Jonsolo89 Posted December 9, 2007 Posted December 9, 2007 Försökte söka på forumet men hittade inget. Jag använder en escort mk1 som donator den har ingen kollapsbar rattstång, måste stången vara kollapsbar ? har mk2orna det? Jon Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Den måste vara kollapsbar på något sätt. SFRO är tydligen mycket noga med rattstången. Konstigt att MK1 inte har det, trodde alla vanliga bilar hade det. Fast när är bilen ifrån? Början på 70-talet? Då är det ju en veteranbil... Quote
Michael Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Tänk oxå på att då du trolingen förlänger stången måste du öka kolapsbarheten med vinkeled min 20 grader eller glidstycke Michael W Quote
Zyxx Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 kollapsbar.. hur gör man det lättast med en stel stång ? Quote
Jonsolo89 Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Som jag fattar det så ser jag ingen punkt på den stången som kan brytas eller kollapsa.. så då blir det till att ordna en ny rattstång då :( aja nyckel till det tändningslåset som satt på den här rattstången var ändå av :banghead: så det kanske är lika bra ... blir till att åka på skroten då. :angry: Quote
Rikard Larsson Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Såg att du skulle köra med Volvo 144 spindlar, och då blir det kanske volvo styrväxel, 240 passar bra att utgå ifrån. Då passar även Volvo 240 styrstång bra. Kollapsbar och jag lyckade fixa med originalgrejor till styrningen utan att förlänga/korta styrstång. Kolla http://seven.no-ip.info/ under "Hjulupphängning". Quote
Jonsolo89 Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Det låter ju ganska smidigt. Men då blir det kanske ett lite längre besök på skroten .. hoppas att de har en 240 utan motor i :hypocrite: Quote
Kent-711 Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Tjenare! När det gäller mk 1 så är rattens nav den delen som trycks ihop ! M.V.H:Mifo Quote
Jonsolo89 Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Så det är godkänt att använda mk1'ans rattstång .... det lät ju ganska bra (iaf för min buget) frågan är om de göra en kopia av nyckel när den är i 2 delar. isf skulle man kunna använda escortens sytväxel mot 144 spindlarna, eller blir det fel p-ändar. Kanske man kan göra om så man kan sätta nya 240 p-ändar på escortens styrväxel. :unsure: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Så här har jag löst det där med styrstången. Vid eventuell kollision och intryckt styrstång så hoppar densamma isär. Visserligen underlättar det att bygga högerstyrt eller vart fall inte ha en motor ivägen för stången... Den delbara stången kommer från en Audi 100. Quote
vedde Posted December 10, 2007 Posted December 10, 2007 Hej Fredrik Den såg smidig ut, vilken årsmod på Audi 100? den runda innan A6 eller den kantiga tidiga? /Fredrik Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 11, 2007 Posted December 11, 2007 80-talare. -88 vet jag har den. KAN finnas tidigare och även ända fram till -96 när A6 kom... Tror bilarna hade procon eller vad det hette, ett system som drar undan motorn vid en kollision. Då måste ju styrstången dela på sig... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.