Tommy Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Får man släppa ut avgaserna på vilken sida som helst! Men har sett att det finns reggade i sverige med båda alternativen! Har hört att man inte får släppa ut på vänster sida !! :blink: Men det måste väl bero på vilken sida som motorn har avgasutsläppet? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 14, 2004 Share Posted March 14, 2004 Är det inte så att om man släpper ut avgaserna på höger sida så dom vara nerriktade 45 (90) grader. Har jag för mej att jag har läst i sfro boken: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 15, 2004 Share Posted March 15, 2004 Hej Du får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...). /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 15, 2004 Author Share Posted March 15, 2004 HejDu får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...). /Gustaf Ulander, SFRO Jag tackar....Ett "stabilt" svar ! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 HejDu får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...). /Gustaf Ulander, SFRO Detta är med andra ord inte godkänt p.g.a. vinkeln ut mot sidan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hej Det är väl ett gränsfall...på personbil är 45 grader inget absolut krav utan mer en riktlinje. Vid regbes kan man ju enkelt göra en "mössa" som riktar utblåset mer bakåt, det kan ju behövas till bullerprovet också... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Ok, phew. Gränsfall kan jag leva med. Den pekar inte exakt 90* ut från bilens färdriktning. Skulle uppskatta vinkeln till 75-80* snarare. Annars kan man som sagt göra en liten snabel eller en kona inuti rören med mindre diameter som stämmar flödet lite (och därmed dämpar ljudet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Kallerman, vad har du för ljuddämpare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 16, 2004 Author Share Posted March 16, 2004 Kallerman, vad har du för ljuddämpare? Undrar detsamma... Ser "HELFET" ut! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Ser ut som två burkar som sitter ihop med en svets. Kan det vara en kat som sitter längst fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Inte godkänt men väldigt snyggt:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 Det är faktiskt två dämpare som sitter ihop på mitten (på bilden bara snabbt hoppunktat). Jag kunde inte till överkomligt pris hitta en tillräckligt lämplig längd på dämparen, så jag köpte två stycken från Raka Rör, en 400 och en 250mm och skar helt enkelt av ändarna och satte dem gavel mot gavel med en hylsa emellan. Dämparna kostade bara 500kr styck vilket jag då tycker är överkomligt. Dessutom blir hela systemet rostfritt då original KAdett grenrör är rostfritt, och resten TIG-at av lokale smeden. :thumbup: Kan inte säga så mycket om ljudet...iom att jag inte kört motorn så lång stund (den lilla stund den var igång var jag så uppspelt att jag bara minns att det lät fantastiskt!! Hjärtrytmen tar ett kliv upp bara jag tänker på det :D :D ). EDIT- glömde lägga till, värmesköld blir en polerad rostfri plåt som täcker 180* runt om dämparen. Har aldrig riktigt gillat det där med perforerade plåtar och de jag hittat levde helt enkelt inte upp till mina lite högt ställda krav på estetik. Så det bidde en rostfri plåt istället i klassiskt "hoj"-manér. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 väldigt fin ljudämpare.. lite pollish så blir d dräggel på den vart man än åker :prop: tror ni man klarar ljudprovet om man kör med 2.5" D155mm L500mm 800kr ihopsvetsad med ett 300mm rör med samma diameter som gömmer en 2.5" kat Max 4L Oval 1600kr ? skulle va mumma om man fick igenom den :) [edit] kör med en volvo 2.3L 16vent motor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 Kallerman: Snygg lösning med den skarvade dämparen! Kan tänka mig att det låter gott när man startar motorn i bilen första gången. Det kvittar nog vad man har för ljuddämpare då ;) Loterus: Smart idé att gömma kat:en i vad som ser ut som dämparen. Det kan se lite stökigt ut med först kat och sen dämpare... Den idén snor jag nog :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 18, 2004 Share Posted March 18, 2004 jag skicka en fråga till raka rör ifall dom kunde möjligtvis sälja en rör bit i samma material tillsammans med dämpare + kat.. annars blir d o ta en runda till lokala järnhandeln.. undrar bara om hurpass mycke d kommer o låta med en dämpare med rakt rör igenom + kat :blink: lär nog mullra på rätt fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Hmm.. vad säger besiktningen om dom inte kan se katten ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 man måste nog ha nått hål i den som man för igenom sladden till lamba sonden.. och funderar även om man ska borra hål i plåten längst fram och sedan lite hål brevid fogen så d blir lite genomdrag.. annars lär d bli väldans varmt.. så dom borde ju tro/se att d sitter en kat där i.. annars får man väl göra en löstagbar frontplåt så man kan kika in.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Men inte måste lambdasonden sitta just i katalysatorn, den kan väll sitta längre fram på grenröret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 min lambdasond satt precis på grenröret i forden, en bra bit före katalysatorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Lambdasonden ska inte sitta i katalysatorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Lambdasonden ska inte sitta i katalysatorn. ok konstigt att den sitter på katten på volvon iaf... :blink: men så man kan flytta fram den enbit innanför motorummet.. va bra.. annars stod d att d satta lambda sonds utag på katten som ja ska köpa... :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Det ser nog ut som om den sitter "på" katalysatorn, men troligtvis sitter den precis innan. Möjligt att hålet är på samma "burk" som katalysatorn men jag tvivlar starkt på att den sitter mitt i kärnan och mäter. Moderna bilar (alltså efter 94/95 nånstans där) har ibland två lambda-sonder, en före och en efter katalysatorn. Detta för att den som är efter övervakar att katalysatorn faktiskt fungerar,och i vissa "program" som styrdatorn kör för felkontroll användas för att mäta effekten av förändringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 19, 2004 Share Posted March 19, 2004 Det ser nog ut som om den sitter "på" katalysatorn, men troligtvis sitter den precis innan. Möjligt att hålet är på samma "burk" som katalysatorn men jag tvivlar starkt på att den sitter mitt i kärnan och mäter.Moderna bilar (alltså efter 94/95 nånstans där) har ibland två lambda-sonder, en före och en efter katalysatorn. Detta för att den som är efter övervakar att katalysatorn faktiskt fungerar,och i vissa "program" som styrdatorn kör för felkontroll användas för att mäta effekten av förändringar. okej tänkte bara för att styrboxen behöver signaler från den så vill man ju få rätt värden... men eftersom den inte sitter i själva kärnan då så borde d väl inte spela nån roll om man mäter strax efter grenröret...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.