärra med BMW-sexa. Jag har en väl fungerade 192-hästars hemma. Hur mycket räknar du med att bilen kommer att väga när den är reggad och klar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Det finns väl kanske en tanke för mig med att sätta i en 2.5 litare efter besiktning fall effekten inte skulle vara nog. Har inte funderat alls på vikten... Det får bli som det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 (edited) hehe det tar sig... jag kan rulla över en dag men jag tar med mig spett o slägga så vi kan knuffa ner den klumpen... vi hörs.. Edited January 8, 2008 by Zyxx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Hehe, det låter bra... kommer en polare till helgen som e jävlig på det mesta inom bilar... se om jag kan få bra info ur honom. Om inte ber jag dig ta med spettet ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 10, 2008 Author Share Posted January 10, 2008 Får väl uppdatera lite... Har passat in motorn optimalt och svetsat ihopa motorfästen nu ett par dar. Skickar upp bilder sen när det har blivit lite mer gjort. Kul det é :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 13, 2008 Author Share Posted January 13, 2008 Har stött på ett problem. Iom att jag köpte ett chassie som redan hade varit på SFRO 1 så har förra ägaren slipat ner svetsar där det ska ligga plåt emot. Och i SFROs regler står att man inte får ha slipade svetsar vid första besiktningen. Jag måste ju så klart göra om SFRO 1, och kommer då kanske få ett negativt besked ang mina nedslipade svetsar. Vad har ni för synpunkter på det? Måste jag bygga ett nytt chassie? :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 Tror inte att det är ett problem :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 13, 2008 Author Share Posted January 13, 2008 Har hört mig för lite och har fått reda på lite av varje. Jag kommer nog att försöka prata med min närmste besiktningsman och resonera med honom. Hoppas att han accepterar det. Återkommer med hur det gick efter SFRO 1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 annars i värsta fall.. dra på en ny redig svets på dom ställena.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 Tror nog att vi vill se motorn monterad iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 När vi besiktigade vårt första bygge så var det inget problem. Vi slipade också ner svetsarna på undersidan, yttersidorna och ovansidan för att kunna spänna allting rakt när vi byggde ramen. Kontakta SFRO och förklara så skall det nog inte vara nåt problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Ett tips är att använda samma SFRO-besiktningsman som förste byggaren använde till sin SFRO1.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted January 14, 2008 Author Share Posted January 14, 2008 Tack för alla bra tips, tar dom åt mig och använder lite av varje. Kan bli svårt att få tag i rätt besiktningsman då jag köpte chassiet 80 mil från mig för snart 3 år sedan, och det var flera år sedan gubben dog, och gjorde sin första SFRO. Slänger upp en bild senare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Eftersom det bara var två månader sen jag skrev något tänkte jag att det vore kanske på tiden. Håller på att jobba ihjäl mig på jobbet, så det blir inte mycket tid till intressen. Men men, det som händer är att jag har köpt en kardan från en Volvo 240 som jag har svarvat nya medbringare till för att den ska passa fram på min BMWmotor och bak på Fordaxeln. Jösses! Har oxå hittat passande belägg till mina ok som troligtvis är Ford dom med. Vet inte säkert då det är nya ATE ok. Beläggen som passade 100% var till SAAB 90 och 900 med Volvo monterringssats, som fick modifieras lite. Otroligt... Nu är det "bara" pedalställ och styrstång kvar...innan första bes. Och det största problemet: Motorhelvetet! Blir fortfarande inte klok på hur jag ska koppla in möget... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.