Jump to content

Blästra diffklumpen


Gripenland

Recommended Posts

Jag hade tänkt att glasblästra huset på Sierradiffen.

Hur gör man det på bästa sätt? Räcker det med att plugga igen hålen för drivaxlarna och sen bara köra på? :twisted:

Packboxarna tänkte jag byta men lagren hade jag tänkt behålla så jag vill ju försöka att hålla innandömmet så rent som möjligt.

Någon som kan tipsa?

Link to comment
Share on other sites

Du har diffen med flänsar till drivaxlarna va? I så fall hade jag virat en trasa runt varje drivaxelfläns, ingående axel och även tätat lufthålet i toppen. Sedan hade jag blästrat försiktigt utan att rikta blästern rakt mot känsliga områden.

Själv är jag dock tveksam till om det räcker... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

Kan bara nämna med erfarenheter från flygindustrin(dvs Saab) att där damm och partiklar kan ta sig in så gör de det och där man tror att det inte kan ta sig in så hittar man ofoget där i allafall. Så rådet är att försluta hål m.m så noggrant det bara går!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är skitsvårt att undgå sand i huset hur man än tätar och har sig.

Ta isär hela skiten o knacka ut lager. Blästra tvätta och skruva ihop.

Använd glasbläster om det går blir klart snyggaste ytan om man inte ska måla sen.

Ha så kul!!

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog dubbla gummipluggar på varje ingång för drivaxlarna. Jag har en diff med sk "push in" drivaxlar.

En plugg i lagerhålet och en plugg i packboxen utanför lagert. Sen får det bli en par täta oljebyten för att skölja ur den sand som eventuellt har smugit sig in...

Det borde funka hyggligt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma typ av diff, med "push-in"-axlar.

Jag tätade, och tätade. och tätade. Glasblästring gjorde underverk med diffen, men nog tusan for det in en massa blästermedel!

Enda vettiga är att ta bort bakstycket och skölja rent. :thumbup:

Samtidigt kan man ju passa på att inspektera kuggarna, så man vet att diffen är ok.

Förresten, är det någon som vet om det går att renovera en sierra-diff? Kanske iofs inte är lönt, då det finns tretton miljarder diffar på skrotarna....

Link to comment
Share on other sites

Jo visst går det att renovera. Går även att byta utväxling och att sätta i quife delar. Dock är det lite knexigt att justeras/monteras men det finns dokumenterat hur man gör det. Om du är intresserad kan jag försöka leta reda på hur man går till väga..........finns nååååååånstans i datorn.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Om du är intresserad kan jag försöka leta reda på hur man går till väga..........finns nååååååånstans i datorn.

Conco

Jotack, det kan nog komma väl till pass. Har ett litet "ingreppsglapp" i min diff. Vet inte om det är ett problem då jag inte provkört ännu (dröjer nog en vecka till... :prop: ), men jag inbillar mig glappet kan gå att shimsa bort.

Vore tacksam om du ville leta fram infon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...