Jonsolo89 Posted December 14, 2007 Share Posted December 14, 2007 Hej Jag tänkte använda en lite lätt trimmad crossflow i min bil, för och nackdelar med det ? Jag har ganska tight buget. Jag vill göra det så enkelt som möjligte eftersom jag är helt novis när det gäller fordon byggnation (om inte lådbilar räknas..) //Jon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Hej Jon Jag har tidigare byggt med X-flow, 711 block, trivsam och hyfsat lätt motor som verkligen har rötterna i motorsport. Du kan fortfarande få tag på hur mycket trimgodis som helst i england till dessa maskiner. Helt rätt i en seven om man gillar stötstångsmotorer. :racesmile: Förmodligen är det svårt att ritta ett billigare alternativ, med samma "Classic racing"känsla Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Jag hade en trimmad 1600 Xflow i min sjua. Tror den kostade mig 10.000kr att bygga ungefär. Använde följande och effekten bör ha legat på ca 130hk. 1600 711M6015BA block borrat 1:a öd. 1300GT kolvar för högre komp (har mindre skål i kolvtoppen) urfrästa för ventilurtag. Större ventiler i en portad GT-topp med "skrovliga" kanaler. Dubbla Weber 40dcoe på caterhams insug. Torrsump med oljekylare. Nya lager (givetvis) kent cams Fast Road kamaxel Motorn hade tt mycket trevligt register och det gick att hänga med rätt bra på kon och bankörningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Lundblad Posted December 16, 2007 Share Posted December 16, 2007 Hej Här finns nästan ny Zetec motorer för 7000:- Clubman-racing //Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 18, 2007 Author Share Posted December 18, 2007 Tack för tippsen och jag kommer nog fortfarnde köra på x-flow motorn. Men har långt kvar än innan jag orkar ta itu med motor. Men Zetec känns inte som ett alternativ. Har alla x-flow motorer samma motor fästen ? har 1300 samma som 1600 ? har dem samma motor block också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted December 18, 2007 Share Posted December 18, 2007 Tack för tippsen och jag kommer nog fortfarnde köra på x-flow motorn. Men har långt kvar än innan jag orkar ta itu med motor. Men Zetec känns inte som ett alternativ. Har alla x-flow motorer samma motor fästen ? har 1300 samma som 1600 ? har dem samma motor block också? Motorfästen är samma vad jag vet. 1300 blocket är lite lägre än 1600. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted December 19, 2007 Author Share Posted December 19, 2007 okej bra .. då kan jag bygga ramen med 1300 motor som "mock up*" eller vad det nu kallas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted January 1, 2008 Share Posted January 1, 2008 okej bra .. då kan jag bygga ramen med 1300 motor som "mock up*" eller vad det nu kallas. Lite delar till salu Helst hela partiet Lista över crossflow delar Alla artikelnummer Burton eller Ford Motor block 711M6015BA oöppnad Motor block 711M6015BA öppnad borrad +0,030" vev troligen slipad 0,010" GT topp kompl med ventiler, passar Formel ford Standardtopp kompl med ventiler Sats ventiler med race fjädrar 41,2 34,9 Chambered head Portad full race, kompl med 41,2 34,9 volym 26cc Portad topp skall bearbetas, kompl med ventiler 41,2 34,9 Portad topp fin men vattenläckage, dålig lagning 4 kolvar +0.020" standard 1600cc med stakar, en udda stake samma vikt, bra begagnade 4 Accralite FP112/060 Smidda kolvar +0.060", tre lättade stakar, bra begagnade 4 kolvar AE cast 18647 1300cc=High comp i 1600 motor +0.040", bra begagnade 4 kolvar AE cast 18647 1300cc=High comp i 1600 motor +0.060", bra begagnade en sats RA25106 kannringar standard en sats RA25106 kannringar +0.090" En sats kannringar standard äldre typ 1,9 1,9 4,5 Kamaxelsats Kent Cams 244, tätningarna saknas Kamaxel Kent Cams 254 Ny inkl nya lyftare Kamaxel Kent Cams 254 lite körd inkl lyftare Kamaxel Kent Cams A2 beg inkl fjädrar, börjar bli sliten, 140 hkr med portad top 2 X Weber 45DCOE Kamaxel Kent Cams A6 lite körd inkl lyftare Kamaxel Kent Cams A9 Ny Ford kamaxel 711F-6250-cc 0 8 MC25005 25 K FORD lite körd Ford GT kamaxel inkl fjädrar och nya lyftarel lite körd Kamkedja dubbel justerbar lite körd Kamkedja dubbel lite körd Kamkedja dubbel Ny Bussningar för vevstake 6 st Lager för kamaxel 2 st Rullvippa Burton FP205 en justerskruv trasig kostar £8 + VAT nästan ny utv 1,53 = standard 4 st Vipparmsbryggor med stålklotsar, en med distansrör 4 st Vipparmsbryggor standard 2 set distansrör nya Ventiler Race 41,2 34,9 Fjädrar Kent Cams VS1 aluminium Retainers Collets monterade men nya Ventiler GT inkl fjädrar mm Div nya och beg ventiler fjädrar mm Insug Ford GT för DGV/DGAV 32/36 stående Weber (Formel Ford, Escort GT) Insug för DGV/DGAV 32/36 stående Weber Ej Ford Oljepump ny, kan enkelt göras om till High Pressure Termostathus FP610M inkl lock mm Termostathus FP610M inkl lock mm nytt Ventilkåpa BurtonFP228 Ny Ventilkåpa Cosworth kopia oborrad Filter hållare remot inkl stort FRAM filter 2 kompletta satser frostpluggar Vattenpump och drivhjul för tandad rem Formel Ford 2st Startmotor Beg Växellåda Typ 2 standard Växellåda Typ 2 Escort Sport Div kopplingar och lameller 190mm 20 splines Koppling +lamell 215mm+ lättat svänghjul Pinto för Xflow med typ 9 låda eller Rocket Förgasare DGV 32/36 behöver rengöras och modifieras för ex Formel Ford eller Escort Toppackningar samt andra packningar packboxar Bengt Metz Rapsåkersvägen 52 23836 Oxie Sverige bengt.metz@tele2.se +4640 546729 kvällstid +46706548597 Mobil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.