eslöv Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 (edited) Hej satt o kolla lite på vikten på mitt sväng hjul på min bmw motor. Det väger hela 13 kg o blir ganska mycket att acelerera upp vill jö ha kraften till marken istället. Jag tänkte halvera vikten till ca 6,5 kg. Är det någon som har testat en seven före och efter halvering av vikten som kan berätta om det är värt tiden det tar att demotera motor o byte svänghjul. eller man ska vänta till ett tillfälle motorn ändån måste ut ur bilen. Gott nytt år Mvh Fredrik Edited December 31, 2007 by eslöv Quote
Thomas Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 motorn svarar bättre speciellt på lägre växlar. jag tycker det är värt det. men det ska ju hålla också så ta med måtta. det du har är ju tungt. mitt opelsvhj. väger knappt 6kg. och de äldre till volvo låg runt 8,5 och de tog man ut lite ur. Quote
Thomas Posted December 31, 2007 Posted December 31, 2007 tänk på att ta vikten så långt ut från centrum som möjligt. och inte nära centrum Quote
Arrowsmith Posted January 1, 2008 Posted January 1, 2008 Mitt (volvo) svänghjul väger nu ca:6,5 kg och i en så lätt bil som en seven så behövs inte svängmassan som finns original. Tipset blir att du tar bort så mycket du absolut bara kan från svänghjulet. Det kommer ändå väga tillräckligt eftersom du måste se till att behålla startkrans och lamellens kontaktyta. Försök ta så mycket du kan på svänghjulets baksida så du inte behöver fippla med urtrampningslagret för att nå fram att kopla ur sedan. Nästa gång jag har ur motorn ur min bil så kommer det finnas ett nytt hålborrat svänghjul att montera, och det kommer inte väga mycket.... Min tanke är att avverka absolut maximalt på svänghjulet för att sedan eventuellt försöka öka vikten på remskivan i andra änden av vevaxeln i stället. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.