Jump to content

Val Av Huvudbromscylindrar


pelle17B

Recommended Posts

Jag har läst igenom nedanstående guideline för installation av bromsvåg

Stoptech installatoionsguide för bromsvåg

Med hjälp av den har jag gjort ett excel ark för att få ut en skattning av vilken storlek det är rimligt att välja på huvudbromscylindrarna. Som jag förstått det måste bromssystemet justeras in då bilen är färdig, och eventuellt någon cylinder bytas, men något startvärde måste man ju ha. därav excel arket.

Bromsutr_kning_A.xls

Jag har märkt att cylinderdiametrarna är relativt starkt beroende av vad man matar in som värden på max retardation vid inbromsning och även på höjden på masscentrum hos bilen.

1: Är det någon på forumet som mätt hur högt tyngdpunkten ligger på en 7a? Det varierar säkert en del med motorval mm, men vilken riktig mätning som helst är bättre än att jag gissar vilt.

2: Finns någon som vet vilka värden som är rimliga för hur många g det blir vid max inbromsning med en sjua? Varierar säkert också en del mellan bilar, men all fakta är bättre än vild gissning.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon Kenneth mycket värdefullt! :thumbsup:

Jag slog upp bromsoken hos Meca och Sierran verkar ha 43mm kolvar bak och Cortinan (samma som Taunus här i sverige?) verkar ha 54mm kolvar fram.

Intressant om man kan mata in värden för en riktig bil som är väl fungerande och se om man hamnar rätt med beräkningarna.

Vore intressant att veta vilka bromsskivor du kör med fram och bak (diametern på dem är en del i ekvationen) , hur mycket bilen väger (helst framaxelvikt och bakaxelvikt) och om bromsvågen står ungefär i mitten när du justerat in bromsbalansen.

Jag har gissat på att tyngdpunkten ligger ca 300mm över marken (också en del i excelarket) verkar det rimligt? Vad är din gissning som kan se på en 7a i verkligheten?

Strategin är att om jag vet värden för en riktig bil så kan jag mata in dem i excelarket. Därefter Justera pedalkraften i excelarket och värdet på tyngdpunkten så att resultatet hamnar på ex vis dina 7/8" cylindrar.

Sedan ändrar jag till okens kolvdiametrar, däcksstorlek, bromsskivestorlek och gissad vikt för min bil så borde det komma ut en hyfsad skattning av vad jag skall börja med för cylinderstorlekar för huvudcylindrarna.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mina skivor fram är Cortina och bak är det Escort Mk3/4 fram skivor har inte måtten just nu men kan mäta om du vill.

Min bil väger c:a 610 kg och fördelningen är c:a 49% fram och 51% bak.

Broms vågen står inte i mitten utan mer på fram cylindern.

Jag har ställt höjden till 130 mm fram och 150 mm bak och det mesta som väger sitter lågt så 300 mm kan väl vara en rimlig gissning.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tack Kenneth!

Jag hittade bromsskivestorlekarna på nätet. Jag har matat in dina värden ovan i excel arket och gissat på 300mm höjd av tyngdpunkten (som verkar rimligt).

Med dina värden på cylinderstorlekar, vikt skivor retardation mm, och bromsvågen på 55% fram och 45% bak, Pedalutväxling 6.2 (som stoptechs rekommendation)och pedalkraft 34 kg (36 kg normalt enl stoptech) hamnar man nästan exakt på dina 2 st 7/8 cylindrar som resultat.

Häftigt. Känns ju som att excelarket ger en så god startpunkt som något för ett första val av cylinderdiametrar.

Matade in mina värden för bromsskivor och cylindrar, drog ned vikten 30kg fram (Suzukimotorn är rätt lätt) och ändrade fälgstorlek till mina 15 tum. Satte bromsvåg på 50%.

Jag hamnar på antingen 2 x 7/8" cylindrar och ca 40 kg pedalkraft, eller 2 x 3/4" cylindrar med 30 kg pedalkraft.

Lutar åt 2x 7/8" cylindrar. Synpunkter någon?`Är det vettigt tänkt / Räknat??? Någon som har erfarenhet som vet om jag borde gå på den lägre pedalkraften?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...