badbeemerboy Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 (edited) Hej. Jag har köpt en komplett motor från en BMW 320-91. Med databox och luftmassemätare. Mitt problem är att jag har inte så stor erfarenhet av motorer. Vad alla givare gör, vart slangar ska kopplas in, vad man ev kan ta bort och inte behöver använda på en Locost. Sitter tex både AC och servo på min. Och jag skulle gärna villja provstarta motorn så man vet att den fungerar. Vad är det isf man behöver göra för att starta den? Räcker det att "koppla på ström" , koppla in bränslepump och kylsystem? Jag har ingen nyckel till den, går det med vilket tändningslås som helst? Hur gör man med säkringar och sånt? Jag har skruvkontakter från min motor som vill anslutas i säkringslådan. Hur löser man det? Tusen frågor...Hoppas någon av er kan hjälpa mig lite närmre mitt mål Tack så länge Edited November 29, 2007 by badbeemerboy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 (edited) Provstarta en kort liten stund för att bara se att motorn fungerar, då behöver du inte koppla in kylsystemet! Har din elektronibox emobilizer(eller vad det nu heter, stöldskydd) så kanske det inte går att starta den utan att ha nyckelkoden. På min motor, Saab, så stannar motorn efter 1 sekund om inte den erhåller koden och sedan går det inte att starta motorn annat än att ta den till en Saab-verkstad. Skall ta bort den funktionen i min box innan jag startar min Saab-motor. m :D h Janne Edited November 29, 2007 by Janne L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 29, 2007 Share Posted November 29, 2007 Jag hade nog försökt få tag på ett elschema till motorn. Annars är det lite mycket gissa och risk för mystik blå rök... Kan tänka mig att boxen måste ha 12V in på ett eller flera ställen för att veta att "tändningen" är påslagen. Sen är det bara ström på bränslepump och startmotorn, vroooom. Under förutsättningen att de nödvändiga sensorerna, spridare, tändsystem osv är inkopplade. Har den som Janne säger immobilizer blir det genast svårare. Men din motor är från -91 så det är nog ingen eftersom immobilizer introducerades på mitten av 90-talet. Jag körde min bil ett par minuter på gatan utan kylsystem, det gick bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badbeemerboy Posted November 29, 2007 Author Share Posted November 29, 2007 Hej. Tack för dom svaren. Vet inte om den har emobilizer... Har köpt Haynes handbok om just bmw 3 serien för dom åren ( E36 ) . Och kollat lite på elscheman där bak i boken men jag kan ju ärligt säga att jag inte blivit klokare :icon_oops: . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.