Jump to content

Bra Dåligt ?


Jonsolo89

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte använda en lite lätt trimmad crossflow i min bil, för och nackdelar med det ?

Jag har ganska tight buget.

Jag vill göra det så enkelt som möjligte eftersom jag är helt novis när det gäller fordon byggnation (om inte lådbilar räknas..)

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Hej Jon

Jag har tidigare byggt med X-flow, 711 block, trivsam och hyfsat lätt motor som verkligen har rötterna i motorsport.

Du kan fortfarande få tag på hur mycket trimgodis som helst i england till dessa maskiner.

Helt rätt i en seven om man gillar stötstångsmotorer. :racesmile:

Förmodligen är det svårt att ritta ett billigare alternativ, med samma "Classic racing"känsla

Mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en trimmad 1600 Xflow i min sjua.

Tror den kostade mig 10.000kr att bygga ungefär.

Använde följande och effekten bör ha legat på ca 130hk.

1600 711M6015BA block borrat 1:a öd.

1300GT kolvar för högre komp (har mindre skål i kolvtoppen) urfrästa för ventilurtag.

Större ventiler i en portad GT-topp med "skrovliga" kanaler.

Dubbla Weber 40dcoe på caterhams insug.

Torrsump med oljekylare.

Nya lager (givetvis)

kent cams Fast Road kamaxel

Motorn hade tt mycket trevligt register och det gick att hänga med rätt bra på kon och bankörningar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tippsen och jag kommer nog fortfarnde köra på x-flow motorn. Men har långt kvar än innan jag orkar ta itu med motor. Men Zetec känns inte som ett alternativ.

Har alla x-flow motorer samma motor fästen ?

har 1300 samma som 1600 ?

har dem samma motor block också?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tippsen och jag kommer nog fortfarnde köra på x-flow motorn. Men har långt kvar än innan jag orkar ta itu med motor. Men Zetec känns inte som ett alternativ.

Har alla x-flow motorer samma motor fästen ?

har 1300 samma som 1600 ?

har dem samma motor block också?

Motorfästen är samma vad jag vet.

1300 blocket är lite lägre än 1600.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
okej bra .. då kan jag bygga ramen med 1300 motor som "mock up*" eller vad det nu kallas.

Lite delar till salu

Helst hela partiet

Lista över crossflow delar

Alla artikelnummer Burton eller Ford

Motor block 711M6015BA oöppnad

Motor block 711M6015BA öppnad borrad +0,030" vev troligen slipad 0,010"

GT topp kompl med ventiler, passar Formel ford

Standardtopp kompl med ventiler

Sats ventiler med race fjädrar 41,2 34,9

Chambered head Portad full race, kompl med 41,2 34,9 volym 26cc

Portad topp skall bearbetas, kompl med ventiler 41,2 34,9

Portad topp fin men vattenläckage, dålig lagning

4 kolvar +0.020" standard 1600cc med stakar, en udda stake samma vikt, bra begagnade

4 Accralite FP112/060 Smidda kolvar +0.060", tre lättade stakar, bra begagnade

4 kolvar AE cast 18647 1300cc=High comp i 1600 motor +0.040", bra begagnade

4 kolvar AE cast 18647 1300cc=High comp i 1600 motor +0.060", bra begagnade

en sats RA25106 kannringar standard

en sats RA25106 kannringar +0.090"

En sats kannringar standard äldre typ 1,9 1,9 4,5

Kamaxelsats Kent Cams 244, tätningarna saknas

Kamaxel Kent Cams 254 Ny inkl nya lyftare

Kamaxel Kent Cams 254 lite körd inkl lyftare

Kamaxel Kent Cams A2 beg inkl fjädrar, börjar bli sliten, 140 hkr med portad top 2 X Weber 45DCOE

Kamaxel Kent Cams A6 lite körd inkl lyftare

Kamaxel Kent Cams A9 Ny

Ford kamaxel 711F-6250-cc 0 8 MC25005 25 K FORD lite körd

Ford GT kamaxel inkl fjädrar och nya lyftarel lite körd

Kamkedja dubbel justerbar lite körd

Kamkedja dubbel lite körd

Kamkedja dubbel Ny

Bussningar för vevstake 6 st

Lager för kamaxel 2 st

Rullvippa Burton FP205 en justerskruv trasig kostar £8 + VAT nästan ny utv 1,53 = standard

4 st Vipparmsbryggor med stålklotsar, en med distansrör

4 st Vipparmsbryggor standard

2 set distansrör nya

Ventiler Race 41,2 34,9 Fjädrar Kent Cams VS1 aluminium Retainers Collets monterade men nya

Ventiler GT inkl fjädrar mm

Div nya och beg ventiler fjädrar mm

Insug Ford GT för DGV/DGAV 32/36 stående Weber (Formel Ford, Escort GT)

Insug för DGV/DGAV 32/36 stående Weber Ej Ford

Oljepump ny, kan enkelt göras om till High Pressure

Termostathus FP610M inkl lock mm

Termostathus FP610M inkl lock mm nytt

Ventilkåpa BurtonFP228 Ny

Ventilkåpa Cosworth kopia oborrad

Filter hållare remot inkl stort FRAM filter

2 kompletta satser frostpluggar

Vattenpump och drivhjul för tandad rem Formel Ford

2st Startmotor Beg

Växellåda Typ 2 standard

Växellåda Typ 2 Escort Sport

Div kopplingar och lameller 190mm 20 splines

Koppling +lamell 215mm+ lättat svänghjul Pinto för Xflow med typ 9 låda eller Rocket

Förgasare DGV 32/36 behöver rengöras och modifieras för ex Formel Ford eller Escort

Toppackningar samt andra packningar packboxar

Bengt Metz

Rapsåkersvägen 52

23836

Oxie

Sverige

bengt.metz@tele2.se

+4640 546729 kvällstid

+46706548597 Mobil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...